Saponia je jedna od rijetkih osječkih tvrtki u kojoj je privatizacija uspješno provedena, a proizvodnja i osobito izvoz, unatoč krizi i recesiji, bilježe izvrsne rezultate. Damir Skender, predsjednik Uprave Saponije, kaže da ih u izvoznoj orijentaciji nisu omele ni prilično turbulentne političke prilike u regiji, kamo kompanija i danas izvozi znatan dio svoje proizvodnje.
- Saponia je izvozno orijentirana tvrtka i posebno nam je stalo do kvalitetnih odnosa s distributerima i trgovačkim kućama na vanjskim tržištima. Posljednjih nekoliko godina imamo vrlo kvalitetnu suradnju s distributerom na tržištu Srbije, koje nam je, zbog volumena tržišta deterdženata, posebno značajno. Zajedno s distributerom definirali smo strategiju nastupa na tržištu i ne primjećujemo da postoje problemi u realizaciji. Saponia ima i dobavljače repromaterijala iz Srbije i ta je suradnja također dobra.
Dobar omjer plasmana
Jesu li političke tenzije između Zagreba i Beograda, osobito one nastale oslobađanjem hrvatskih generala u Haagu, dovele do otkazivanja narudžbi ili bojkota vaših proizvoda?
- Distributer koji plasira našu robu u Srbiji kompanija je koja zastupa proizvođače iz više europskih zemalja i prije svega im je, kao i nama, bitan promet i rast realizacije. S obzirom na tempo rasta prodaje i povećane narudžbe, posebno krajem prošle godine, nemamo problema u realizaciji naših planova. Jednako je tako i za 2013. definiran rast, koji distributer ne bi prihvatio bez realne podloge u povećanoj potražnji.
Koliko će ulazak Hrvatske u EU 1. srpnja utjecati na vašu izvoznu orijentaciju? Očekujete li teškoće?
- Jedan od najvažnijih kanala preko kojeg planiramo rast prihoda u 2013. je jačanje izvoza i širenje na tržišta EU. Saponia se kontinuirano prilagođava zahtjevima Unije i u glavnim segmentima poslovanja, posebno tehnološkim, potpuno smo konkurentni. Svjesni smo da će biti određenih poteškoća, ali i do sad smo ih uspješno rješavali. Zahvaljujući kvalitetnom timu ljudi i stalnoj težnji da budemo bolji, vjerujemo da ćemo i ulazak u EU iskoristiti kao dobru razvojnu priliku.
Jednom ste prilikom rekli da je teško biti dobar izvoznik ako niste pozicionirani na domicilnom tržištu. Kakav je omjer plasmana Saponijinih proizvoda na domaćem i inozemnom tržištu?
- Saponia gotovo pola prihoda ostvaruje na izvoznim tržištima, ali nam je 2012. bila godina u znaku rekordnog rasta na hrvatskom tržištu: prihodi od prodaje ovdje su nam porasli više od 18 posto u odnosu na prošlu godinu. Novom prodajnom filozofijom, nizom kvalitetnih projekata te unapređenjem kvalitete proizvoda osigurali smo u Hrvatskoj vodeće tržišne pozicije u kategoriji deterdženata i omekšivača rublja. Iako nam je domaće tržište najvažnije, priliku za daljnji rast vidimo u povećanju izvoza, odnosno širenju na nova tržišta.
Jaki brendovi
Jedna ste od rijetkih tvrtki u Hrvatskoj koja u 2012. nije otpuštala radnike. Naprotiv, imali ste i nova zapošljavanja. Znači li to da ste pronašli formulu za krizna vremena?
- Kriza je i na nas utjecala, ali smo uspjeli na vrijeme sagledati realnost situacije i prepoznati nove prilike za rast. Svjesni smo da je Saponia jaka onoliko koliko su jaki naši brendovi na tržištu. Fokusirali smo se na portfolio koji je tržišno konkurentan i profitabilan za tvrtku i sve ove godine ulagali u kvalitetu proizvoda i njihovu promidžbu. Prilagođavali smo se i situaciji na tržištu i na pad kupovne moći reagirali uvođenjem brendova u economy kategoriji, što se pokazalo kao izuzetno dobar potez. Povećanje opsega proizvodnje pratilo je i tehnnološko unapređenje te smo u 2012. investirali dva milijuna eura u nove proizvodne linije.
Izloženi ste iznimno jakoj konkurenciji, podjednako na domaćem i tržištima na koja izvozite. Kako opstajete u toj utakmici?
- Saponia niz godina vodi tržišnu utakmicu s vodećim svjetskim brendovima u svojoj tržišnoj niši. Kao marketinški orijentiranoj tvrtki, naš je imperativ kontinuirano ulaganje u konkurentnost proizvoda. Protekla je godina bila u znaku realizacije nekoliko projekata koji su zahtijevali i znatna tehnološka ulaganja. Na gotovo svim našim vodećim brendovima - Faks helizim, Ornel, Arf i Kalodont - proveli smo relaunch i pomoću snažne medijske kampanje ostvarili odlične prodajne rezultate te ukupan prihod od 630 milijuna kuna.
Bojite li se 2013., koju svi najavljuju kao još jednu tešku godinu?
- U 2013. planiramo rast realizacije od 4 posto u odnosu na 2012. On se temelji na nizu projekata koje planiramo pokrenuti već potkraj veljače. Unatoč stagnaciji i blagom padu volumena pojedinih kategorija proizvoda, cilj nam je biti bolji, zadržati kvalitetne tržišne udjele te povećati učinkovitost poslovanja i konkurentnost.
Država bi u krizi trebala dati podršku i nizu zdravih tvrtki
U poslovnoj javnosti različite su ocjene o tome je li nova Vlada stvorila bolje poduzetničko okruženje?
- Mjere koje Vlada poduzima u oživljavanju gospodarske aktivnosti ne mogu donijeti rezultat preko noći, posebno zato što već niz godina nemamo jasno definiranu strategiju hrvatskoga gospodarstva. Unatoč padu privatnih investicija, postoji niz zdravih kompanija koje imaju potencijal i njima država treba dati podršku. Poslovanje Saponije također se odvija u otežanim ekonomskim uvjetima, ali nastojimo biti proaktivni. Ovo je vrijeme u kojem moramo dati dodatni doprinos da bismo ostvarili zadane ciljeve.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....