Bjelovarska proizvodna tvrtka Hittner jedina je hrvatska kompanija koja se bavi razvojem i proizvodnjom šumskih zglobnih traktora. Hittner posluje već više od 30 godina, a osnovao ga je Stjepan Hittner. Od 2021. godine tvrtka je u većinskom vlasništvu EKO Međimurja, dok je obitelj Hittner zadržala manjinski udio. EKO Međimurje iz Čakovca jedna je od najvećih metaloprerađivačkih kompanija u Hrvatskoj. Kao većinski vlasnik podupire poslovanje i razvojne planove Hittnera.
Nedavno je došlo do promjene na čelu Uprave bjelovarske kompanije. Novi je direktor Mislav Čelar, menadžer s više od 20 godina iskustva u autoindustriji, na rukovodećim pozicijama u Hrvatskoj, Sloveniji i Rusiji. Radio je u AD Plastiku, a na ovu je poziciju došao s pozicije savjetnika Uprave mariborske tvrtke Livarna Maribor. Dosadašnji direktor Jasmin Juranić ostaje u kompaniji voditelj razvojnih projekata, čime se, kako nam naglašava Mislav Čelar, osigurava razvojni kontinuitet kompanije.
S Mislavom Čelarom razgovarali smo o razvojnim planovima Hittnera, investicijama, poboljšanjima procesa proizvodnje, situaciji na tržištu te o perspektivi ove bjelovarske tvrtke.
Možete li nam reći o proizvodnom programu Hittnera?
- Tri su glavna proizvodna programa kompanije Hittner. Prvi je i najvažniji šumarski program. Taj segment u fokusu je razvoja kompanije, a odnosi se na proizvodnju šumskih zglobnih traktora skidera. Riječ je o modelima Eco Trac 60 i Eco Trac 140. Drugi je segment poljoprivredno-komunalni program. Riječ je o malom poljoprivrednom traktoru Eco Trac 30. U tom dijelu vrlo smo ponosni na našu tradiciju proizvodnje poljoprivrednih traktora koji su se i nekad proizvodili u Bjelovaru. Tu su još i prikolice, malčeri, kosilice... Treći je segment pružanje usluga strojne obrade, varenja i montaže.
Koja su vam najvažnija tržišta?
- Pored tradicionalno jake pozicije na domaćem tržištu šumske mehanizacije, kao i dobre pozicije na tržištima BiH i Srbije, posljednjih godina širimo poslovanje na zemlje Europske unije. Tu prije svega mislim na tržište Njemačke, Luksemburga, Italije, Mađarske, Češke i Francuske.
Koliko ste prošle godine prodali traktora?
- U prošloj je godini prodano više od 30 traktora, pretežito šumskih skidera.
A kako ide prodaja ove godine?
- Ove godine, uslijed poteškoća u europskom šumarskom sektoru, očekujemo niže brojke. Ipak, iskoristili smo ovaj period za optimizaciju poslovanja i rad na razvojnim projektima.
Kakva je situacija u šumarskoj industriji? Kako je u Hrvatskoj i kako je u Europskoj uniji?
- Situacija u šumarskoj industriji trenutačno je izazovna. Izazovna je i u Hrvatskoj, ali i u zemljama Europske unije, kao rezultat kombinacije ekonomskih, klimatskih, regulatornih i tržišnih čimbenika. Stoga nismo u potpunosti ostvarili planirana poboljšanja uvjeta rada. No to je svakako jedan od mojih prioriteta u idućem periodu. S obzirom na razvojne projekte koji su u tijeku, a koji su usmjereni i na unapređenja postojećih proizvoda, kao i na izniman angažman u pogledu izvoza i širenja poslovanja, ne sumnjam da ćemo u kratkom roku ostvariti iskorak u prodaji. Uz povećanje prodaje te, posljedično, veću iskoristivost proizvodnih kapaciteta i rast produktivnosti rada, neće izostati ni povećanje materijalnih primanja naših radnika. Prve smo korake napravili već u rujnu, a do konca godine očekujemo daljnja unapređenja i to transparentno komuniciramo prema našim radnicima.
Koji je najveći poremećaj na tržištu?
- Poremećaja je više, od problema u građevinskoj industriji, preko klimatskih promjena do nesigurnosti tržišta uslijed nametanja carina. U čitavoj Europi šumarstvo je trenutačno u padu. Pad potražnje u građevinskom sektoru u Njemačkoj odražava se na pad cijena drvnih sortimenata u EU, što posljedično utječe i na proizvođače šumske mehanizacije. Hittnerov udio na tržištu EU zasad je skroman. Upravo tu leži naša velika prilika da u relativno kratkom roku značajno povećamo realizaciju.
Koji su Hittnerovi razvojni projekti u tijeku?
- Hittner ima nekoliko ključnih razvojnih projekta koji su u tijeku. Tu bih prije svega izdvojio razvoj potpuno novog šumskog stroja forwardera, koji je značajno veći i efikasniji u određenim primjenama od naših postojećih strojeva. Zatim, tu je razvoj daljinski upravljanog krana na postojećem šumskom skideru Eco Trac 140. Izdvojio bih i projekt ugradnje hidrostatskog mjenjača i mogućnost daljinskog upravljanja na svim modelima šumskih traktora.
Imate i zanimljiva partnerstva u sklopu razvojnih projekata.
- Tako je. Prijavili smo razvojni projekt kroz program IRI, uz partnere zagrebačku Proboticu, koja je specijalizirana za razvoj na području robotike i mehatronike, i zagrebački Fakultet šumarstva i drvne tehnologije. Naziv je ovog projekta Razvoj inteligentnog forwardera s autonomnim hidrauličkim kranom i sustavom asistencije operateru FORAS. Trajanje projekta je tri godine, a vrijednost projekta je blizu tri milijuna eura. Radi se primarno o razvojnom projektu kojim bi se osmislio novi sustav. Kasnije bismo, naravno, išli u praktičnu primjenu i proizvodnju.
Možete li reći nešto o projektu koji se odnosi na razvoj AI-modela?
- Partneri smo i na Horizon projektu za razvoj AI-modela za autonomno upravljanje strojevima. Tu nastupamo uz renomirane svjetske kompanije kao što su Airbus, ABB, FORD, kao i više sveučilišta iz Europske unije. Vrijednost projekta je preko 600.000 eura.
Koliko sada zapošljavate radnika i imate li u planu povećanje broja radnika?
- Hittner trenutačno zapošljava oko 80 radnika. S rastom narudžbi svakako planiramo dodatna zapošljavanja, kako u proizvodnji, tako i u razvoju i pratećim funkcijama. S obzirom na moje iskustvo u automobilskoj industriji, plan mi je primijeniti na Hittner neke od modela rada i organizacije koji su standardni u automobilskoj industriji. To je svakako jedan od načina da postanemo još konkurentniji.
Osim povećanja broja radnika, kakvi su vam planovi vezani uz povećanje prihoda i proizvodnje?
- Uprava je definirala, a Nadzorni odbor potvrdio, petogodišnji plan razvoja kompanije Hittner. Prema tom planu, cilj nam je u navedenom periodu doći do realizacije od 25 milijuna eura godišnje, uz proizvodnju oko 100 jedinica traktora. S obzirom na povratne informacije s tržišta, taj plan je realan. Pored određenih organizacijskih i kadrovskih unapređenja, taj plan će zahtijevati i dodatna ulaganja u strojeve i opremu, u čemu imamo osiguranu podršku naših vlasnika.
Vjerojatno očekujete rast prihoda s inozemnog tržišta.
- Tako je. Očekujemo rast mreže distributera u Italiji, Francuskoj, Mađarskoj, Poljskoj i Ukrajini, uz, naravno, oporavak njemačkog tržišta. Također, u pregovorima smo s nekoliko razvojnih partnera, s kojima bismo radili preinake naših standardnih šumskih skidera na specifična rješenja koja su prikladna za strana tržišta. U Hrvatskoj, svakako, očekujemo veću aktivnost Hrvatskih šuma, ali i privatnika koji se bave uslugom izvlačenja trupaca iz šuma. Nije logično da stagnacija duže potraje.
Kako osiguravate nove radnike?
- Imamo dugogodišnju suradnju s bjelovarskim stručnim srednjim školama, ali i sve veći interes studenata tehničkih fakulteta za obavljanje stručne prakse u tvrtki Hittner. Najboljim učenicima i studentima često se nudi zaposlenje u tvrtki Hittner po završetku školovanja odnosno studiranja. Hittner zapošljava u potpunosti lokalno stanovništvo. Nismo zapošljavali radnike preko posredničkih agencija. Nismo imali potrebe za tim. Imamo mlade ljude, odnosno učenice i učenike, studentice i studente, na praksi. To je najbolji način pronalaska radnika.
Ulažete li u energetsku učinkovitost?
- U 2024. instalirali smo solarnu elektranu jačine 300 kW, sufinanciranu kroz modernizacijski fond u sklopu Fonda za zaštitu okoliša.
Spomenuli ste plan izlaska na neka nova tržišta. Možete li nešto više reći o tome?
- Na neki način i to je razlog zašto sam doveden na čelo kompanije. Vlasnici su prepoznali moje iskustvo u radu s inozemnim kompanijama iz automobilske industrije. Trenutno naši prodajni i razvojni timovi surađuju s nekoliko svjetskih tvrtki specijaliziranih za šumsku industriju i poljoprivredu. Partnerske tvrtke prepoznale su našu fleksibilnost i spremnost da u kratkom roku prilagodimo naše strojeve njihovim specifičnim potrebama. To nam otvara mogućnost da se pozicioniramo i na tržištima koja dosad nisu bila u fokusu, kao što su, primjerice, Švedska i Brazil.
Koje su prednosti Hittnera u odnosu na ostale kompanije?
- Hittner svoju konkurentsku prednost gradi na kombinaciji povoljnije cijene u odnosu na vodeće svjetske brendove, zatim na dugogodišnjem iskustvu u proizvodnji traktora, fleksibilnosti i prilagodbi kupcima te razvijenoj servisnoj mreži u Hrvatskoj. Također, među konkurentnim prednostima Hittnera su iskusni i stručni radnici u proizvodnji, koji su sposobni samostalno proizvesti većinu ključnih komponenti naših strojeva, kao što su transmisija, šasija, kabina, vitlo, zupčanici...
Koji su najvažniji kupci vaših proizvoda?
- Ključni kupci naših proizvoda u Hrvatskoj su Hrvatske šume te više privatnih kompanija u šumarskoj industriji. Slična je situacija u BiH i Srbiji, a kupci naših proizvoda su, naravno, i naši distributeri izvan Hrvatske.
Koliki udio u vašem poslovanju ima izvoz?
- To je sada oko 10 posto, ali to nije realan udio s obzirom na stagnaciju. Tek sada postavljamo ozbiljniju izvoznu priču, u čemu će svakako pomoći i moje iskustvo u radu s europskim OEM-ovima i Tier I dobavljačima. U zadnjih godinu dana kompanija je ozbiljno fokusirana na inozemna tržišta. Svakako namjeravamo rasti i na domaćem, a pogotovo na inozemnom tržištu.
Koje su tvrtke konkurencija Hittneru na globalnom tržištu?
- Na globalnom tržištu šumarskih strojeva konkurencija je izrazito jaka. Ključni konkurenti su etablirani međunarodni proizvođači: John Deere, Ponsse, Komatsu, HSM, Rottne, Logset, IRUM, LKT, Equus i Vimek. To su velike kompanije od kojih su neke, poput Johna Deerea, Komatsua..., tehnološki i u svakom drugom pogledu daleko ispred, ali se s ostalima nosimo, kako cijenom, tako i kvalitetom. Naša su prednost razvojni projekti, kojima možemo brzo odgovoriti na zahtjeve tržišta. U tom dijelu možemo čak biti korak ispred velikih kompanija, koje su obično tromiji sustavi u usporedbi s malim i fleksibilnim Hittnerom.
Na čemu temeljite optimizam, odnosno razvojne planove?
- Plan razvoja poduzeća Hittner u idućem razdoblju temelji se na jačanju konkurentnosti i širenju na međunarodna tržišta kroz razvoj novih proizvoda s visokom dodanom vrijednošću. Projekt novog šumskog vozila forwardera predstavlja ključnu točku tog plana jer Hittneru omogućava ulazak u tržišni segment srednje klase forwardera u Europi, gdje su prisutni globalni lideri poput Johna Deerea i Ponssea. Dakle, naša se strategija temelji na ciljevima da se Hittner razvija samostalno, da još više ojača svoj brend te da budemo prepoznati na inozemnom tržištu kao jedan od važnijih igrača u segmentu proizvodnje šumskih zglobnih traktora. To nam je primarni cilj i na taj smo cilj potpuno fokusirani. Vlasnici nam pružaju punu podršku, uključujući i podršku našim razvojnim planovima.
Što je s poljoprivrednim segmentom proizvodnje?
- Pored šumskog segmenta razvijat ćemo i poljoprivredni program. Radi se o proizvodnji manjih traktora, prikolica, malčera i kosilica. Nastavljamo i tradiciju proizvodnje malih traktora koji su bili prepoznati u čitavoj Europi po svojoj robusnosti, jednostavnosti i kvaliteti. I dalje vidimo perspektivu u poljoprivrednom programu. Cijenom je teško konkurirati u tom segmentu, jer su svi strani proizvođači zastupljeni u Hrvatskoj, a i kineski traktori imaju sve značajniji udio. No naša snaga je tradicija proizvodnje, robusnost i jednostavnost, kao i činjenica da sve ključne elemente traktora proizvodimo sami, u Bjelovaru. Radimo i defektažu te potpunu reparaciju traktora, uključujući završno lakiranje komponenti. To je, dakle, hrvatski proizvod, razvijen i proizveden od hrvatskih inženjera i radnika, i ponosni smo na tu činjenicu.
Kakva je situacija u vašem trećem poslovnom segmentu, segmentu usluga?
- Treći segment su usluge strojne obrade metala, varenja i montaže. Taj dio je ključan u popunjavanju kapaciteta strojne obrade u periodima kada nemamo dovoljno proizvodnje vlastitih proizvoda. Zahvaljujući našem strojnom parku koji je opremljen najnovijom generacijom strojeva i alata visoke tehnologije možemo proizvoditi sve vrste zupčanika, guma-metal proizvoda poput elastičnih podmetača, okvira motora, ispuha, blatobrana, okvira za kabinu, osovina, mjenjača, spona, zglobova…
Zašto je glavnina vaše strategije usmjerena na šumske zglobne traktore?
- Radi se o većim i složenijim strojevima od poljoprivrednih traktora. To su proizvodi s većom dodanom vrijednosti, i tu vidimo nišu u kojoj možemo biti itekako konkurentni. Primjerice, naš manji šumski traktor, model Eco Trac 60, jedinstven je u svijetu. Idealan je za mlade šume, prorede i brdske terene, male je mase i vrlo je okretan. Da bismo proširili paletu proizvoda i imali veći prodajni potencijal, i u Hrvatskoj i u Europskoj uniji, pored proizvodnje većeg skidera Eco Trac 140 radimo i na razvoju forwardera, koji je značajno veći i efikasniji od skidera. Naša je osnovna prednost to što imamo vlastiti proizvod, ali i vlastiti razvoj.
Što možete reći o razvojnom timu?
- Za Hittner je razvojni segment izuzetno važan i prepoznat je kao okosnica daljnjeg rasta kompanije. Imamo pred sobom definirane razvojne projekte, rezultat kojih će svakako biti unapređenje našeg poslovanja i jači izlazak na inozemna tržišta. Trenutno imamo pet razvojnih inženjera, uključujući i doktora strojarstva, i nastavljamo jačati naš razvojni tim. Imamo i partnere na našim razvojnim projektima, poput spomenute zagrebačke tvrtke Probotica. Angažiramo također i vanjske stručnjake, ovisno o veličini i složenosti razvojnog projekta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....