SKOK DIONICA TESLE

OD OVOG TJEDNA AUTOMOBILSKA KOMPANIJA TESLA VRIJEDI VIŠE OD VELIKOG FORDA: JE LI TO REALNO? Uspio ili propao, Elon Musk će to učiniti - spektakularno

Bliži se trenutak istine za najvećeg i najprestižnijeg svjetskog proizvođača automobila na struju.  Da bi ostvario megalomanske najave svog osnivača, Tesla Motors bi već do kraja sljedeće godine trebao proizvoditi i prodavati oko deset tisuća vozila tjedno - više od BMW-a serije 3 i Mercedesa C klase zajedno
 / REUTERS

Tech milijarder mijenja povijest automobilske industrije. Tesla je veći od najvećih. Budućnost je stigla.

Elon Musk razvaljuje.

Tako su reagirali mediji i društvene mreže nakon što su prije pet dana dionice Tesle skočile za šest posto, a Fordove istodobno pale za tri. Ne bez razloga, jer u ponedjeljak ujutro objavljeno je službeno izvješće Muskova startupa za električne automobile u kojem stoji da su u prvom kvartalu prodali 25 tisuća automobila, više nego što je itko predviđao.

Muskov prvi cilj tako je ostvaren, jer tvrtka mu je nakon toga procijenjena na 47,8 milijardi dolara vrijednosti, prenosi Fortune.

Tesla je prvi put u povijesti postao vrjedniji od Forda.

Sljedeća meta je General Motors, gigant koji je procijenjen na 50 milijardi dolara.

Međutim, kad se buka malo stišala, stručnjaci su počeli propitivati značaj ove informacije. Jer, Tesla, tvrtka koju je Musk osnovao 2003. godine, lani je ukupno prodao tek oko 76 tisuća električnih automobila. Ford čak 7,6 milijuna.

A GM deset milijuna.

Pa kako je onda moguće da su sve tri kompanije u krugu vrijednosti od pet milijardi dolara? Analitičari automobilskog tržišta to pripisuju golemoj Muskovoj energiji i ekscentrično ambicioznim planovima jer on ne samo da vjeruje (ili tako barem govori) da može parirati u proizvodnji automobila u klasi Teslinih modela, nego ih planira nadmašiti.

Zadnji Model 3 koji sa serijskom proizvodnjom kreće krajem lipnja u cjenovnom je razredu od 35 tisuća dolara po komadu, što je približno isto kao cijena konkurenata u kategoriji luksuznih sedana, Mercedesa C klase i BMW-a 3.

Suludi plan

Musk kaže da će ih prestići, i to u samo godinu dana.

I čini se da mu barem zasad tržište, a još važnije investitori vjeruju iako mu je proizvodni plan pomalo sulud. Kako prenosi Bloomberg Technology, Musk u srpnju planira proizvoditi oko tisuću Modela 3 tjedno. U kolovozu ih s proizvodne trake planira izbacivati oko 2000 tjedno, a već u rujnu oko 4000. Do kraja ove godine Tesla bi tjedno trebao proizvoditi pet tisuća automobila, a do kraja sljedeće, 2018. godine čak deset tisuća. Svakih sedam dana.

Plan je još nevjerojatniji ako se zna da kompanija trenutno ima kapacitet od dvije tisuće Modela S i Modela X tjedno.

Analitičari računaju: čak i da Musku pođe za rukom da do kraja sljedeće godine proizvede 430 tisuća Modela 3 i još 70-ak tisuća ostalih modela, kome će ih u SAD-u točno prodati?

Riječ je o brojci svih električnih automobila koji su lani prodani na cijelom planetu. Čak i da Musk polovicu svoje brojke izveze u Europu i Aziju, ono što mora prodati na domaćem tržištu više je od gorespomenutih modela Mercedesa i BMW-a zajedno.

Analitičar Salim Morsy za Bloomberg ne vidi samo problem u tome što je Tesla električni automobil. Model 3 je luksuzni sedan po cijeni, a da bi ih toliko prodao iduće godine, tržište kakvo poznajemo danas trebalo bi se iz temelja promijeniti.

“Mislim, moguće je i da se to dogodi. Ali siguran sam da neće”, kaže Morsy.

Slično razmišljaju i na Wall Streetu i upozoravaju da bi trenutna zaluđenost Teslom mogla kreirati balon koji će ubrzo puknuti. Posebno ako se uračuna Muskova već opjevana ekscentričnost i vječno kršenje obećanih rokova.

Opisuju ga kao čovjeka koji se nerazumno kladi na budućnost i obećava stvari koje ne može ispuniti. Neki ga nazivaju bleferom.

Jer, prijašnji Teslini modeli svi su redom kasnili. Roadster devet mjeseci od obećanog datuma, Model S više od pola godine, a Model X čak 18 mjeseci.

S druge strane, Musk je prilično detaljno elaborirao kako planira napraviti takav pomak u brzini proizvodnje. Prije svega planira preskočiti ustaljenih šest mjeseci testiranja novog modela automobila prije nego što ga počnu prodavati kupcima, a što rade svi tradicionalni proizvođači.

Kako je to zamislio?

Prvih nekoliko tisuća novih auta prodat će svojim zaposlenicima (ima ih oko 30 tisuća) koji će služiti kao svojevrsni test-vozači. Bude li kvarova ili problema, rješavat će ih unutar tvrtke, tako da si Musk može čak dozvoliti i opoziv cijele flote bez straha od reakcije tržišta.

Ovo je on sam potvrdio u eksploziji tweetova prije 15-ak dana u kojima je potvrdio da je Model 3 konstruirao tako da ga se može brzo i efikasno sastavljati na traci, a umjesto tri kilometra žica u Modelu S novi ima samo 1,5 te jedan umjesto dva ekrana na dodir.

Ford poput Nokije

Trenutno je situacija ovakva: investitori razvoj Forda i Tesle u bliskoj budućnosti vide sasvim različito. Tesla ide gore, Ford stagnira i pada.

Mnogi u automobilskoj industriji vjeruju da su benzinci stvar prošlosti, a budućnost pripada električnim autonomnim vozilima koja će preuzeti ceste u sljedećih deset ili najviše 20 godina.

A Musk tvrdi da bi do kraja godine mogao uz pomoć svog softvera prvi put voziti s jedne strane američke obale do druge a da uopće ne takne volan.

I dok tradicionalni proizvođači tvrde da se spremaju za tranziciju u EV svijet, investitori zasad još vjeruju više tech mogulima poput Muska koji je u razvoju autonomnih vozila otišao jako daleko.

Kad se sve zbroji, Wall Street Teslu, a ne Ford, vidi kao budućnost automobila. Neki američki mediji tranziciju uspoređuju s onom koju je Apple napravio u biznisu s mobitelima kad je prije deset godina izbacio iPhone.

U tom trenutku Nokia je prodavala 435 milijuna mobitela, a Motorola 164 milijuna, dok je prvi iPhone prodan u samo 4 milijuna primjeraka.

Ali priroda ljudskog shvaćanja mobitela je zauvijek promijenjena i Nokia je uništena u valu novih iPhonea i pojavom androida.

Tada su i u Nokiji uvjeravali tržište da su spremni prijeći na pametne telefone. I nikad nisu uspjeli.

A Musku uz sve komparativne prednosti ostaje i biznis s baterijama koji bi se mogao masno isplatiti.

Ako prije toga spektakularno ne izgori i ne propadne.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. svibanj 2024 11:21