Iz arhive Globusa

Iz međimurskog škvera u Indijski ocean

Šest brodova koje smo napravili za obalnu stražu Bangladeša posao je vrijedan dva milijuna eura. Odabrali su nas između 11 ponuđača iz cijeloga svijeta
Šest brodova koje smo napravili za obalnu stražu Bangladeša posao je vrijedan dva milijuna eura. Odabrali su nas između 11 ponuđača iz cijeloga svijeta

Upravo izrezani komadi aluminija debljine pet milimetara posloženi su po podu tvorničke hale u koju kroz male prozore jedva dopi­re sunce koje vani blješti. Troji­ca radnika iskusnih zavarivača posebnim se naočalama i maskama štite od umjetnog svjetla, onoga koje proizvode aparati za varenje metala. “Pazite oči”, govore nam dok ih gledamo kako čitajući nacrte na velikim papirima spajaju aluminijske dijelove i, da ne znamo, teško da bismo mogli zaključiti da će njihov proizvod biti brod. Tek su ga počeli graditi.

Da smo došli desetak dana prije, prizori u istoj hali sigurno bi bili impresivniji jer su baš prošli tjedan isporučena tri broda koja sada utovarena na veliki prekooceanski teretnjak putuju prema dalekom Bangladešu.

Međimurje definitivno nije poznato po izgradnji brodova, ali zato ima bogatu tradiciju metaloprerađivačke industrije. Ipak, još se ljudi većinom začude kad čuju da se usred Čakovca u prostranoj hali tvrtke Adriatic Workboats proizvode brodovi od aluminija.

U susjednoj hali tvrtke Letina inox već se godinama izrađuju spremnici za vino od inox čelika i nema ozbiljnijeg vinara u Hrvatskoj koji nije čuo za tog jedinog velikog hrvatskog proizvođača čeličnih bačava koji čak 90 posto svoje proizvodnje izvozi po cijelom svijetu. U hrvatskim inox bačvama svoje vino čuvaju i mnogi poznati francuski vinari dok Rusi zadnjih godina sve više iz Čakovca naručuju čelična postrojenja za proizvodnju piva, tzv. mini pivovare.

Porinuće. Brodogradilište Adriatic Work­boats ili skraćeno AWB je Letinina tvrtka kći, a kao što se može zaključiti iz engleskog naziva – s čakovečkih navoza silaze aluminijski radni brodovi, poput patrolnih čamaca za carinu, policiju ili obalnu stražu, kao i ribarice ili brodovi za prijevoz putnika.

Hrvatska carina već nekoliko godina granicama na rijekama Savi, Dravi i Dunavu patrolira u AWB-ovim brodicama.

Slične takve će uskoro zaploviti u Bangledešu izgrađene po narudžbi tamošnje obalne straže kojoj su prošle godine već isporučena prva tri broda. Direktor brodogradilišta Miroslav Tomašković tvrdi kako im udaljenost od mora nije ni najmanji hendikep jer se i u priobalnim bodogradilištima slični aluminijski brodovi izrađuju na suhom i u more ih se porine tek kad su sasvim gotovi. Ni transport kamionima do morske obale nije problem jer brodovi koje su do sada proizveli nisu duži od 15 metara.

“Šest brodova koje smo napravili za obalnu stražu Bangladeša posao je vrijedan dva milijuna eura. Vidjeli smo natječaj na stranicama njihovog ministarstva unutarnji poslova, pronašli lokalnog agenta i sastavili ponudu. Odabrali su nas u konkurenciji 11 ponuđača iz cijeloga svijeta među ostalima iz SAD-a, Velike Britanije, Kine i Nizozemske. Brodovi su dužine 10,8 metara, a svaki vrijedi oko 330.000 eura. Predstavnici naručitelja su iz Bangladeša pet puta dolazili kod nas da vide kako napreduje posao”, govori Tomašković.

Prema njegovim riječima, estonska tvrtka Baltic Workboats 2010. u Varaždinu pokrenula je proizvodnju aluminijskih radnih brodova, ali su nakon dvije godine zapali u organizacijske probleme i svoju hrvatsku tvrtku kći AWB ponudili na prodaju.

U ljeto 2012. AWB prelazi u stopostotno vlasništvo Letine inox d.o.o. i proizvodnja se iz Varaždina seli u Čakovec.

Letina inox d.o.o. kao tvrtka posluje od 1996. i u vlasništvu je Mladena Letine, čiji je otac Ivan još 70-ih godina u međimurskom selu Macinec pokrenuo obrt za proizvodnju poljoprivredne mehanizacije iz koje se dalje razvio i posao s inox spremnicima.

Cijela tvrtka ima 150 zaposlenih od kojih je 16 u AWB-u. Uz brodove te spremnike za vino i mini pivovare, Letina inox proizvodi i mlijekomate odnosno samoposlužne aparate za prodaju mlijeka kojih je trenutno u Hrvatskoj 20-ak. Kupuju ih proizvođači mlijeka koji aparate pune svježim mlijekom i prodaju ga. Kupac ubaci novac i istoči željenu količinu mlijeka.

Četiri puta lakši. “Kad su nam nudili da preuzmemo brodogradilište, shvatili smo da što se tiče tehnologije imamo sve strojeve potrebne za izgradnju brodova. Metalni se dijelovi režu laserskim rezačima i vare. Iako je inox nehrđajući čelik, brodovi se proizvode od aluminija koji je čak četiri puta lakši.

Proizvodnja aluminijskih brodava krenula je prije tek 20-ak godina u SAD-u i u Europi je još u začetku.

...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2025 20:58