BOARDING PASS

Nakon generacije hipoteka stigla je generacija AirbnB-a

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 25.02.2019. u 09:41

Iako su mnogi od njih odrasli sa sjajnim uspomenama s ljetovanja u obiteljskoj vikendici, mnogi preferiraju drugačiji stil odmora od svojih roditelja: istraživati uvijek neka nova mjesta

Poslovni krugovi La Paza osmislili su doskočicu: Ako želiš postati milijunaš, dođi u La Paz kao milijarder. Nalazimo se u centru glavnoga grada meksičke pokrajine Baja California, u jednom bistrou koji služi odličnu talijansku kavu i svježa bagel peciva, i razgovor je živahan. Našla sam se pri kraju sastanka poslovnih partnera iz SAD-a, Meksika i Ujedinjenog Kraljevstva koji mi pokazuju brošure svojih projekata, luksuznih nekretnina s pogledom na more i golf-terene, sagrađenih u prepoznatljivom stilu vrsnih meksičkih arhitekata koji vješto spajaju elemente tradicionalne hacijende i modernog penthousea. Nevolja je u tome što su ove skupocjene rezidencije uglavnom prazne, suprotno očekivanjima njihovih vlasnika.

La Paz je jedno od onih mjesta kojim vladaju zavodljive nimfe navodeći došljake da izgube razum i ostave sve kako bi se zauvijek mogli buditi s pogledom na Cortesovo more. Britanski poduzetnik Jeffrey Curtis ostavio je svoje domove u Londonu i Antibesu jer ostatak života želi provesti u La Pazu. Osim što je svoj život odlučio ispuniti meksičkim suncem i smislom za lagodan život, kao poduzetnik par excellence intuitivno osjeća da će La Paz doživjeti veliki zaokret i postati novi Saint-Tropez ili barem novi (ali bolji) Cabo San Lucas, popularno turističko središte udaljeno oko dva sata vožnje.

Stoga je sagradio senzacionalni rezidencijalni projekt Playa de La Paz u kojem je sažeo svoje poslovno iskustvo i smisao za lijepo. Nevolja je u tome što njegov entuzijazam prema La Pazu ne dijeli baš toliko ljudi koliko je očekivao ili barem ne toliko da izdvoje tri milijuna dolara koliko stoji trosobni stan u rezidenciji. U njegove grandiozne planove o procvatu atmosferičnog, ali uspavanog La Paza uplele su se i neočekivane okolnosti, poput globalne krize koja je osobito pogodila Amerikance. Iako se tržište u međuvremenu oporavilo i Amerikanci su se vratili na jednu od svojih omiljenih inozemnih rivijera, Jeffrey i La Paz našli su se ispred novog zida.

Nešto se događa u svijetu nekretnina za odmor. U Sjedinjenim Američkim Državama tržište vikendica već je pet godina u znatnom padu. Prema istraživanjima časopisa Fortune, 2016. u SAD-u je prodano 721.000 vikendica, što je 36 posto manje nego dvije godine prije. U Europi, na popularnoj Azurnoj obali, tržište nekretnina je barem pet godina uspavano. La Paz i Cannes imaju nešto zajedničko: žrtve su novih običaja.

Kada slušam argumente koje nižu o odmoru na pacifičkoj obali Meksika, mogu se samo složiti s briljantnim poduzetnicima punim entuzijazma. No, jedna komponenta izostaje iz njihovih predviđanja: O tempora, o mores! Svijet su preuzeli novi vladari vremena, oni koji, za razliku od baby boomera, ne maštaju o vikendici na moru u kojoj će provoditi svaki trenutak slobodnog vremena, nego o neistraženim svjetovima od kojih ih dijeli tek aviokarta. Nagovoriti mladog, uspješnog čovjeka da do kraja života ljetuje na istome mjestu, bilo da je ono Cabos ili Crikvenica, gotovo da je nemoguće.

Generaciju hipoteka naslijedila je generacija Air B&B-a, poput šarmantne obitelji iz San Francisca s kojom sam neki dan razgovarala. Bračni par u kasnim tridesetima s dvoje male djece provodi godišnji odmor u Cabo San Lucasu. Ne kako bi razgledavali nekretnine na prodaju, niti kako bi uživali u luksuzu Rosewoodova resorta gdje smo se sreli. Odsjeli su u kući koju su pronašli na portalu Air B&B. Na isti su način prošle godine putovali na Havaje i skijali u Aspenu, a godinu prije proputovali Italiju.

Iako su i odrasli sa sjajnim uspomenama s ljetovanja u obiteljskoj vikendici, mnogi moji prijatelji preferiraju drugačiji stil odmora od svojih roditelja: finska novinarka Karolina obiteljsku vikendicu na Marbelli posjećuje vrlo rijetko.

Koristi je prije svega kao mjesto koje na portalu ThirdHome mijenja za kuće na lokacijama koje prije nije posjetila. Zahvaljujući obiteljskoj vikendici, zimovala je u Australiji i na Karibima, odmarala se na Floridi i u Južnoj Americi. Španjolska poduzetnica Ana odlaske u roditeljsku vikendicu u Malagi zamijenila je redovitim putovanjima s prijateljima svake godine na drugu lokaciju. Britanka Olivia prava je sretnica - njezini su roditelji vlasnici vikendice na rajskom otoku Mustique.

No, ona ne sanja o tome da i sama ima vlastitu vikendicu u koju bi odlazila sa svojom petogodišnjom kćerkicom. “Kao prvo, malo je vjerojatno da bih si to mogla priuštiti. Osim toga, puno je zabavnije putovati na nepoznata mjesta i posjećivati prijatelje u vikendicama njihovih obitelji”, zaključuje.

Kako je svijet postao manji, a pojam jetsettera - s većim životnim standardom i znatno povoljnijim aviokartama - širi, tako je statična ideja posjedovanja nekretnine zastarjela.

Nedavno se Jeffreyju i njegovim prijateljima, inozemnim zaljubljenicima u čari Baja Californije, pridružio neočekivani član. Cijeli La Paz bruji o tome: jedan od čelnih ljudi Air B&B-a nastanio se u susjednom gradiću Pescaderu. Njegov je novi projekt “Akademija za život” gdje mega uspješne poslovne ljude uči kako se opustiti i uživati u životu i njegovoj jednostavnosti. Ideja je podsjetiti polaznike da za sreću nije potrebno posjedovati, nego biti svjestan ljepote svega što nas okružuje. Dok im objašnjava svoj koncept alternativnog života, poduzetnici iz La Paza trljaju ruke. Bogati gringosi dolaze u grad! Luksuzne nekretnine u ponudi već su ulaštene, spremne da ih udome, u njihovu novom, boljem, jednostavnijem životu na obali Cortesova mora.

Kolumne i komentare Ane Muhar možete čitati i na ovoj POVEZNICI

Izdvajamo