EROS I PORNOS

FOTO, Monografija 'Eros i pornos': Od ilegalnog golicanja mašte do kritike društva

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 16.03.2010. u 20:45

U četvrtak uz Jutarnji prvi dio monografije 'Eros i pornos'

U ateljeu slavnog slikara Bele Čikoša Sesije aktovi su nastajali iza zatvorenih vrata i navučenih zavjesa, modele, među kojima je bila i njegova supruga, prvo je snimao razodjevene fotografskim aparatom, a zatim su nastajali crteži parova u veselim igrama koje je umnažao jer je imao dobru klijentelu za njih.

Nekoliko se desetljeća erotski crteži, koji su služili za golicanje mašte, pojavljuju u milijunskim nakladama, a čar tajnovitosti i slutnje u potpunosti se gubi. Sve je pred vama. Akt je vještina koja se savlada na prve dvije godine Likovne akademije, a žensko je tijelo najčešće medij kojim se služe performerice kako bi odaslale svoju poruku svijetu. Pristup temi erotike u klasičnim medijima slikarstva i crteža, barem onaj koji je u duhu vremena, ponajviše je konceptualan.

Uz tri nastavka knjige “Eros i pornos” Đure Vanđure koja će izlaziti uz Jutarnji list donosimo vam prikaz različitih pristupa temi erotike u tri različita razdoblja: drugoj polovici 19. stoljeća, na početku 20. stoljeća i u naše vrijeme.

Nikolina Ivezić : ‘Bojanka za odrasle’ umjetnice pop-kulture

U Tvornici i u Limbu na zidu su reljefne slike žena s velikim grudima, u tehnici obojenog kaširanog stiropora, s potpisom 39-godišnje umjetnice iz Zagreba Nikoline Ivezić. Postoji i cijeli njezin ciklus pod naslovom “Pin ups”, a lik bolničarke u halterima je među najupečatljivijima. U erotskom pogledu najprovokativniji je njezin rad “Bojanka za odrasle”, u kojemu u raznim stereotipnim pozama, medicinske sestre, dva policajca i žena... odraslima nudi crno-bijele crteže za bojanje. Osim kritike masovnih medija, globalizacije, komercijalizacije, zanima je propitivanje stereotipa muškog poimanja ženskog tijela kao seksualnog objekta, nametnute šablone. Golotinju i koncepte pop-kulture koristi da iskarikira društvo. “Obuci me” bio je njezin projekt izveden u galerijskom prostoru, gdje je umjetnica u prirodnoj veličini izložila svoj lik, odjeven u donje rublje, a posjetitelj ju je mogao preoblačiti komadima odjeće koje je uzela iz idealiziranog kanona: bolničarka, časna sestra, sobarica, mladenka, miss... Društveno angažirano, ironija, doza provokativnosti... osnove su njezina rada.

MIroslav Kraljević: Pariški noćni život plemića iz Požege

Erotski je opus potomka stare plemićke obitelji iz okolice Gospića veličanstveno opisala Vera Horvat Pintarić u monografiji posvećenoj slikaru. Među najpoznatijim je erotskim crtežima “Apres”, nastao u tehnici pastela na papiru, koji pokazuje akt u crnim podvezicama. Upravo su podvezice bile najizrazitiji erotski simbol na slikama tog vremena, prvih desetljeća 20. stoljeća. Golo je žensko tijelo, u maznoj ležećoj pozi, okrenuto prema promatraču, no lice ne vidimo, prekriveno je rukom. Ne čini se da je to zbog srama, nego izgleda kao da se mlada djevojka tek probudila, pa lijeno trlja oči. Oslonjena je na nekoliko jastuka, a sve je u finim ružičasto-pastelno-blijedim nijansama. Pretpostavlja se da mu je dama za akt pozirala u Parizu, gdje je umjetnik proveo svoje najintenzivnije godine. Datira u 1912. godinu, kada nastaju i brojni Kraljevićevi majstorski crteži, izvedeni u samo nekoliko poteza rukom: primjeri su “Ženske noge”, “Klečeći ženski akt”, “Rukoljub”, skupni erotski prizori... Njegov je osjetljiv temperament bio sposoban osjetiti i iskazati iznimnu radost, ali i najdublju melankoliju.

Franz von Bayros: Tajanstveni Zagrepčanin, ljubimac erotomana

Malo je poznato da je markiz von Bayros, sin španjolskog plemića, rođen 1866. godine u Zagrebu, gdje je proveo dobar dio mladosti. Proslavila ga je serija crteža s ljepoticama u erotskim pozama pod naslovom “Priče sa stola za oblačenje”. U njegovoj je biografiji zapisano da ga je 1911. minhenska policija proganjala zbog njegovih ilustracija, proglašene su opscenima i bio je protjeran iz Njemačke. Tijekom života napravio je dvije tisuće crteža. Bio je član uglednih krugova, oženjen pokćerkom Johanna Straussa II, pa su dame iz visokog društva česta tema njegovih elegantnih i vještom rukom vođenih crteža. Na glavi imaju perike, dok draperija teških haljina tipičnih za drugu polovicu 19. stoljeća pada po njihovim razgolićenim tijelima. Na crtežima se može vidjeti i ljubav ovog umjetnika prema najsitnijim detaljima. Dame koje su u potpunosti predane užitku u seksu, a često su i u međusobnom odnosu, dok je muški spolni organ sam, negdje u pozadini, u centru su njegova stvaralaštva. Putovao je po Francuskoj i Italiji, a umro je u Beču 1924. godine. Njegov opus svakako treba bolje istražiti. Njegova djela se izlažu na svjetskim izložbama erotike i imaju ga brojni svjetski kolekcionari, erotomani.

Izdvajamo