NATALIJA BORČIĆ O NOVOM RADU

'MNOGI SU ME PITALI HOĆU LI PRIKAZATI JOSIPA BROZA TITA...' Rođena Višanka dovršila mural koji govori o 2500 godina povijesti zanimanja na otoku

 Nikola Kežić
 

Slikarica Natalija Borčić dovršila je mural dugačak sedam metara, a visok četiri, “Povijest grada Visa” koji se nalazi u glavnoj sali Hrvatskog doma na Visu.

O muralu ova umjetnica, inače Višanka, govori: “Vis ima dugu i burnu povijest od dvije i pol tisuće godina. Stoga nije bilo nimalo lako prikazati sve što je za grad bilo bitno, kako se razvijao te od čega je živo sve to vrijeme. No dimenzije zida išle su mi u prilog. Izabrala sam panoramski prikaz viške vale te sam odlučila priču nizati u planovima. Temeljne boje slike su boje sepije”, kaže umjetnica koja je ovakvim odabirom boja željela da mural djeluje kao neka stara povijesna karta.

Željko Vojković

Vojne utvrde

Što se tiče protagonista slike: “U prvom planu nalaze se viški težak i žena koji se vraćaju iz polja s magarcem i kozom. Prolaze cestom uz koju se nalaze vinove loze i grožđe, stablo rogača, a na čijoj se grani nalazi ptica gardelin koje su Višani od davnina lovili, biljka buhačkao i smokva. U drugom planu vidimo dva lika koji se šetaju, kao simbol građanskog društva, jer su se Višani, osim što su bili težaci, voljeli i lijepo obući te su njegovali kulturu i građanski život. U sredini uvale nalazi se ribar koji vadi mrežu s ribama iz mora i galebovi.

U lijevom dijelu slike smještene su iskopine stare Isse, glava kipa božice Artemide, amfore i staro groblje Martvilo. U trećem planu je poluotok Prilovo sa Issejskim kazalištem i renesansnom crkvom, suncobrani na plaži kao simbol turizma te jedrilice kao simbol nautike od čega danas otok najviše živi. U četvrtom planu su tri vojne utvrde na vrhovima brda i u daljini Viška bitka. Put na kojima težaci hodaju popločan kvadratnim kamenim pločama.”

Vis je dugi niz godina bio vojna baza, arhitekt Ivan Vitić izgradio je na Visu znameniti Dom JNA. Kako je prikazan taj dio povijesti? “Mnogi su me pitali hoću li prikazati Josipa Broza Tita ili stanje ratova na otoku u 20. stoljeću, no odlučila sam se ne previše koncentrirati samo na to vrijeme jer je povijest Visa predugačka i prebogata da bi ovi motivi dominirali. Tri vojne utvrde na muralu su simbol otoka kao vojne baze dugo vremena u povijesti”.

Željko Vojković

Turističko mjesto

Mural je oslikavala puna tri mjeseca, na skeli svakodnevno, no, kako kaže, nije joj bilo teško, jer taj posao voli. A projekt je to i za koji je vezana jer je i sama Višanka, koja pripada staroj viškoj obitelji te se rodila i odrasla na ovom otoku: “Nije bio lak zadatak. No, jako sam uživala u svakom dijelu realizacije. Imala sam osjećaj da mi pripada ovaj zadatak jer znam svaki detalj koji slikam duboko u dušu.

Tu sam se rodila, provela djetinjstvo i ranu mladost. Slušala sam priče svojih nonota i nona o mijenjanju uvjeta života na otoku, o ratu i neimaštini, bijegu u El Shat u Africi, bolesti vinove loze - peronospori, ali i o vremenima bogatstva i blagostanja te viškim legendama. Osim toga, znam što je to otočki mentalitet i koliko je teško tu opstati ako imaš drukčiji senzibilitet od većine. Znam sva lica otoka, ne samo ova ljetna, puna boja i šušura. Zima na otoku je nešto posve drugo”.

I prve reakcije Višana pozitivne su, priča nam dalje ova umjetnica: “Starim Višanima drago je prisjetiti vremena kada su na magarca, što i nije bilo tako davno tu na otoku, išli u polje, a mlađima imaju priliku vidjeti sve na jednom mjestu o čemu to njihovi stari pričaju generacijama. U vremenu neprestanih promjena bitno osvijestiti i istaknuti pripadnost mjestu i vremenu. To nas oplemenjuje. Osim toga, Vis je turističko mjesto, stoga će svaki turist koji dođe na otok moći bolje razumjeti ovo mjesto i njegovu povijest.”

Željko Vojković

Do suradnje je došlo nakon što je u osnovnoj školi Vis umjetnica na zidu dugačkom 20 metara naslikala herbarij viških biljki: “Projekt je bio edukativnog karaktera te pomoću njega sada djeca uče neke elemente biologije te floru otoka Visa. Gradonačelnik Ivo Radica me nakon tog projekta pozvao na suradnju u vezi s muralom.” Umjetnica se naslanjala na viško naslijeđe, ali i na svoje prethodne cikluse:

“Najviše sam iskoristila iskustva iz svojih ciklusa ‘Čuvari putovanja’, koji sam u proljeću predstavila zagrebačkoj publici u galeriji Karas, te “Putovanja - osvajanja“, ciklus od sto minijatura pejzaža - slikarskog dnevnika s putovanja, koje se danas nalaze posvuda po svijetu”.

Željko Vojković

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. travanj 2024 22:35