IZLOŽBA U DUBROVNIKU

POVIJEST NOGOMETA KROZ DJELA ISTAKNUTIH HRVATSKIH SLIKARA Stančićevi dječaci s loptom, pravo malo otkriće uoči Prvenstva u Rusiji

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 13.06.2018. u 12:34

'Dječak s nogometnom loptom' Miljenka Stančića

 

U Umjetničkoj galeriji Dubrovnik uoči početka Svjetskog nogometnog prvenstva u Moskvi priredili su poprilično zanimljivu izložbu slika vezanih uz temu nogometa. Izložba se otvara večeras, a raspon je umjetnika širok, od Ljube Babića i Omera Mujadžića, dakle klasika moderne, pa sve do suvremenih autora poput Borisa Bućana, Stipana Tadića i Grgura Akrapa. Izložba donosi i otkriće, dvije slike Miljenka Stančića koje do sada nisu bile pokazane u javnosti. Prva, “Dijete s loptom”, iz umjetnikove rane, nadrealističke faze, 1956. godine, potpisana je kao privatno vlasništvo, a druga, realističnija, pod nazivom “Dječak s nogometnom loptom” iz 1974., vlasništvo je Gorana Pavletića.

Ovo je ujedno i prvi put do sada da se izložbom tematizira nogomet u hrvatskom slikarstvu.

Kronološki je prva slika na izložbi Babićev prizor s nogometne utakmice Hajduk - Građanski, odigrane na Concordijinom igralištu u Zagrebu 1924., prizor koji je sasvim ispred svog vremena, među ostalim i po gotovo apstraktnoj kompoziciji trave nogometnog igrališta. Podsjetimo, prije osnutka Dinama, Građanski je bio glavni rival Hajduka pa je tako u povijesti ostao zabilježen i Vječni derbi između dvije momčadi, igran 7. i 8. rujna 1924. U prvoj je utakmici 7. rujna rezultat prije kraja bio 3:3, ali se utakmica zbog nevremena odgodila za sutradan, kad je pao još po jedan gol na svakoj strani. Može se pretpostaviti da je Ljubo Babić naslikao upravo ovaj događaj, nebo je na njegovoj slici tamno, pred oluju, a i datumi se podudaraju. Bilo je to, inače, doba realizma u Babićevu stvaralaštvu, koje je uslijedilo nakon što je preuzeo stolicu ravnatelja Moderne galerije i proširio svoj utjecaj. Ova se iznimna slika nalazi u Galeriji umjetnina Split, u stalnom postavu.

Novi Bućanov rad
 

“Nogometna utakmica” Omera Mujadžića, nastala 1929. godine, u vlasništvu je Muzeja likovnih umjetnosti u Osijeku. Iste su godine nastali i Mujadžićevi “Hrvači” i “Boksači”, no za te slike nije poznato u čijem su vlasništvu. Iza “Boksača” je ostala samo crno-bijela reprodukcija, no može se zaključiti da su nastali otprilike u isto vrijeme. O slici “Nogomet” piše i Frano Dulibić u Mujadžićevoj monografiji, navodeći da se u “Boksačima” približava groteski na tragu Grozsa. Nogometaši su, pak, nastavlja Dulibić, “samo smiješni jer više podsjećaju na neku kaotičnu “ragbi” situaciju nego na stvarnu situaciju iz nogometne utakmice. No, to je umjetniku bila i namjera....”. Detalj je ove slike inače reproduciran na nedavno objavljenoj knjizi Dražena Lalića “Nogomet i politika” (Fraktura).

Nažalost, niti na samoj izložbi, a ne mogu se sjetiti ni mimo izložbe, gotovo da uopće nema radova na temu nogometa iz sedamdesetih i osamdesetih godina, pa je tako naglasak na razdoblju moderne te suvremenim autorima. Tema, čini se, nije bila zanimljiva slikarima koji su stasali u tom razdoblju.

Posve novi rad Borisa Bućana zove se “Gromače”, a riječ je o akrilu na platnu dimenzija 140 puta 140 centimetara. Slika uistinu na prvu podsjeća na ove kamene suhozide, kakve je u našoj umjetnosti ovjekovječio Oton Gliha, no zapravo je plavom bojom ispisano Dinamo. Stipan Tadić bilježi odlazak na trening nogometaša u Ivanjoj Reci, riječ je o gvašu na papiru manjih dimenzija. Grgur Akrap predstavlja se slikama iz ciklusa Mali i veliki igrači, posvećenom nogometu, koji je svojedobno pokazao u zagrebačkoj Galeriji Stanković. Tomislav Buntak naslikao je “Nogomet pred vratima Novog Jeruzalema”, flourescentnim bojama na tamnoplavom papiru, a riječ je o svojevrsnoj utopiji.

Tvorac termina

Na ideju za izložbu došao je Marin Ivanović, ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, a predgovor piše Milan Bešlić. Podsjećaju da povijesni izvori svjedoče kako je prvo pojavljivanje nogometa u Hrvatskoj zabilježeno 1880. godine u Županji, igrala je lokalna reprezentacija protiv Engleza. Franjo Bučar je, pak, 1892. donio loptu u Hrvatsku, a slavist Slavko Rutzner Radmilović skovao je termin nogomet. HAŠK i PNIŠK su 28. listopada prvi javno igrali nogometnu utakmicu, u Zagrebu.

Izložba “Nogomet u hrvatskom slikarstvu” ostaje otvorena do 8. srpnja.

Novi časopis koji istražuje vezu nogometa i umjetnosti: Mural posvećen Bobanu među ostvarenjima svjetskih autora

Prošli je mjesec počeo izlaziti časopis OOF, koji istražuje vezu nogometa i umjetnosti, a koji je uvrstio i mural posvećen Zvonimiru Bobanu i utakmici 1990. u Zagrebu. Od važnijih umjetnika spominju i poznatog Britanca Chrisa Ofilija, dobitnika prestižne nagrade Turner. Ofili je navijač Manchester Uniteda, no razvio je opsesiju Mariom Balotellijem, koji je protagonist nekoliko njegovih slika pa i tapiserije koju je prošle godine izložio u londonskoj Nacionalnoj galeriji. Rose Wylie prošle je godine u znamenitoj Galeriji Serpentine imala izložbu vezanu uz nogomet, protagonisti su njezinih djela John Terry, Thierry Henry, Jens Lehmann te Ronaldinho. Posebno i Wayne Rooney “jer je interesantno građen, njegove noge nisu nogometaške noge”. Marcin Dudek, poljski umjetnik, u svojim radovima istražuje nasilje na nogometnim stadionima. Petra Cortright bila je sportašica i predstavljala je SAD na Olimpijskim igrama, kasnije se odlučila na art karijeru...

 

Izdvajamo