ZNAMENITA FOTOGRAFKINJA SLAVNIH

BRIGITTE LACOMBE U ZAGREBU Snimam Meryl još od filma 'Kramer protiv Kramera'. Ne voli se fotografirati, ali meni vjeruje. De Niro? Izniman karakter

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 14.09.2019. u 22:41

 

U Francuskom paviljonu u Zagrebu znamenita francuska autorica Brigitte Lacombe izlaže fotografije iz ciklusa “Cinema/Portraits”. Riječ je o fotografijama s filmskih setova i portretima pojedinih značajnih protagonista tih filmova. Iako često putuje, a New York, gdje živi, samo joj je baza, iako je posljednjih tjedana puno boravila u Europi, prvo na Sarajevo Film Festivalu, a potom u Veneciji gdje je premijerno pokazan film o njoj nazvan “Brigitte”, kaže mi na početku razgovora kako se teže navikava na vremensku razliku, popodne je zbog toga ulovi slaba snaga.

Odjevena je u crnu dizajnersku odjeću, s velikim naočalama na licu, sijede kose, krupnih zelenih očiju. Film o njoj, pokazan u Veneciji, snimila je redateljica Lynne Ramsay za projekt Women’s tales, modne kuće Miu Miu, a pristup je osoban. Brigitte Lacombe u njemu se tako, nakon četiri intenzivna desetljeća fotografske karijere, našla s druge strane kamere.

U Zagrebu izlaže četrdeset fotografija, prva je iz 1975. godine. Među mnogim su protagonistima na tim fotografijama Martin Scorsese, Alejandro González Inárritu, Quentin Tarantino, Meryl Streep, Leonardo DiCaprio, Robert De Niro, Cate Blanchett, Isabelle Huppert, Joaquin Phoenix...

 

Izložbu organizira PRiredba Studio u suradnji sa Sarajevo Film Festivalom i SC-om.

Svi predsjednikovi ljudi

U Zagrebu je obišla neke od lokacija poput Dolca, HNK, MSU i sl. No, kako nam kaže na početku našeg razgovora: “Zagreb je na prvi pogled prekrasan, no voljela bih se vratiti i vidjeti još više od grada, kao i hrvatsku obalu koju ne poznajem, osim Dubrovnika. Kako sam ovih dana ponajviše angažirana oko postava izložbe, ne stižem obići sve što bih željela, puno boravim u paviljonu. Prostor Francuskog paviljona je prekrasan, pun svjetla, zraka, visok je, sjajan je za izložbe, a i sviđa mi se njegov naziv”, govori nam fotografkinja, koja je rođena 1950. godine u malom francuskom mjestašcu Alesu, a odrasla je u Parizu. U francuskoj je prijestolnici odlučila napustiti školovanje i zaposliti se u fotografskom laboratoriju modnog časopisa, nakon čega prelazi na film.

Prvi film koji je lansirao njezinu karijeru bio je “Svi predsjednikovi ljudi” redatelja Alana J. Pakule. Neke od fotografija sa snimanja filma mogu se vidjeti i na zagrebačkoj izložbi. Jedna od njih pokazuje kako se Pakula, Robert Redford, Dustin Hoffman i još njih nekoliko vraćaju sa zajedničkog ručka, uživljeni u razgovor o filmu.

O snimanju tog filma, Brigitte Lacombe za Jutarnji se prisjeća: “Bila je to sjajna mogućnost za mene. Film koji se temeljio na jednom od najznačajnijih političkih skandala, ujedno i jedan od najznačajnijih filmova koji se tada snimali u Americi. Veliki redatelj i veliki glumci, velike zvijezde, veliki budžet. Bila sam gošća fotografkinja, bila sam jako mlada i bilo je to prvi put da sam na setu te važnosti, sve mi je bilo novo, izuzetno zanimljivo. Već sam prije radila kao fotografkinja u magazinima, no ovaj mi je film otvorio puno novih vrata, naročito tijekom snimanja u Los Angelesu. A i film je nešto što me oduvijek zanimalo. Sedamdesete su godine bile vrijeme kada je bilo lakše upoznavati ljude, stvarati veze. Bilo je dobro biti u LA-u tada”, kaže.

 

I na snimanje filma “Svi predsjednikovi ljudi” došla je preko poznanstva, s Dustinom Hoffmanom. Upoznala ga je u Cannesu, gdje je radila za Elle. A tako mladu fotografkinju Elle je poslao na teren, kao ispomoć, iz jednog prozaičnog razloga - imala je tamo obiteljsku kuću.

Sljedeći film koji je definirao njezinu karijeru bio je “Kramer protiv Kramera”, gdje je prvi put snimala Meryl Streep, koju od tada snima kontinuirano puna četiri desetljeća. O suradnji sa znamenitom glumicom govori: “’Kramer protiv Kramera’ 1979. godine bio je ujedno i jedan od prvih filmova koje je snimila Meryl. Upoznale smo se dok sam snimala plakat za film i ostale smo u kontaktu čitavo vrijeme. Sada je već puno godina za nama.”

Negdje sam pročitala da je rekla da ovu glumicu nije lako fotografirati kad nije u nekoj ulozi. Sramežljiva je? “Ne toliko da je sramežljiva, nego... Puno se glumica voli snimati, gledaju da budu lijepe na fotografijama, gledaju kako su ispale, uživaju u samom procesu. Meryl je iznimna glumica, no ona se ne voli fotografirati, ne nalazi zadovoljstvo u tome, ne bih rekla da uživa u procesu. Ona je, naravno, velika profesionalka, a osim toga mi vjeruje i opusti se kad surađujemo. No, za nju je teško samo tamo sjediti pred kamerom i ne biti u ulozi”, kaže Lacombe, koja često ističe kako je u fotografiji iznimno važan odnos koji uspostavi sa subjektom.

Spontani snimak

Naslovna je fotografija izložbe crno-bijeli snimak na kojemu redatelj Martin Scorsese gleda prema Robertu De Niru, a De Niro, pak, gleda prema nama, pomalo i umoran, rezigniran. Sjeća li se kako je nastala fotografija? “Da, dobro se sjećam, prošlo je poprilično godina. Snimala sam na New York Film Festivalu portrete svih sjajnih ljudi, glumaca, redatelja i ostalih, koji su dio festivala. Njih je dvojicu bilo prekrasno gledati zajedno, njihov kreativni i prijateljski odnos. Bob De Niro je pomalo kao i Meryl, izniman karakter, no niti on ne uživa previše u fotografiranju. Došli su u moj studio, Bob je nešto gledao prema meni, Martin je pogledao u njega, i tako je, spontano, nastala fotografija. Nakon niza godina ponovno sam ih snimala za novi film koji zajedno rade, “Irishman”, a koji uskoro dolazi u kina. Sve troje smo istodobno došli na ideju da snimimo istu fotografiju, da Bob gleda prema meni, a Martin prema njemu.”

Sa Scorseseom surađuje na svim filmovima dvadeset i pet godina, o čemu kaže: “Martin je, naprosto, jako lojalan, i ako ste dio tima koji radi na njegovim filmovima, uključit će vas i u sljedeći projekt.”

Opasne veze

Fotografije ove autorice su mješavina stvarnosti i zbivanja na filmu: “Ja nisam set fotografkinja. Mogu snimiti fotografiju kakvu želim tijekom snimanja. Primjerice, možete vidjeti na izložbi scenu iz filma ‘Opasne veze’ na kojoj su Uma Thurman i John Malkovich. Uma nosi sunčane naočale, puši, no u kostimima su iz filma. Ta kombinacija je uvijek nešto što me zanima.”

Među mnogim je protagonistima njezinih radova i redatelj Inárritu, s kojim se nedavno susrela i u Sarajevu: “Moji portreti su jednostavni i klasični. Njemu je to najdraži portret, uvijek ga koristi”, kaže. Portret je crno-bijeli. Kako kaže: “Za portrete više volim crno-bijele fotografije, no i snimam i one u boji”.

Snimala je i likovne umjetnike, primjerice Andyja Warhola: “Ta je fotografija nastala davno. Warhol je bio u Parizu, sjedio je na sofi, ja sam u to doba radila za Elle, prizor me privukao, i snimila sam ga. No, tada nisam baš znala engleski, nismo puno razgovarali, pa nemam neku anegdotu.” Snimila je i znamenitu umjetnicu Louise Bourgeois: “Bila je sjajan karakter. Jako teška i istovremeno jako šarmantna. Zapovijedala je svima. Razumjela sam kakva je, no kako sam bila mlađa, malo sam se je i pribojavala. Jako mi je drago da sam je snimala, bila je fascinantna, umjetnica kojoj sam se divila, jaka žena.” Postoji li danas netko tko bi mogao izazvati takav osjećaj? “Sigurno da postoji. No, sve dok osoba ima šarma, a ona je bila iznimno šarmantna, sve možete oprostiti u tom slučaju.”

Brigitte Lacombe pozirali su i Barack Obama, Benazir Bhutto, Claude Lévi-Strauss, Dalaj lama, Bob Dylan, Twiggy, Kate Moss. Tijekom godina snimala je za Vanity Fair, Glamour, The New Yorker, GQ, The New York Time Magazine, The Wall Street Journal, Financial Times, da nabrojimo samo neke. Izlagala je u nekim od najvažnijih muzeja svijeta, od Pariza do Dohe, od New Yorka do Londona i Pariza, radila je modne kampanje za Chanel, Dior, Prada, Armani, Hermes, Lancome...

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo