KAPTOL BUTIQUE CINEMA

10. TJEDAN IZRAELSKOG FILMA U fokusu filmovi sa ženskim temama

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 30.11.2018. u 15:47

 

Tema nije mogla biti aktualnija. Junakinja “Zaposlene žene”, ostvarenja kojim u nedjelju započinje 10. tjedan izraelskog filma u zagrebačkom Kaptol Butique Cinema, je Orna (Liron Ben-Slush), majka troje djece, kojoj radno mjesto itekako treba, jer njezin suprug nikako da uhoda novootvoreni restoran.

U početku se sve čini idealnim, zaposlila se u agenciji za nekretnine, premda to nikad nije radila postiže zapažene rezultate, a povrh svega svog šefa Bennyja (Menashe Noy) zna još iz vojske. Ispostavlja se, međutim, da on namjerava iskoristiti vodeću poziciju u poduzeću kako bi mu Orna postala ljubavnica, na što atraktivna žena ne želi pristati. U delikatnoj je poziciji jer joj posao itekako treba, pa mora balansirati između Bennyjevih udvaranja i diskretno mu naznačiti da veza među njima nije moguća.

U doba sve glasnijeg ženskog pokreta, koji se iz Amerike proširio po čitavom svijetu, “Zaposlena žena” može računati na vrlo dobar prijem na međunarodnim festivalima. Već je prikazana u Torontu i Calgaryju, bila je i u službenom programu Jerusalem Film Festivala, režirala ju je žena, Michal Aviad, a i scenaristice su žene (jedino su producenti uglavnom muškarci). Dostatan razlog da film nipošto ne propustite.

 

Zatvoreni svijet

Kad su u pitanju ženske teme, možda je još zanimljivija “Crvena krava”, koja se odigrava uoči atentata na izraelskog premijera Yitzhaka Rabina, ali u zatvorenom svijetu koji puno više brine za vjeru, a manje za politiku. Benny (Avigayil Koevary) je 16-godišnjakinja koja je u svemu ovisna o fanatičnom ocu, udovcu (Gal Toren): potonji je odabrao dom u Istočnom Jeruzalemu, dominantno naseljenom Arapima, čuva stare svetinje i nada se skorom dolasku Mojsija. Sukobi s policijom, koja ne želi nove židovsko-arapske sukobe, za njega su uobičajena stvar, ali Benny to baš ne zanima, na seminaru koji pohađa upoznala je zgodnu Yael (Moran Rosenblatt), a i njezina nova znanica uzvraća joj naklonost. Njihovo prijateljstvo prerasta u ozbiljnu ljubavnu vezu, međutim, lezbijske sklonosti se u konzervativnoj židovskoj zajednici ne toleriraju, pa Benny dobiva kratak i vrlo bolan kurs emocionalnog sazrijevanja. Film je imao premijeru na Berlinaleu, u programu namijenjenom mladeži, tamo je dobio nagradu za najbolje debitantsko ostvarenje (redateljica je također žena, Tsivia Barkai), uostalom kao i na Jerusalem Film Festivalu.

 

Na programu je još nekoliko filmova koji se bave ženskim temama (“Druga priča” renomiranog izraelskog redatelja Avija Neshera i dr.), no ima i drama druge vrste. S puno pohvala stiže film “Nepouzdan” Elirana Elye, njegov je junak mladi scenarist i pjesnik Assi (Ran Danker), pun egzistencijalnog nemira, koji je na motociklu skrivio prometni udes, zbog čega ima grižnju savjesti. Stoga bez pogovora prihvaća kaznu, dobrotvornu službu u pustinjskom gradu na jugu Izraela, gdje će raditi s delinkventima.  Tinejdžeri na njega isprva ne obraćaju pažnju, međutim, ispostavlja se da su oni najmanje prilagodljivi najzahvalniji učenici. Osobito se sprijatelji s 16-godišnjim Edenom (impresivni Adar Hazazi Gersch), međutim, mladić ima nasilnu narav i Assi ne može ništa napraviti da to promijeni. Film je lani dobio nagradu za najbolji debitantski film na Jerusalem film festivalu, nagradu za najbolju kameru i priznanje za mladog glumca.

Mosad

Posebno je zabavan pseudodokumentarac “Nogometni rat”, u kojem su se političari dogovorili da židovsko-palestinski sukob koji traje već desetljećima riješe na nogometnom terenu: i jedni i drugi izvest će svoje najbolje igrače i ekipa koja izgubi morat će zajedno sa svojim sunarodnjacima tražiti novu domovinu. Dakako, sve je to fikcija, i to satira, ali režirana kao da je u pitanju stvarnost. Ishod možete pretpostaviti, redatelj Eyal Halfon ga namjerno ne pokazuje, ali zato kamerom prati pripreme za utakmicu: važni su mu kako političari tako i nogometni menadžeri i igrači.

 

Najatraktivniji film koji ćemo vidjeti narednog tjedna, a s kojim i završava ovaj program, je “Tel Aviv u plamenu”: taj “crowd pleaser” pobijedio je na filmskom festivalu u Haifi i dobio nagradu u Veneciji za najbolju ulogu u programu Venezia Orizzonti. Protagonist je mladi Palestinac Salam (Kais Nashif), koji živi u Izraelu i radi kao pomoćno osoblje na sapunici “Tel Aviv u plamenu”, koja se odigrava uoči Šestodnevnog rata 1967., a čija je zvijezda glumica Tala (Lubna Azabal): ona igra fatalnu ženu koja se pretvara da je Židovka kako bi zavela izraelskog časnika.

Salam neprestano mora prolaziti izraelske kontrolne točke i tako upoznaje zapovjednika Assija (Yaniv Biton) čija je žena luda za tom sapunicom koja se podjednako gleda među zavađenom židovskom i arapskom populacijom. Assiju se ne sviđa lik izraelskog časnika, smatra da bi ga trebalo napraviti puno realističnijim, pa Salam i preko volje postaje suradnik na scenariju, kako bi se što lakše vraćao kući pokraj izraelskih patrola. Priča malo podsjeća na “Metke iznad Broadwaya” Woodyja Allena, ali to je filmu samo kompliment.

 

Naposljetku, ljubiteljima pravih dokumentaraca treba preporučiti film “Mosad”, u kojem umirovljeni agenti izraelske obavještajne službe govore o svojim dogodovštinama. Nije to tako provokativan film kao nagrađivani i vrlo kontroverzni “Čuvari” Drora Moreha, ali ukoliko vas zanimaju takve teme, nećete biti nezadovoljni.

Prijavite se na portala Jutarnji.hr i ne propustite najnovije vijesti iz Hrvatske i svijeta

Izdvajamo