KRIMIĆ

'KRALJ LOPOVA' Film o čuvenoj pljački 'sijedih pantera'

 

Godine 2015., skupina nepoznatih provalnika provalila je tijekom uskršnjeg vikenda u blindirani sef draguljarnice u londonskoj četvrti Hatton Garden. Odnijeli su 200 milijuna plijena u draguljima i zlatu, što je Hatton Garden činilo najvećom pljačkom u povijesti britanskog kriminala.

Pravo je iznenađenje, međutim, uslijedilo kad je londonska policija locirala počinitelje. Ispostavilo se da je pljačku počinila skupina kriminalnih doajena u kasnim šezdesetim godinama života, a da je ideator operacije - stanoviti Reader - bio 76-godišnji udovac.

Akcija “sijedih pantera” neizbježno je potpirila javni interes, stoga nije čudo da je pljačka u Hatton Gardenu tijekom samo tri godine postala tema jedne mini-serije i triju zasebnih filmova. Najskuplji i najreprezentativniji među njima sad je pred nama. Riječ je o filmu “King of Thieves” (Kralj lopova) koji je proizvela najslavnija britanska fabrika hitova “Working Title”. Film režijski potpisuje izvrsni dokumentarist i povremeno jako dobri igrani režiser James Marsh (“Čovjek iz sjene”), a u filmu glumi mala reprezentacija britanskih zaslužnih djedova: Michael Caine, Tom Courtenay, Michael Gambon, Ray Winstone i Jim Broadbent.

Sama pljačka u Hatton Gardenu doimala se “kao iz filma”, pa nije slučajno što su u vrijeme pljačke i suđenja djedice iz Hatton Gardena mediji uspoređivali sa slavnim Lavander Hill Mob iz istoimenog filma Ealing studija iz 1951. U takvim okolnostima, ni redatelj Marsh nije odolio a da film ne impregnira filmofilskim asocijacijama. U više navrata, on u film montažno ugrađuje scene iz klasičnih britanskih krimića, uključujući i kadrove mladenačkih uloga glavnih glumaca. Marsh kao da nas u filmu opetovano podsjeća da film oponaša život koji pak sam oponaša prethodne filmove.

 

“King of Thieves” - međutim - nije lišen i svoje brexitovske, političke dimenzije koja je u film utkana zanimljivo subverzivno. Tijekom prvog dijela filma, Marsh pljačkaške djedice karakterizira kao oličenje engleštine, starinske profesionalce s radnim etosom i obrtničkim kompetencijama. Do pola filma, njihov se podvig tretira kao podvig starog engleskog inženjerskog i radničkog duha satrtog globalizacijom.

No, od polovice filma “blue collar” heroji se ispostave kao priličan ološ. Počinju rovariti jedni protiv drugih, svaki od njih kombinira kako druge nasamariti na plijen, a zloduha cijelog razdora je - sasvim suprotno svom glumačkom tipu - glumi Jim Broadbent. Kao da film želi reći da su heroji radničke klase - poput radničke klase kao takve - stradali jer nisu bili solidarni.

“King of Thieves” je film u kojem je naizgled sve posloženo izvrsno. Tu su zanimljiva priča, sjajni glumci, solidan budžet. Marsh je dobar režiser koji u karijeri ima maestralne dokumentarce (“Čovjek na žici”) i barem jedan izvrsni triler (“Shadow Dancer” s Cliveom Owenom). Vidi se da je iza filma stajala zanimljiva poetička zamisao i oštroumna politička poanta. Unatoč tome, taj se obećavajući film nije dogodio.

Nešto je očito krivo kliknulo, pa je rezultat ispao kudikamo neuvjerljiviji. Unatoč hrpi zanimljivih ideja i pojedinačnih talenata, “Kralj lopova” je žanrovski nedosljedan i izlagački konfuzan film s puno pripovjednih rupa, film koji bolje funkcionira od scene do scene nego kao cjelina.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr
Tagovi

Izdvajamo