SVE JE TO ŠOUBIZ

Glazba ne mora biti samo zabava, može se živjeti i od ozbiljnih stihova!

Boris Kovačev / CROPIX

Sve je to zabava, šoubiznis, a mi smo ovdje da publici pružimo ono što traži, time estradnjaci opravdavaju bedastoću i bizarnost svojih stihova. No, glazba nije i ne bi trebala biti samo (priglupa) zabava

Sve je to zabava, šou biznis, a mi smo ovdje samo da publici pružimo to što ona traži, sukus je izjava kojima domaći estradnjaci pokušavaju opravdati bedastoću i “bizarnost stihova” koje pjevaju i/ili pišu. Ima istine u tome, dio publike sigurno uživa baš u najbesmislenijim i, naoko, zabavnim pjesmuljcima domaćih estradnjaka, često ruku pod ruku s podjednako besmislenim turbo-folk umotvorinama. S druge strane, dobar dio njih do publike ne bi dopro da ih ne favoriziraju brojne hrvatske radiostanice, naslovnice magazina i novina koje svoj programski neukus brane istim argumentima.

Mnogi od njih pred malo brojnijom publikom mogu nastupiti samo zahvaljujući sponzoriranim festivalima i nastupima na trgovima duž obale i kontinenta, često besplatnim jer ih financiraju lokalne samouprave. Niz “velikih hrvatskih estradnih zvijezda”, kako im tepamo, obrao bi bostan kada bi pokušao održati koncert za ulaznice realne financijske vrijednosti.

Zatrti u korijenu

Analogno takvom mentalnom sklopu koji misli da je glazba samo (priglupa) zabava, Dylan, Springsteen, Strummer, Lennon, Cohen, Curtis, Cave ili Morrissey - čiju liriku već nekoliko godina proučavaju na britanskim fakultetima - anomalije su koje se ili nisu smjele pojaviti ili ih je trebalo zatrti u korijenu.

Podjednako, Štulića je valjda trebalo protjerati čim je snimio prvi album Azre, baš kao i Pankrte, Prljavce, Predina, Paraf, Stublića, Idole, Orgazam, Partibejkers i ostale junake novoga vala uz čije su pjesme odrastale stotine tisuća klinaca rođenih u 60-ima. Sve to treba danas zatrti optužbama za jugonostalgiju, a ono što je uslijedilo kasnije, Let 3, KUD Idijote, Laufer, Majke, Pipse, Hladno pivo, Edu Maajku, T.B.F., Elemental, Jinxe i druge aktivne izvođače, koji u svojim bitno kvalitetnijim pjesmama ispisuju iskreniju i emotivniju ljubavnu liriku ili oslikavaju mučnu svakodnevicu oštroumnošću čija vrijednost ne zaostaje za najboljim novinskim sociopolitičkim komentarima, valjda bismo trebali uništiti kao nepoželjan korov na ubavoj tratini domaćeg estradluka.

Nestanak klubova za mlade

Srećom, nekima od tih “drugih” koji odbijaju estradnjačke obrasce ponašanja i poslovanja ide vrlo dobro pa nakladama i rasprodanim koncertima u klubovima, dvoranama ili na Jarunu - gdje je više od 20.000 ljudi platilo ulaznicu da pjeva s Hladnim pivom - dokazuju kako se i od ozbiljnije lirike u nas može živjeti.

Moglo bi se i bolje da je tržište nešto veće, da nam niz omladinskih klubova nije progutao mrak privatizacije, da ih se više emitira na televizijskim i radiostanicama, da im se osigura veći broj naslovnica novina i magazina.

Njihovi stihovi, čak i kad su izvučeni iz konteksta, ne zvuče ni banalno, ni infantilno, čak niti kad psuju sve u šesnaest ili pjevaju “di god pogledan guzice i sise, alo, alo, di siii” i “uvatit još ono malo sunčevog sjaja da mi osuši kupaće kad su mokre oko jaja” (T.B.F.), “kad se stisnem uz tvoje toplo dupe briga me dal’ marka raste ili pada” (Hladno pivo), “ja i kraj mene avion i svi se okreću za nama, ja to buraz jebem, ona jede u restoranu, ja kod kuće jedem” (Edo Maajka) ili “teško je glumit manire fine, samo brijem kak’ da te skinem, tako si, mmm-dobar” (Elemental).

Imamo u Hrvatskoj i regiji (Goribor, Damir Avdić, Dubioza koletkiv, S.A.R.S., Repetitor...) nekoliko desetaka izvođača koji zavređuju našu i vašu pažnju, no njima je danas teže opstati nego ikad prije, ali ne zbog lirike koju pjevaju, nego zbog nakaradnog sustava u kojemu egzistiraju.

Gibonni, kao slučaj za sebe, već godinama obara uglavnom vlastite rekorde u prodaji albuma. Možete o njemu misliti što god želite, ali to ipak nije “cikla, bikla, Afrika, paprika”. Dakle, publike koja traži nešto bolje od “korova i hibiskusa” i koja želi razmišljati i pronalaziti se u stihovima koji govore o istinskoj svakodnevici ima, ali pitanje je koliko joj se takve pjesme nude putem medija, a koliko se namjerno ide linijom manjeg otpora.

Kako u medijima, tako i od strane slušatelja koji su mozak zauvijek poslali na pašu. Houra, pak, dugovječnost Prljavog kazališta, uz brojne ljubavne pjesme koje su odavno “ušle u narod”, također duguje političkoj, on bi rekao “domobranskoj” liniji koju slijedi od “Mojoj majci”, preko “Lupi petama” do “Radio Dubrava” i “Moj dom je Hrvatska”.



Politička budnica

Prljavci i po političkoj orijentaciji posve drukčiji Rundek gotovo su jedini doista aktivni izvođači hrvatskog novog vala koji i danas uspješno rade svoj posao. “Vrijeme je da se krene” Majki, pak, iako ispovjedna pjesma o Baretovu pokušaju da pobjegne kandžama heroina, postala je “političkom budnicom demokratskih promjena” koncem 90-ih.

Na kraju ispada kako je Hrvatska i po pitanju (ne)ukusa u domaćoj glazbi (lijevo - desno, urbano - ruralno, estrada - rock, mainstream - alternativa) snažno podijeljena, ali oni kojima je sjećanje nešto dulje, znaju da je tako bilo i u 80-ima kad je krenuo novi val koji, nota bene, ipak nisu svi slušali.

A i tada je bilo lakše - čak i ako zericu opasnije - biti Štulić nego danas jer su “tenkovi na radnike” snažnije rezonirali u vremenima u kojima nije bilo slobode govora i laprdanja kao danas.

Thompson - Uspio se izvući sa samog dna kace hrvatske estrade

O Thompsonu mislim sve najgore i najradije ga ne bih ovdje spomenuo, no činjenica je da je i on do masovne publike došao ne s “vrapcima i komarcima”, nego s pjesmama koje su bile uklopljene u određeni politički kontekst i svjetonazor. Taj svjetonazor puno je opasniji i gadljiviji od benignog estradluka. Thompson je kao hrvatski pandan Bore Đorđevića (bio) politički projekt “crne” Hrvatske s kojom se početkom milenija udaralo po “crvenoj” Hrvatskoj, i to je ključ njegova uspjeha, ali činjenica je da je samo nekoliko godina ranije, kad je pjevao “zmija me za srce ugrizla, mjesečina svu noć tražila, od života sam se krio, sa usana otrov pio, ženo moja, crna nevjero”, njegova karijera bila na dnu kace hrvatske estrade, debelo ispod tada iznenađujuće prosperitetnog Vuce.

Elemental - Iz dana u dan

Kol’ko nisko idemo, može li uopće niže

možda nam se dig’o zanos al’ standard nam se ne diže

dani ponosa i slave… i minusa na tekućem

mi ne živimo, mi preživljavamo

šta ostavljamo našem budućem naraštaju?

dugove, račune,

rate kredita nas guše a nemamo ni kune

kombiniramo kako odgodit plaćanje bar za desetak dana

jeb’o život kad na karticu se kupuje hrana

di smo sad

stara štednja se otopila

o’šla na ono bitno: pojela se i popila

bez svega smo ostali, prenaglo nas je pogodilo

‘ko uopće zna što se to prek’ noći dogodilo

Samo živimo iz dana u dan

i svaki san davno nestao je izbrisan…

Koga da pitam brate, tko će mi dat odgovore

reci bilo šta osim da je moglo biti gore

Elemental: Ljuljaj brod

Igraju se nama kažu da su nam pastiri

Gazit će nesmiljeno, ako tko proviri

Bogati se bogate, pune im se kase

Možda nam je bolje da skupljamo flaše

Vrlo dobro znamo da smo zapeli u blatu

Zapeli u vremenu, u nečijem tuđem ratu

Glavonje nas gledaju sa visine

Kradu nam iz usta kao gladne psine

A mi šutimo oduzeti

Nevažni, izuzeti,

poraženi

Sjete nas se samo kad su izbori

Elemental - Tako lijepa

Imaš sobu za cipele i gurua protiv stresa

koji i usput čita tarot, i za tebe i za pesa...

Imaš odjelce za Fifija i laptop za chatat s društvom

al moraju malko čekat jer tipkaš sa jednim prstom.

Voliš svijeće i cvijeće, kupke s mirišljavom soli:

Zapravo ne voliš seks, al daješ jer on to voli.

Držiš čašu s dva prste, znaš berbu ko somelier,

Procjenjuješ umjetnine, “Jel Lipovac il’ Berber?”

Znaš sva kulturna mjesta gdje lupetaš prazne fraze

“Veni vidi vici, ne?” bacaš latinske izraze

Hladno pivo Zimmer frei

Kad jednoga dana turizam procvjeta

I navale švabe u rekordnom broju

Cijela će zemlja samo od ljeta

Živjeti kao bubreg u loju

Samo će vječni rekreativci

Radit’ na polju il’ biti vojnici

Slavonija će biti golf teren

A tko previše radi uhapšen

To će biti taj dan

Objesi zimmer frei

Lezi pod palmu i uživaj

Debele švabe će se tući za vize

Da dođu do nas i potroše devize

Plate cestarine i skupe vinjete

Da vide to more i kupe vegete

Hladno pivo - Pitala si me

Pitala si me zašto tvoje ime

nikad ne provlačim kroz rime

zašto ga nikad ne ukrasim metaforama krasnim

pa da se time hvališ kolegicama s posla?

Ma nema šanse, nema tih para

da mi ikad budeš dio repertoara

pa da tvoje ime pjevuši ‘ko stigne

da si sva’ko, tek tako, na brzinu, puni tišinu...

Mislim da bih razbio gitaru

da čujem da te fućkaju na pisoaru

da me jednog dana gledaš poniženo

iz kuta dućana gdje je sve u pola sniženo...

Ova pjesma o tebi, koja si mi sve na svijetu,

ovaj pokušaj da kažem neizrecivo,

nikad se neće naći na nekom CD-u,

imati naslov, cijenu i barcode...

Edo Maajka - Prži

Budi popularan sine

nek ti misice puše kurac

ko Zdravko Čolic karaj sine

sa estrade cure fine

Evo para snimi sine

jednu ploču pravu

da platiš studio

tata je prod’o kravu

Edo Maajka - Draga moja vlado

Draga moja vlado

ja bi’ im’o djecu rado

daj mi dobru platu

napraviću ti ih stado

Solo ću povećat’

natalitet za 5 posto

i ja i ona

pun nam kurac više kurtona

Ne tražim puno

samo stan dok nisam umro

sekiraš me

feštam k’o da živim još petn’est

Biće dosta

zaboravio sam, o shit

to je premalo godina

da otplatim kredit

TBF - Heroix

U zemlji apsurda zakon je ka Burda

Pa se po njemu kroji sve po zakonu “samo izbroji”

I začepi pravu rupu, to je lako

Kod nas bit snalažljiv je zajebat zakon

Zajebat sve nas, ma nema problema

Zakon je pun rupa poput goblena

Pa vezi sliku za sebe, rođake i priku

Baci kost pasima šta nose palice

Sitne ribe pune marice dok pametne glavice biže priko granice

A preplaćene guzice nas vode žedne priko vode dok ispravljaju netočne navode...

... Svi Hrvatine, a svaki skače ka klokan

Čin čuje Cecu il neki hit turbo folka

Tu nema sriće, sve je gluma

Ljubav odnosi bujica tekućih računa

Sve do Crnog mora, još crnje i gore u Mrtvo more

Tu nema života, samo svota

Nema snova, samo lova otrovnija od olova

Šporka od šporkih poslova

TBF - Sve se vraća, sve se plaća

Tiha povorka, lagani stisak ruke

Dvi, tri, riči kroz zube, i previše muke

Jeka u ušima, težina u grudima

Al triba bit jak pred ljudima

Ona bi tila da je sve samo san

Guta suze i rukom gužva telegram

Gospođo A naše najiskrenije saučešće

Vaš muž je položija život časno na oltar domovine

Ništa više, al zar je potriba znat detalje

Smrt briše ljubav, al život ide dalje

I triba ostat jaka bez crnjaka

Zbog svega šta joj ostaje

Sina, dvanaest godišnjaka

I u očima crvenim od plača, ona vidi, on shvaća

Da smrt je uvik jača

TBF - Alles gut

Gledan van, ludilo je dan

Al’ to je normalno skroz jer je kolovoz

I smokve cide med, u čaši topi se led

Tako brzo to ne moš više pit,

Manistra od jučer i salata k tome

Od kapule i pome, zatim kava, dabome

Po’ ekipe je već na štekatu,

Na makijatu, di oni i ja tu

Veliki pauk gmiže mi po vratu

Gadno mi ga taknit ima dlaka

I tlaka mi se maknit zbog tlaka u zraku

Sunce pretvara mozak mi u žvaku

Pa san se zavalija, totalno pasivan

Slušam Marleyja i Attack koji je masivan

(pod maju ti se zavuka!)

Ma neka pauka stari

Ništa mi neće ovi dan pokvarit’

Pips, Chips & Videoclips - Pjevač Beatlesa i Stonesa

Ja nikad nisam bio pjevač Beatlesa i Stonesa

I moje ruke rijetko sežu do samog sunca

I nije važno kad sam gore i kad me slave

Ja sam nitko i ništa bez njene krvi plave

Ja nikad nikom neću priznat da je volim

Samo joj stalno kucam u san

Pa da je boli

A kad sam propao i sam

To ona jedina skuži

Plava krv anđela u mojoj Ruži

Jer ja nikad

Ja nikad neću biti

Nikad

Nikad neću biti (bez nje)

velik i jak

Pips, Chips & Videoclips

I sve je super

I sve je za pet

Kad si muško i voliš nogomet

Ušlagiran i agresivan

Ja sam dušo predivan

‘82 bio sam veći

Na stadion sam išao da se liječim

Jer ovaj grad ima komplekse

Dok jedemo govna

Drugi jedu kekse

A kad tata stavi bijeli šal

Mi smo prva fronta

Mi smo nacional

Mi smo grubi faul

Izdvajamo