MARTINA FILJAK

PIJANISTICA UDRUŽILA SNAGE S ROTARY CLUBOM 'Svirat ću za stipendije bivših štićenika iz domova za nezbrinutu djecu'

    AUTOR:
    • Petra Plivelić

  • OBJAVLJENO:
  • 18.04.2019. u 13:01

Darko Tomas / CROPIX

Martina Filjak

Nakon niza koncerata u SAD-u, Španjolskoj, Italiji i Njemačkoj, najbolja hrvatska pijanistica Martina Filjak uskoro će nastupati u svojem rodnom Zagrebu.

- Nastojim, koliko je god to moguće, što češće nastupati u Hrvatskoj, za koju sam dosta vezana. Posljednji put nastupala sam u Zagrebu prošle godine, a sada se spremam održati jedan solistički koncert u Hrvatskom glazbenom zavodu 5. svibnja. Veselim se zagrebačkoj publici predstaviti neka od meni dražih djela Haydna, Bacha, Liszta i Donizettija - rekla nam je Martina Filjak objasnivši da koncert ima humanitarni karakter.

Pijanistica je, naime, odlučila donirati svu zaradu od koncerta u korist studentskih stipendija za dvojicu bivših štićenika domova za nezbrinutu djecu - 19-godišnjeg Renata Fritza, koji je na prvoj godini smjera turizam na Veleučilištu u Karlovcu, te za 18-godišnjeg Matiju Vdovića, studenta prve godine Kineziološkog fakulteta u Zagrebu. Pijanistica se nada da će prikupiti dovoljno sredstava kako bi pokrila sve životne troškove za dvojicu studenata, koji su bili primorani napustiti dom za nezbrinutu djecu kada su postali punoljetni.

Debut u Buenos Airesu

I sama članica Rotary Cluba Zagreb International, međunarodnog udruženja osoba iz stručnog i poslovnog života koje se posvećuju humanim ciljevima, cijene i promiču visoka etička načela u poslovnom i privatnom životu te šire dobru volju i razumijevanje u svijetu, Martina se nada da će koncert privući što više građana koji su voljni podržati umjetnost i humanitarnost.

Nakon zagrebačkog koncerta Martina putuje u Kolumbiju na ponovni poziv u Bogotu te je očekuje i debut u slavnom Teatru Colon u Buenos Airesu, a tijekom ljeta nastupa, između ostaloga, na Dubrovačkim ljetnim igrama, ali i u dvorani Palau De la Musica u Barceloni.

Eklektičan ukus

- Glazba je univerzalni jezik. Podjednako je cijene i uživaju u njoj na svim kontinentima - ističe glazbenica, koja godišnje održi ukupno 40-50 nastupa.

- Do sada sam imala prilike nastupati u nekih 500-600 koncerata. Ustvari, možda i više - smije se Martina Filjak, koja je, kaže, prestala brojati sate i minute koje provede na putu.

- Prihvatila sam to kao dio ovog posla i način koji me približava publici, kao svojevrsnu promjenu scenografije. Ponekad to i nije ništa drugo nego scenografija, pravi je istinski svijet negdje drugdje, unutra. Istinski volim putovati i izuzetno teško doživljavam boravak na jednome mjestu - rekla nam je pijanistica koja bi, priznaje, voljela malo više putovati u slobodno vrijeme.

Posebno je zanimljivo što u većini slučajeva Martina svira napamet. Kći je pijanista Ranka Filjaka pa je odmalena u svijetu glazbe.

- Otkad znam za sebe, glazba je dio mojega bića. Imala sam sreću da sam odrastala u glazbenoj obitelji. Tako sam veliku većinu glazbenog repertoara koji danas izvodim slušala još od najranije dobi. Jednu takvu bazu nadograđujem svakodnevnim vježbanjem od pet do sedam sati. Dok sviram, potpuno sam predana karakteru i emociji tog djela.

Tijekom godina u profesiji shvatila sam da se pamćenje odvija na više razina, kognitivnoj, tjelesnoj, ali i emotivnoj, te da je za dobar nastup i dobru memoriju potrebna odlična ravnoteža na razini tijelo - duša - srce - um. Ustvari, iz sadašnje perspektive rekla bih da je uporno i svjesno održavanje te ravnoteže tijekom niza godina puno važnije od apsolutnog sluha, koji, srećom, imam, ili fotografskog pamćenja - kaže Martina.

Dostupnost glazbe

Ne boji se tehnologije, dodaje, iako danas svatko može poslušati vrhunske izvedbe, primjerice, Berlinske filharmonije na YouTubeu te rijetko tko više kupuje CD-e.

- Živimo usred četvrte tehnološke revolucije. Tehnologija je prirodan dio mog okruženja. YouTube je odličan kanal upravo za popularizaciju klasične glazbe. Zamislite koliko je danas lako doći u doticaj s tom vrstom umjetnosti! A što se tiče CD-a, glazbena industrija se prilagodila novim tehnološkim standardima. Ne, uopće me nije strah, dapače - optimističnija sam nego ikada!

Iskreno uživam u činjenici da su umjetnost i klasična glazba danas dostupniji široj publici nego ikada prije te da im se može približiti svatko tko ima dovoljno interesa, otvoren um i srce - zaključuje pijanistica, kojoj se čini da ulazimo u doba revitalizacije klasične glazbe jer ne samo da je u posljednjih šest mjeseci “streamanje” Bacha poraslo za 270 posto, i to među mladima, što potvrđuje istraživanje Royal Albert Halla i streaming servisa Deezer, nego Martina primjećuje i porast prodaje karata za događanja klasične glazbe.

- Primjerice, u Njemačkoj je iskorištenost kapaciteta Berlinske filharmonije gotovo 100 posto. U Hamburgu je 2017. godine otvorena nova zgrada filharmonije, koja je odmah postala svjetska senzacija kao arhitektonsko remek-djelo. To su pokazatelji koji potvrđuju da klasična glazba, dostupnija nego ikada, nije izgubila ništa od svoje zavodljivosti i univerzalnosti. Što se tiče Hrvatske, rekla bih da je tu situacija malo kompleksnija. Potrebno je još mnogo raditi na podizanju općeg nivoa kulturološke svijesti i osviještenosti - dodaje glazbenica svjetskog glasa.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo