JUTARNJI NA PROBI 'LABUĐEG JEZERA'

'NUREJEV 21. STOLJEĆA' U ZAGREBU POSTAVLJA ČUVENI BIJELI BALET 'Život Čajkovskog bio je nesretan, zato sam odlučio poubijati sve glavne likove'

 Darko Tomaš / HANZA MEDIA

Vladimir Malakhov hoda scenom. Prva je scenska proba u kostimima “Labuđeg jezera”, koje će u zagrebačkom HNK biti premijerno izvedeno u petak.

Jednoj balerini lagano maramicom uklanja višak ruža, kod druge primjećuje da nije našiveno perje na njenu pačku (baletnu suknju), dok s mladim baletanom koji pleše ulogu princa Siegfrieda razgovara o detaljima vezanima za njegov kostim. Među svima njima kreće se smireno, iako ga samo nekoliko dana dijeli od prve izvedbe i ima sve razloge da bude nervozan. No, vrlo je srdačan i raspoložen. Plesači kažu da je s njim prekrasno surađivati, iako su od čovjeka kojeg nazivaju Nurejevom 21. stoljeća mogli očekivati nešto sasvim drugačije.

Klasovi s plesačima

S Malakhovom smo razgovarali neposredno prije te kostimirane probe. Zamolio je da nakratko pričekamo dok izađe iz kazališta i zapali cigaretu - netom prije bio je također na probi i bio mu je potreban trenutak predaha. Odmor mu je itekako potreban, kaže, ali ga sebi neće priuštiti. U gradu ostaje do subote, nakon čega putuje na jedno natjecanje u Kijev. Bit će to promjena nakon što je dva mjeseca živio i radio u Zagrebu. Kako se premijera bliži, svakog dana u kazalištu ostaje sve dulje. To mu nije teško, kaže, jer voli raditi s ljudima.

Zagreb, 130317.
Trg marsala Tita.
Vladimir Malakhov, bivsi baletan i umjetnicki direktor baleta.
Na fotografiji: Vladimir radi korekcije na pozornici HNK.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / HANZA MEDIA
Vladimir Malakhov radi korekcije na pozornici HNK

- U ova dva mjeseca sam, osim na ‘Labuđem’, radio i klasove s plesačima. Govorili su mi da uživaju u njima i u šali su mi rekli kako bi voljeli da im budem stalni pedagog. Rekao sam im da je to divna ideja, ali da nastavim s ovim ubojitim tempom, mislim da bi me to koštalo života. Uživam u svom poslu, jako ga volim, ali iscrpljuje, jer često čovjek u baletnoj dvorani bude gotovo od jutra do večeri - kaže Malakhov i dodaje kako je prva ideja bila da na zagrebačku scenu postavi balet “Bajadera”, no odlučeno je da se ipak okuša u kreiranju novog “Labuđeg jezera”. To se, uostalom, činilo kao dobra odlika: u svojoj karijeri plesao je u čak 24 različite koreografije toga slavnog bijelog baleta i o njemu zaista zna sve.

Zagreb, 130317.
Trg marsala Tita.
Vladimir Malakhov, bivsi baletan i umjetnicki direktor baleta.
Na fotografiji: Vladimir radi korekcije na pozornici HNK.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / HANZA MEDIA

Radeći s domaćim ansamblom, za koji kaže da je na razini brojnih europskih, stvarao je balet po njihovoj mjeri. To je uvijek njegov princip - ako netko voli skakati, neće ga staviti da se okreće, nego će zaista skakati. Svatko na sceni mora pokazati najbolje i publici dati emociju koju će nositi sa sobom i kad napusti kazalište. To mu je uvijek misao vodilja kad stvara - bilo da kreira ulogu ili pak balet.

Zagreb, 130317.
Trg marsala Tita.
Vladimir Malakhov, bivsi baletan i umjetnicki direktor baleta.
Na fotografiji: Vladimir radi korekcije na pozornici HNK.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / HANZA MEDIA

- Važno mi je da plesač može raditi na glazbu. Mora biti spreman za tempo, plesati na njega. Osim toga, tražim da imaju karizmu na sceni. Tehnika se podrazumijeva, s tim nam plesači dođu iz škole. Većinu ljudi ne zanima koliko pirueta vrtiš, nego što dolazi iz tebe - smatra Malakhov, koji je u Zagrebu odabrao svoje dvije labudice. Bit će to Miruna Miciu i Natalia Horsnell. Miciu nikad tijekom karijere nije plesala ulogu crnog i bijelog labuda, dok Horsnell u toj ulozi pak domaća publika nikad nije vidjela.

Nesretni Čajkovski

Po čemu će zapravo ova verzija “Labuđeg jezera” biti posebna, pitamo ga. U baletnim kuloarima već neko se vrijeme šuška da bi u ovoj verziji princ i njegova bijela labudica mogli biti zauvijek sretni.

Zagreb, 130317.
Trg marsala Tita.
Vladimir Malakhov, bivsi baletan i umjetnicki direktor baleta.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / HANZA MEDIA
Vladimir Malakhov

- Istina je da sam dosta razmišljao kakav kraj želim da ima ovo ‘Labuđe’. Svi uvijek čeznemo za sretnim završetkom, ali osjećao sam da je to pogrešno. Život Čajkovskog bio je nesretan i nije mi se činilo da trebam radnju njegova baleta toliko odmaknuti od njega. Zato sam odlučio poubijati sve glavne likove - na kraju umiru i Odette, i Siegfried, i Rotbard - kaže Malakhov i dodaje da je ostao vjeran originalnoj koreografiji, koju potpisuje nenadmašni Marius Petipa. Tako je zadržao stvari koje ljudi uvijek žele vidjeti: adagio, varijacije, pas de quatre... No, unio je svoje izmjene.

Zagreb, 130317.
Trg marsala Tita.
Vladimir Malakhov, bivsi baletan i umjetnicki direktor baleta.
Na fotografiji: Vladimir radi korekcije na pozornici HNK.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomaš / HANZA MEDIA

- Odette je dosta drugačija, njen karakter je mekši, pa je još više različita od Odilije. Osim toga, maknuo sam dosta mimike iz samog baleta, skratio sam te dijelove. Ok, kraljica želi da se njen sin oženi, objasni mu to, ali onda počinju plesati. Ne trebamo te duge mimičke dijelove - publika brzo shvaća. U četvrtom činu je glazba drugačija od one na koju je publika navikla. No, neću odati više detalja, da ne pokvarim balet onima koji će ga doći pogledati - kaže Malakhov s osmijehom i odlazi na scenu s plesačima dogovoriti zadnje detalje prije nego što u petak izađu pred publiku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 13:54