GODIŠNJI ODABIR

IZBOR NENADA POLIMCA I PAVICE KNEZOVIĆ BELAN Ovo su najbolje dramske serije koje smo gledali na malim ekranima u 2017. godini

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 09.12.2017. u 17:46

 

Malo tko zamjećuje da se između nagrađivanih filmova i TV serija odigrava nesvakodnevan obrat. Upravo se profiliraju mogući kandidati za predstojećeg Oscara i opet dominiraju filmovi nezavisnih produkcija, s glumcima koji uglavnom nisu zvijezde i za koje se - uz poneku iznimku - prikazivači baš i ne otimaju. Kad bi se svi oni sjatili u dvoranu na dodjelu pozlaćenih kipića, gledatelji bi u čudu pitali: “Tko je to? Ne sjećam se da sam ikad gledao neki njegov – ili njezin – film”.

Nasuprot tome, na ovogodišnjoj dodjeli nagrada Emmy, sve je prštalo od glamura. Tiskali su se tu Nicole Kidman i Reese Witherspoon, Michelle Pfeiffer i Alec Baldwin, Jessica Lange i Susan Sarandon, a pritom nisu bili samo uzvanici, svi su se natjecali za nagradu i konkurirali jedni drugima. U čemu je stvar?

Naprosto u tome da Hollywood ulaže golem novac u filmove, ali ti - bar u većini slučajeva - nikako da odobrovolje kritičare i kvalificiraju se za nagrade. Nasuprot tome, i televizijske kompanije snimaju serije sa sve većim budžetima, no rezultate svi zamjećuju. Zato kvalitetan film sve više odlazi u art geto, a kvalitetna televizija osvaja najširu publiku.

Ova sezona opet je bila izuzetna, usredotočili smo se samo na dramske serije, a da smo uključili i humorističke, morali bismo dvostruko proširiti top-listu.

Najbolje serije 2017. godine - Izbor Nenada Polimca

1. Vijetnamski rat (The Vietnam War), scenarist: Geoffrey C. Ward

 

Nova dokumentarna serija Kena Burnsa (koredateljica je njegova česta producentica Lynn Novick) s razlogom je dočekana panegiricima u američkim medijima. On sam nevjerojatno je različitih interesa, snimao je serije o baseballu, jazzu i razdoblju prohibicije, no ratovi su mu posebna strast. “Građanski rat” iz 1990. jedan je od vrhunaca američke televizije, jednako kao i “Rat”, posvećen 2. svjetskom ratu. Nije on komercijalni filmaš, uglavnom radi za PBS (Public Broadcast Service), svaki njegov projekt okuplja jake sponzore jer ga se inače ne bi moglo realizirati, a mnogi od suradnika rade besplatno. Serija ima 10 epizoda, ukupno trajanje je 18 sati, koštala je 30 milijuna dolara, a nastajala je gotovo čitavo desetljeće. Kad pogledate samo jednu od epizoda, začudite se da sve to skupa nije trajalo i dulje, jer je tu toliko detalja, fascinantnog arhivskog materijala i sugovornika do kojih očito nije bilo lako doći. Što je najvažnije, prosječnom se gledatelju čini da zna puno o Vijetnamu, međutim, ubrzo shvati da o svemu tome zapravo nema pojma.

2. Amerikanci - peta sezona (The Americans), scenarist: Joseph Weisberg

 

Jedna od najboljih američkih serija bliži se neumitnom kraju. Njezini protagonisti su Rusi koji se početkom osamdesetih pretvaraju da su Amerikanci (Kerri Russell i Matthew Rhys u međuvremenu su postali ljubavni par i lani su dobili sina), žive u predgrađu Washingtona i imaju dvoje djece: jedino kći zna čime se zapravo bave, što im stvara poprilično problema. Kad zatreba, vrlo su efikasni u likvidacijama, međutim, nevolja je što su različitih svjetonazora: ona ne dovodi u pitanje odanost svojoj zemlji, ali on baš nije siguran da bi se tamo rado vratio, američki način života ipak ima svojih čari. U ovoj sezoni smo već na pragu perestrojke, to znači da će i u njihovoj “ćeliji” biti potresa, pogotovo što je njemu već dosta toga da od drugih prima naređenja. Sezona završava razočaranjem po njega, opet je dobio novog šefa, preostala je još samo jedna sezona i bezbroj delikatnih situacija koje treba razriješiti.

3. Bezbožni (Godless), scenarist: Scott Frank

 

Netflixova mini serija nije se mogla pojaviti u pogodniji trenutak. U Hollywoodu žene sve agresivnije traže svoja prava, a u gradiću La Belle stanovnice se suprotstavljaju bandi od 30 razbojnika, muškaraca tamo ionako jedva ima, a one uostalom dobro barataju pištoljima i puškama. Feminizam na Divljem zapadu? Bilo je toga u natruhama u brojnim filmovima i na televiziji, ali nikad ovako izravno. Čitava posljednja sedma epizoda protječe u pucnjavi, od dima katkad jedva vidite što se događa, no kad se napokon ukaže neki jasan prizor, očito je da junakinje nimalo ne uzmiču pred puno iskusnijim revolverašima.

Scenarist i redatelj Frank isprva je htio napraviti film, no njegov izvršni producent Steven Soderbergh (skupa su radili na romantičnom trileru “Daleko od očiju” iz 1998.) sugerirao mu je format mini serije, što se pokazalo kao prava odluka. Kompleksna naracija, zanimljivi likovi, impresivni prizori – sve su to odlike kojima televizija danas sve više zasjenjuje film, a “Bezbožni” joj je u tom pogledu jedan od najvažnijih ovogodišnjih aduta.

4. Ozark, scenaristi: Bill Dubuque i Mark Williams

 

Još jedan iznimno zanimljiv Netflixov naslov koji je upravo izborio i drugu sezonu. Jason Bateman i Laura Linney sjajni su u ulogama bračnog para više srednje klase iz Chicaga koji su zbog veze s mafijom prisiljeni na preseljenje u zapušteno ljetovalište u kojem bi “prali novac” za svoje poslodavce. Njihova djeca lude od bijesa, a njih dvoje se različito prilagođavaju situaciji.

5. Umolovac (Mindhunter), scenarist: Joe Penhall

 

David Fincher režirao je četiri epizode i producirao iznimno intrigantnu seriju koja se odigrava 1977., u razdoblju dok serijske ubojice nitko nije uzimao ozbiljno, nego se čekalo da ih smaknu kao izrode ljudskog roda. Protagonisti su dvojica agenata FBI-a koji smatraju da zbližavanje s njime može biti putokaz sprječavanju zločina. Priča o mračnoj strani američkog pravosuđa.

6. Sluškinjina priča (A Handmaid’s Tale), scenarist: Bruce Miller

 

Distopijski roman Margaret Atwood već je jednom ekranizirao Volker Schlöndorff, no tek je ova serija postigla pun pogodak jer je nastala u razdoblju kada je zlostavljanje žena doseglo apsurdne razmjere. Osam nagrada Emmy, između ostalih za najbolji proizvod i glumicu (Elisabeth Moss), dostatna su pohvala seriji koju je podržao američki online distributer Hulu, potvrda da streaming usluge preotimaju posao klasičnim i kablovskim TV mrežama.

7. Preostali - treća sezona,  (The Leftovers), scenaristi: Damon Lindelof i Tom Perrotta

 

Po mnogima je to najbolja serija posljednjih godina, fantastična drama o svijetu koji je u trenu ostao bez dva posto svoje populacije, i to iz krajnje neobjašnjivih razloga. Ako ste raspoloženi za enigmatične sadržaje, bit ćete jako zadovoljni, svakako više nego s novim sezonama “Twin Peaksa” ili “Mr. Robota”. Prvorazredna režija i glumačka podjela.

8. Petorica su se vratila (Five Came Back), scenarist: Mark Harris

 

Još jedan Netflixov dragulj, trodijelna Netflixova serija o tome kako su Frank Capra, John Ford, William Wyler, John Huston, George Stevens preživjeli 2. svjetski rat snimajući materijale koje se nitko drugi nije usudio. Komentari suvremenika – od Stevena Spielberga do Guillerma del Tora – manje su zanimljivi, ali u cjelini to je prvorazredan posao Laurenta Bouzereaua koji se kalio na “making of” dokumentarcima.

9. Fargo - treća sezona, scenarist: Noah Hawley

 

Takozvana antologijska serija, koja u svakoj novoj sezoni mijenja protagoniste, inspirirana istoimenim filmom braće Coen iz 1996., nije ni ovaj put razočarala. Zločini u provinciji postaju još žešći poticajima iz velegrada, a dramski ton priče kao i dosad balansira između trilera i groteske. Ewan McGregor sjajan je u dvostrukoj ulozi blizanaca, odlični su Carrie Coon iz “Preostalih” i David Thewlis, a nije loš ni naš Goran Bogdan u svom debiju na američkoj televiziji.

10. Čudne stvari - druga sezona (Stranger Things), scenaristi: Matt i Ross Duffer

 

Prošlog ljeta ova je serija bila glavni adut Netflixa, referirala se na tinejdžersku kulturu ranih osamdesetih i spretno poigravala profilima protagonista adolescenata. Horor i fantastika imali su važnu ulogu, koji su u drugoj sezoni – s povećanim budžetom – još više gurnuti u prvi plan, što je mnoge razočaralo, no kako je to najgledaniji proizvod ove jeseni, nema se tu što prigovarati.

11. Tabu (Taboo), scenaristi: Chips i Tom Hardy i Steven Knight

 

Triler serija o povratniku iz dalekih krajeva (Tom Hardy) koji nalazi moćnog protivnika u istočnoindijskoj kompaniji početkom 19. stoljeća fascinantno je producirana i režirana, spretno se poigrava egzotikom, ali je istodobno krajnje moderna i relevantna. Čeka nas i druga sezona koja će razraditi neke od zapuštenih narativnih odvojaka iz ovog dijela.

12. Kronike Times Squarea (The Deuce), scenaristi: George Pelecanos i David Simon

 

Malo smo više očekivali od nove serije autora “Žice”, pogotovo jer je u središtu zbivanja pretvorba carstva poroka u središtu New Yorka u legalizirani biznis mafije i gradske uprave. Treba se strpjeti do naredne dvije sezone (u pitanju je trilogija) kada će autori zaokružiti temu: zasad nervira ne osobito obrazložena dvostruka uloga Jamesa Franca, no Maggie Gyllenhaal briljira u ulozi prostitutke koja se želi baviti porno filmovima.

 

Izbor Pavice Knezović Belan, urednice kulture u Globusu

1. Preostali (Leftovers), Damon Lindelof i Tom Perrotta, HBO

 

Posljednja, treća sezona ove distopijske serije bila je vrhunac američkog televizijskog pripovijedanja. Iako nismo dobili odgovor na pitanje jesu li oni koji su ostali živjeti na zemlji prokleti ili spašeni i je li onaj drugi svijet u koji je iščezlo 2 posto svjetskog stanovništva bolji od našeg, Lindelof i Perrotta su, gotovo poput suvremenih Bruegela, uz veliku pomoć izvrsnog redateljskog tima koji predvodi Mimi Leder, uspjeli oslikati moćnu, melankoličnu fresku današnjeg svijeta u agoniji nakon (mini) apokalipse. Perrottin roman po kojem je nastala serija ove je godine preveden na hrvatski i nije ni sjena svog vibrantnog televizijskog čeda. Lindelof je uspio stvoriti intrigantniji svijet od onoga što je napravio s “Izgubljenim” koji su - sada znamo - nulta točka televizijske renesanse kojoj još svjedočimo.

2. Sluškinjina priča (Handmaid’s Tale), Bruce Miller, Hulu

 

Tako to bude s velikom umjetnošću - ona anticipira našu budućnost. To je uspjelo otkačenoj kanadskoj pjesnikinji Margaret Atwood s njezinim romanom “Sluškinjina priča” iz 1985. godine, a bome i televizijskoj seriji snimljenoj po toj mračnoj (opet) distopiji o svijetu bliske budućnost u kojoj je većina žena neplodno, američku državu vode rigidni i militantni vjernici, a one koje još mogu rađati sluškinje su u obiteljima vladajuće kaste. Serija ima izvrstan cast koji predvodi Elisabeth Moss, Bette Davis naših dana. Posebno je hipnotička igra crvenih plašteva i bijelih pokrivala za glavu potlačenih sluškinja u kontrastu sa sivom, zaleđenom, hladnom, neplodnom zemljom bliske budućnost. Offred (E. Moss) se ne dogodi ništa lijepo tijekom 10 teških epizoda, no kada serija završi, teško se rastati od te žene strašne sudbine. S velikim osjećajem intrige očekujem drugu sezonu.

3. Umolovac (Mindhunter), Joe Penhall, Netflix

 

Ako se pita IMDb, “Mindhunter”, serija koju je producirao i neke od epizoda režirao David Fincher, najbolja je serija 2017. godine. I nije se teško s time složiti. Smještena je u 70-e godine prošlog stoljeća i pratimo priču o dvojici agenata FBI-a koji se bave pionirskim istraživanjem serijskih ubojica. U glavnoj ulozi gledamo Jonathana Drewa Groffa, glumca kojeg smo upoznali preko gay serije “Traženje”, koji je inače i velika broadwayska zvijezda. Radnja se odvija polako, a glavna drama je u tome što se agenti FBI-a često služe nedozvoljenim oblicima ispitivanja. Posebno je uznemirujuća promjena karaktera glavnog junaka, agenta Holdena Forda (Groff) jer psihološka i emotivna povezanost s patološkim pojedincima ipak nije bezopasna. Najavljena je druga sezona.

4. Kronike Times Squarea (The Deuce), David Simons i George Pelicanos, HBO

 

Još jedna američka sporovozeća serija koja se također zbiva 1970-ih godina. No ovaj put pratimo svijet prostitutki i makroa u 42. ulici na Manhattanu, poznatijoj kao The Deuce. Paradigma svijeta seksa na prodaju dramatično se mijenja i rađa se pornoindustrija. Priča i likovi razvijaju se sporo i pedantno, a Maggie Gyllenhaal gledamo u ulozi karijere, kao umornu ali tvrdoglavu kurvu s talentom za film.

5. Ozark, Bill Dubuque, Media Rights Capital

 

Briljantna serija, u stilu Farga (i bolja od 3. sezone) s glumačkim kreacijama sezone Jasona Batmana i Laure Linney, kao supružnika primoranih da u američkoj zabiti operu 5 milijuna dolara svog zlog šefa, narkobosa. Serija vrvi sjajnim likovima - od dijaboličnog agenta FBI-a koji je i otvoreni homoseksualac do dva ozbiljno zločesta ženska lika.

6. Čudnije stvari 2 (Stranger Things), Braća Duffer, Netflix

 

Teško je bilo ponoviti uspjeh prve sezone serije koja je tako točno oživjela spilbergovski duh ‘80-ih. No braći Duffer je to ipak jednim dijelom uspjelo i kroz devet epizoda uživali smo u izuzetnim kreacijama djece glumaca. Sezonu ćemo pamtiti po šmokljanu Bobu (Sean Astin) kojeg su autori serije nemilosrdno, no posve logično - ubili.

7. Twin Peaks: Povratak (Twin Peaks: Return), Mark Frost i David Lynch, Showtime

 

Serija koju je povremeno bilo teško, da ne kažemo nemoguće gledati visoko je rangirana na većini (američkih) lista TV serija godine. Lynchu i Frostu treba skinuti kapu za neustrašivo autorstvo i tezu od koje nisu odustali: ne podilaziti gledateljima ni bilo kakvim televizijskim pravilima naracije. Televizijski peace of art o kojem će se još mnogo raspravljati.

8. Milijarde 2 (Billions 2), Brian Koppelman, D.Levien i A. Ross Sorkin, Showtime

 

Moj guilty pleasure ove godine. Paul Giamatti je njujorški državni odvjetnik koji pokušava strpati u zatvor karizmatičnog milijardera, vlasnika hedge fonda kojeg igra Damian Lewis. Njegova desna ruka je psihijatrica (Maggie Siff) koja je pak supruga državnog odvjetnika. Oni su par koji bračnu vatru održavaju S/M seksom. Može li bolje! Najavljena je i 3. sezona.

9. Velike male laži (Big Little Lies), David E. Kelley, HBO

 

Ženska serija godine, s prvom ligom holivudskih glumica predvođenih s Nicole Kidman i Reese Witherspoon. S temom zločestog muškog (seksualnog) zlostavljača koji opravdano na kraju pogiba od združene ženske ruke kao da je predvidjela plamteće skandale seksualnog uznemiravanja koji se nezaustavljivo šire poput kalifornijskih požara.

10. Peaky Blinders 4, Steven Knight, BBC 2

 

Obitelj Shelby kao da je izišla iz neke pjesme Nicka Cavea; u crno odjeveni muškarci romskog porijekla, neobično ošišani, zaljubljivi ali i skloni nasilju. Gangsterska obitelj iz Birminghama 1920-ih godina u četvrtoj sezoni susreće se sa svojom nemezom - sicilijanskom mafijom. I dalje serija s najboljim soundtrackom garažnoga rocka.

11. Cure 6 (Girls), Lena Dunham, HBO

 

Unatoč generacijskom jazu, problemi nesređenih 20-godišnjakinja u Brooklynu bili su mi daleko bliži od nedoumica uspješnih žena “Seksa i grada”. Nakon šest sezona, serija Lene Dunham proljetos je završila i pamtit ćemo je kao revolucionarni TV proizvod koji je inaugurirao drukčije formate ženske slobode i tjelesnosti. Unatoč tome što Dunham trenutačno optužuju za hipsterski rasizam, što god to bilo.

12. Sneaky Pete, David Shore i Bryan Cranston, Amazon Video

 

Nevjerojatno, ali dogodila se serija u kojoj je Giovanni Ribisi ispao simpatičan. Nekadašnjeg miljenika nezavisnih filmova gledamo u ulozi serijskog lažljivca koji nakon izlaska iz zatvora krade identitet svog cimera iz ćelije te se vraća poput izgubljene ovce obitelji koja ga desetljećima nije vidjela. U stilu Farga, priča je napučena živopisnim karakterima.

 

Izdvajamo