Nizozemska škola

Iz zemlje tulipana i klompi ravno u vaše stanove: najuzbudljiviji namještaj više nije i najskuplji. I ne služi samo za ukras

Nizozemci imaju sposobnost zbijati šale na svoj račun, nepredvidljivi su u kombinacijama oblika i vješti u korištenju materijala koji na prvi pogled izgledaju neiskoristivo.” Tako je Tracy Metz, američka novinarka koja godinama živi u Nizozemskoj i piše o dizajnu, na jednoj od tribina posvećenih ovoj grani pokušala opisati sve veći porast interesa za oblikovanje predmeta autora koji dolaze iz ove zemlje.

Nizozemci imaju nekoliko međunarodno zvučnih imena na području arhitekture, dizajna i mode: onaj kojeg zanima arhitektura na spomen Nizozemske pomislit će na Rema Koolhaasa, enfanta terriblea arhitektonske scene i autora mnogih ikoničnih građevina u Europi i u Aziji; onaj kojeg zanima moda na dvojac Viktor&Rolf, koji radi neke od najneobičnijih kreacija na ovom polju i za koji novinar britanskog Independenta tumači kako imaju tipičnu “nizozemsku hrabrost”; a onaj kojeg zanima dizajn sjetit će se imena kao što su Droog, Moooi ili Marcel Wanders. Potonji svjesno koketira s kičem, među njegovim je poznatijim radovima brončani konj u punoj veličini kojemu iz glave izlazi - lampa.

Iako su dugo vremena Nizozemci bili poznatiji po grafičkom dizajnu, koji se naslanjao na stil znamenite umjetničke grupe s početka 20. stoljeća De Stijl i čiji je najpoznatiji predvodnik bio Piet Mondrian, u posljednje se vrijeme probio produkt dizajn. I na ovaj su segment, naravno, utjecali pripadnici De Stijla, koji su, poznato je, oblikovali i namještaj: po najpoznatijem među njima, Gerritu Rietveldu, nazvana je i dizajnerska akademija, za koju je New York Times pisao kako je to “najbolja dizajnerska akademija na svijetu i to bez premca”. Glavni su nizozemski dizajnerski centri gradovi Eindhoven, Tilburg i Amsterdam. U Amsterdamu svoje sjedište imaju dizajneri Droog; sjedište je kombinacija dućana, izložbene sobe, knjižnice i kuhinje. Nekoliko je događaja koji su posvećeni nizozemskom dizajnu, kao što je godišnji nizozemski tjedan dizajna, Dutch Design Week, koji se održava u Eidhovenu, a nizozemski dizajn kao temu imali su i sajmovi u Šangaju i New Yorku.

O novom nizozemskom produkt dizajnu prvi put se opsežnije pisalo povodom Salona mobile 1993. u Milanu, a posljednjih pet do šest godina doživljava pravi bum. Među temeljnim su karakteristikama, dakle, eksperimentalnost, nekonvencionalnost i puno smisla za humor, potom praktičan pristup, no s neočekivanim zaokretom. Često koriste industrijski materijal i pronađene objekte. Bazirajući se na nasljeđu, oblikuju predmete koji su međunarodno relevantni.

U Nizozemskoj postoji razvijena strategija dizajna na nacionalnoj razini, vlada daje financijsku podršku mladim autorima i pruža im mogućnost da se osamostale. Na taj se način stvara poželjan krug: imaju puno narudžbi, izvoze, zarađuju i zapošljavaju ljude.

Isključivo nizozemski namještaj može se pronaći u Gnijezdu, trgovini namještajem koji se prodaje i online i u showroomu u zagrebačkom kvartu Malešnica. Vlasnik je Mladen Horvat koji je, prije nego što je otvorio dućan, a bilo je to prije nešto manje od dvije godine, dva desetljeća proveo u marketingu. “Ljubav prema lijepom namještaju oduvijek je bio moj hobi, a sada sam ga pretvorio u posao”, kaže. Zašto Gnijezdo? “Iako sam dvadeset godina radio u marketingu, bilo mi je najteže smisliti naziv za nešto što je moje pa sam nazvao kolegu kojeg izuzetno cijenim. Gnijezdo je simbol topline, često će netko figurativno reći da će saviti gnijezdo, ime je koje ostaje u uhu”, kaže. Zašto baš nizozemski dizajn, objašnjava: “Posljednjih godina krenuo je svjetski bum nizozemskog dizajna. To su komadi po pristojnim cijenama, a dizajn je izvrstan. Zastupamo osam brendova koji rade kvalitetan, inovativan, a opet dostupan dizajn”.

Među ovim je brendovima i Zuiver. Oni posluju u dvadeset zemalja, njihov se stil opisuje kao klasičan s pomakom: “Ovaj brend, s kojim najviše radimo posljednje dvije godine, proglašen je najboljom kompanijom nizozemskog sjevera. Postoje već dvadesetak godina, no rastu zadnjih pet, šest i to preko sto posto godišnje”. S nizozemskim se dizajnom znao susretati na Salone mobile u Milanu, no presudan je bio rad koji je vidio u Parizu na manifestaciji Maison&Objet. Kako kaže: “To je baš sajam za ovakav namještaj kojeg mi kupujemo, to je namještaj koji je down to earth. Između je masovne proizvodnje lanca dućana namještaja i iznimno skupih proizvoda, a opet ima kvalitetu i prizvuk ekskluzivnosti. Bitan je i taj nizozemski, protestantski duh, kod njih namještaj mora biti funkcionalan. Ne uljuljkavaju se u već pronađena rješenja, neprestano rade nove proizvode. Ljudi mi znaju reći da sam pronašao dobru nišu, no ne smatram da je riječ o niši, to je sada već čitav pokret i prisutan je po čitavom svijetu”.

U Gnijezdu često surađuju i s dizajnerima iz Dutchbonea, na web stranici može se pročitati kako “putujući po svijetu ovi dizajneri pronalaze jedinstvene predmete i majstore ručnog rada čiju priču prenose u svoje kolekcije, koristeći pritom materijale poput punog drva, čelika ili mjedi”. Mladen Horvat kaže kako mu je ovo jedan od najdražih brendova koje ima u svojem dućanu: “Njihovi su egzotični radovi hit. Uredska stolica koja stilom podsjeća na 50-e i 60-e godine prošlog stoljeća među prvim je predmetima koji su me inspirirali za ideju o dućanu. Ljubitelj sam rada Raya i Charlesa Eamesa, a ovdje pronalazim reference”. Među prodavanijim je predmetima pleteni stolac iz linije brenda Wood, iz kojeg, pak, ističu kako se šezdeset posto njihovih proizvoda proizvodi u Nizozemskoj. Osim spomenutih, zastupljeni su i Storebror (STBR), HK Living, BePureHome, White Label Living, kao i brend Its about Romi, nastao na malom amsterdamskom tavanu. Njihova kolekcija Citylights inspirirana je svjetskim metropolama, svjetiljke nemaju plastičnih dijelova, a sva se sjenila ručno šivaju.

Naš sugovornik dalje objašnjava koncepciju dućana: “Bitna je kombinacija showrooma i online prisutnosti. Web stranicu smo radili godinu dana i na njoj su editorijali i četrnaest tisuća fotografija. U Nizozemskoj se 50 posto namještaja kupuje online, kod nas to još nije u tako visokom postotku. A showroom je tu iz istog razloga kao i u modi: ako to nije područje za koje ste verzirani, kupit ćete, ako vam se svidi, odjeću koja je na lutki”.

“Treba znati kombinirati namještaj kako bi se dobila jedna životna cjelina. Niz je faktora na koje treba obraćati pažnju. Npr. ljudi često nisu svjesni koliko ih loša rasvjeta može činiti nervoznima, koliko rasvjeta općenito može utjecati na prostor. Treba znati mjeru u svemu, kombinirati vintage s modernim. Nije dobar previše sterilan namještaj, no ako je puno predmeta koji koketiraju s kičem, to zamara. Eklektika često bude eufemizam za kaos. A stan u kojemu živite uvijek je work in progress. Naravno, na mnogim našim projektima surađujemo i s dizajnerima i arhitektima”.

U gnijezdu.hr među ostalim se mogu pronaći: od Dutchbonea radni stolac Franky, koji tematizira činjenicu da rad kod kuće postaje sve popularniji, ukrasni jastuk Dubai izrađen od mekane tkanine sa zlatnim sjajem, uz kojeg se navodi kako se u nekim zemljama vjeruje da donosi sreću i bogatstvo vlasniku, fotelja Smoker koja je inspiraciju pronašla u raskošnim sjedalima oldtimer automobila, ogledalo Kubu ručno izrađeno od prirodnog pletenog kubu ratana koji se lako savija pa nepravilno savijeni oblici daju ogledalu nonšalantan izgled: ratan, inače, raste u uglavnom neplodnim močvarama, a može narasti u duljinu i do 40 metara godišnje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 10:49