OMOGUĆAVA ZAGREBPARKING

ZAGREB DIGITAL CITY LIFE - Mobilne tehnologije i aplikacije dramatično su promijenile život u gradu

    AUTOR:
    • Mirko Sužnjević

  • OBJAVLJENO:
  • 29.01.2019. u 09:00

Autor je istraživač postdoktorand sa Zavoda za telekomunikacije FER-a


Mobilne tehnologije i aplikacije potpuno su promijenile način na koji radimo, putujemo, krećemo se kroz grad, komuniciramo, zabavljamo se. Zagrebparking i Jutarnji vjeruju u nove tehnologije koje čine život jednostavnijim, i zato uz novu aplikaciju ZgPark više nije potrebno plaćati naknadu od 89 lipa, a parking se plaća brže i jednostavnije. A ako se svaki radni dan parkirate dva sata u bilo kojoj zoni u Zagrebu - u godinu dana uštedjet ćete 445 kuna uz ZgPark aplikaciju. Taj je novac dosad odlazio s vašeg računa kao naknada za SMS parking, a sada je to napokon ukinuto. U specijalu Zagreb Digital City Life istražujemo kako su mobilne aplikacije olakšale svakodnevicu u gradu.

Posljednji restoran kojeg sam posjetio bez da sam provjerio recenzije na TripAdvisoru bio je u Veneciji 2012. Nakon dana provedenog na IT konferenciji tražio sam mjesto za večeru. Po slučajnom odabiru ušao sam u jedan restorančić, prostran, ali ne baš posjećen, osim mene bio je tu samo još jedan par. Naivno pripisujući to kraju studenog kada baš i nije špica turističke sezone naručio sam jednostavne špagete Carbonara – ipak sam bio u Italiji. Bile su to valjda najgore špagete koje sam u životu pojeo (one u studentskom domu su bile višestruko bolje) te dodatno i papreno skupe. Nakon što sam došao u hotel i spojio se na WiFi (bilo je to davno prije nego što je ukinut roaming unutar EU te su cijene podatkovnog prometa bile astronomske) provjerio sam ocjenu tog mjesta na TripAdvisoru – naravno bila je užasno niska. Za mene je to iskustvo kompletno promijenilo način na koji određujem u koji restoran – odlučio sam nikad više ući u restoran bez da sam se informirao o istom i pogledao recenzije. TripAdviros - relativno jednostavan princip ocjenjivanja mjesta koje korisnici posjećuju je kompletno revolucionarizirao turistički sektor u današnje moderno doba.

Revolucija koju su donijeli pametni telefoni i mobilne aplikacije nije iz temelja prodrmala samo turistički sektor, telekomunikacijski, trgovački, putnički, nego je dramatično promijenila život ljudi u gradovima.

Popularnost i tržišna prihvaćenost pametnih telefona te njihovog glavnog pogonskog goriva – mobilnih aplikacija – dosad je nezabilježena u povijesti. O tome najviše govori jednostavna statistika – običnim telefonima je trebalo 50 godina da dostignu 50 milijuna korisnika, televiziji 22 godine, mobilnim telefonima 14, a aplikaciji za pametne telefone, igri Pokemon GO – 19 dana. Danas - samo 11 godina nakon izlaska prvog iPhone uređaja – postoji čak, prema procjeni kompanije NewZoo, 3 milijarde pametnih telefona.  

SKINI ZGPARK APLIKACIJU I UŠTEDI NOVAC I VRIJEME

Promjene koje su donijele aplikacije na pametnim telefonima osjete se ponajviše u komunikaciji s drugima. Na samo jednoj  aplikaciji – WhatsAppu procijenjeno je da se pošalje 65 milijardi poruka dnevno! Glasovni pozivi koji koriste podatkovnu vezu na Internet danas omogućavaju besplatnu komunikaciju s korisnicima bilo gdje na svijetu. Društvene mreže također su se u značajnoj mjeri preselile na pametne telefone, a neke poput Instagrama su primarno i dizajnirane za njih. Broj korisnika koji pristupa Facebook društvenoj mreži preko mobilnih telefona je u siječnju 2018. iznosio čak 95%.

Putovanja su nevjerojatno olakšana. Google Maps je uvelike zamijenio mape i navigacijske uređaje. Ne trebate se zamarati gdje ćete odsjesti – tu je AirBnB, niti gdje ćete jesti i što posjetiti – tu je TripAdvisor.  Želite se rekreirati? Tu je veliki broj fitness aplikacija koje će mjeriti vaše korake dok hodate, zabilježiti vašu brzinu dok trčite ili biciklirate, izračunati broj potrošenih kalorija, mjeriti vam otkucaje srca i brzinu disanja i slično (uz dodatne senzore). Naravno, ako ste više pasivni tip broj igara na mobilnim platformama mjeri se sada već u stotinama tisuća te je procijenjeno da će od 2020. čak polovica prihoda sveukupnog tržišta igara potjecati s mobilnih platformi. Modernom radniku gotovo je nezamislivo ne imati aplikaciju za e-poštu, aplikaciju za dijeljenje dokumenata te pohranu i razmjenu istih, aplikaciju za kalendar događaja i planer aktivnosti.  Računi za režije se plaćaju jednostavnim skeniranjem bar kodova i plaćanjem mobilnim bankarstvom koje nudi i jednostavan transfer novca te izbjegavanje uvijek dugačkih redova u poslovnicama. Postoji i cijeli niz aplikacija kojima korisnici mogu upravljati svojim kućnim budžetima te vidjeti na što troše – ja još čekam na aplikaciju koja bi mogla fotografirati račun i iz te fotografije napraviti kategorizaciju troška i evidentirati ga u potrošnji kućnog budžeta! Jedan korak više nudi se s aplikacijama poput Amazon Go aplikacije za kupovinu koja skeniranjem proizvoda automatski isti i plaća prilikom izlaska iz trgovina budućnosti bez potrebe za blagajnama i redovima čekanja u istima. Amazon, eBay i druge velike svjetske online trgovine su naravno dostupne i kroz aplikacije za mobilne uređaje.

I u Zagrebu se mobilne aplikacije uvlače u naše živote. Pored mnogih komercijalnih turističkih aplikacija koje korisnike obavještavaju o kulturnim i zabavnim događajima u gradu Zagrebu - kao što je aplikacija Turističke zajednice Grada Zagreba Zagreb Be There koja je i nagrađena na prvom europskom festivalu turističke promocije u Parizu – tu su i aplikacije poput MUP-ove kojom se anonimno mogu prijaviti kršenja zakona. Ili ZGPark aplikacija Zagrebparkinga za kupnju, plaćanje i nadoplatu parkirališnih karata u javnim garažama (Rebro, Petrinjska, Langov trg) i na javnim parkiralištima, što omogućuje plaćanje bez naknade za SMS, ili pak Moj Zagreb koji nam omogućava da prekontroliramo radove na cestama da bismo brže i lakše došli do odredišta.

SKINI ZGPARK APLIKACIJU I UŠTEDI NOVAC I VRIJEME

Aplikacije na pametnim uređajima nam štede vrijeme i trud, povezuju nas s bližnjima, te olakšavaju i mijenjaju razne aspekte naših života. Što možemo očekivati u budućnosti? Još veću isprepletenost s našim životima pogotovo kako budu napredovale i tržišno se širile tehnologije vezane za Internet stvari, pametne domove i pametne gradove. Otključavanje stanova i automobila, automatizirana kupovina namirnica na osnovu povezivanja s pametnim frižiderima, kontrola grijanja i hlađenja te osvjetljenja u stanovima, aplikacije koje će podržavati proširenu stvarnost, interakcija ne samo kroz pametni telefon već kroz druge vrste panela (primjerice pametnim ogledalom s kojim će se telefon spojiti), sve su to primjene koje su već tu ili kucaju na vrata…


Projekt Zagreb Digital City Life napravljen je u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Zagrebparkinga, u skladu s najvišim standardima Jutarnjeg