OTKRIVENI MOGUĆI PROBLEMI

POKRAJ ZEMLJE PROLAZI 439 SVEMIRSKIH OBJEKATA Osam asteroida predstavlja potencijalnu opasnost za naš planet: Kako zaustaviti ubojicu iz svemira?

Profimedia, Panthermedia

Od 439 svemirskih objekata koji prolaze pokraj Zemlje, osam ih je potencijalno opasno, objavila je nedavno NASA. Objekti su primijećeni korištenjem NASA-ina istraživačkog teleskopa NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Survey Explorer).

- Osam objekata otkrivenih u posljednjih godinu dana označeni su kao potencijalno opasni asteroidi s obzirom na njihovu veličinu i udaljenost od Zemlje - rekla je Amy Mainzer, vodeća znanstvenica misije NEOWISE. Riječ je o NASA-inoj misiji lansiranoj 2009. godine pod imenom WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) s ciljem istraživanja svemira u infracrvenom dijelu spektra. Misija je 2011. ušla u hibernaciju, a NASA ju je 2013. oživila kako bi krenula u lov na potencijalno opasne asteroide.

Što su asteroidi?

Asteroidi ili planetoidi su kamena ili metalna nebeska tijela promjera većeg od jedan metar, koji samostalno ili u skupini sličnih tijela obilaze oko Sunca. Većina asteroida obilazi Sunce u glavnom planetoidnom pojasu (asteroidni pojas) između Marsa i Jupitera, a dio njih prilazi Suncu bliže od Marsa (Amori) i Zemlje (Apoloni). Asteroidi koji se gibaju u putanji Jupitera ili drugih planeta nazivaju se Trojanci.

U otkrivanju novih planetoida veliku je ulogu imala zvjezdarnica Višnjan iz koje su astronomi pod vodstvom Korada Korlevića otkrili 1400 asteroida. Staru je višnjansku zvjezdarnicu zamijenila nova na brdu Tićanu, tri kilometra od Višnjana, gdje je 1999. godine postavljen teleskop od 25 tona, poklon legendarne talijanske astronomkinje, pokojne Margherite Hack. Prošle su godine učenici u sklopu Višnjanske škole astronomije s Tićana otkrili deset novih asteroida.

Interstelarni imigrant

Asteroid 2015 BZ509 u blizini Jupitera prvi je poznati imigrant izvan Sunčeva sustava koji se “nastanio” u našem dijelu svemira, objavili su prošli tjedan astronomi u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Ovaj asteroid je drugačiji od međuzvjezdanog posjetitelja Oumuamua koji je je prošle jeseni privukao pozornost znanstvenika.

- Za razliku od asteroida Oumuamua, 2015 BZ509 je uhvaćen gravitacijom našeg Sunca i orbitira u smjeru suprotnom od ostalih planeta i asteroida. Da je 2015 BZ509 dijete našeg Sunčeva sustava, on bi orbitirao u istom smjeru kao ostali planeti i asteroidi - rekao je dr. Fathi Namouni, vodeći autor studije o egzoasteroidu koji je našao utočište u Sunčevu sustavu.

Najpoznatiji udari iz svemira

Najpoznatiji udar asteroida u Zemlju dogodio se prije 65 milijuna godina kada je asteroid promjera 10 do 14 kilometara pao na Yucatan te prouzročio izumiranje dinosaura, ali i cijelog niza biljnih i životinjskih vrsta. U prosjeku se udari poput pada asteroida na Yucatan događaju svakih 100 milijuna godina. Asteroidi promjera jedan kilometar, koji izazivaju štetu na globalnoj razini, padaju na Zemlju otprilike svakih pola milijuna godina. Asteroidi promjera oko 50 metara, što je dostatno da se uništi jedan velegrad, udaraju u prosjeku svakih 1000 godina.

Udari asteroida zabilježeni su i u ne tako davnoj prošlosti. Tako je 1908. godine u istočnom Sibiru pao mali kameni asteroid promjera 40 metara, koji je eksplodirao na visini od osam kilometara. Ta je eksplozija bila oko 1000 puta jača od atomske bombe bačene na Hirošimu. Područje nije bilo nastanjeno ljudima, ali stradalo je oko 3000 sobova tunguskog plemena Evenki koji su ondje bili na paši. Također je uništeno 2150 četvornih kilometara šume.

U veljači 2013. godine u atmosferi iznad Čeljabinska u jugozapadnom dijelu Sibira izgorio je asteroid promjera 17 do 20 metara, ali su manji fragmenti toga nebeskog tijela pali na Zemlju.

Eksplozija nad Čeljabinskom izazvala je udare koji su uništili zgrade i razbili prozore, a više od tisuću osoba ozlijeđeno je krhotinama.

Misija OSIRIS-Rex

NASA je u rujnu 2016. godine lansirala milijardu dolara vrijednu letjelicu OSIRIS-Rex prema asteroidu Bennu koji je otkriven 1999., a utvrđeno je da postoji mogućnost da će proći opasno blizu Zemlje u 22. stoljeću. Iako je rizik za Zemlju vrlo mali, NASA ga i dalje smatra jednim od najopasnijih poznatih asteroida. Letjelica OSIRIS-Rex u rujnu 2018. približit će se Bennu i pokušati ga slijediti, a zatim prodrijeti u njegovu orbitu odakle bi trebala slati fotografije na Zemlju.

Nakon godinu dana letjelica će uz pomoć robotske ruke dugačke 3,3 metra uzeti uzorak prašine s asteroida, a njihov kontakt trajat će samo pet sekundi. NASA se nada da će tim potezom dobiti najmanje 60 grama, a najviše dva kilograma prašine i kamenja. Nakon prikupljanja uzorka OSIRIS-REX kreće natrag prema Zemlji kamo bi trebao stići u rujnu 2023. godine.

Rudarenje na asteroidima

Privatne američke svemirske kompanije Planetary Resources i Deep Space Industries te država Luksemburg zainteresirani su za rudarenje na asteroidima. Tvrtku Planetary Resorces utemeljio je 2012. godine američki milijarder i filantrop Peter Diamandis zajedno s čelnim ljudima Googlea Larryjem Pageom i Ericom Schmidtom, redateljem Jamesom Cameronom te milijarderima Charlesom Simonyjem i Rossom Perotom mlađim. Ta tvrtka planira u idućih 10 do 15 godina iz asteroida izvlačiti zlato, srebro, platinu te rijetke elemente što se koriste u proizvodnji naših gadgeta, baterija za električne automobile i lasera.

- Mi ćemo poslati flotilu malih svemirskih letjelica, pristati na asteroid, tražiti rudu na njemu i zahtijevati prava za to. Cilj je napraviti raketno gorivo iz klase asteroida bogatih vodikom i kisikom te iskoristiti 3D printere u svemiru kako bismo napravili opremu za miniranje stijena s rijetkim metalima poput platine - ustvrdio je Diamandis.

Kako zaustaviti ubojicu iz svemira

Trenutačno se najopasnijim asteroidom smatra Apofis koji je otkriven 2004. godine, a prva su mjerenja ukazivala da bi 2029. mogao udariti u Zemlju. No ti su proračuni revidirani, a prema sadašnjim procjenama, Apofis će 2036. godine proći pokraj Zemlje na udaljenosti od oko 30.000 kilometara. Apofis će se i 2068. godine približiti Zemlji, no procjene da će doći do sudara su tada najmanje.

Kako je udar asteroida, koji bi mogao prouzročiti štetu na globalnoj razini, realna prijetnja u budućnosti, znanstvenici upozoravaju da je nužno razviti strategiju kojom bi zaštitili Zemlju. U slučaju da se prijeteći asteroid otkrije nekoliko desetljeća prije udara u naš planet, jedna od opcija je da se svemirska gromada pomakne sa svoje putanje tako da je se “pogura” pomoću svemirskog broda.

No kada bi opasni asteroid bio otkriven nekoliko mjeseci ili tjedana prije udara, jedina opcija bilo bi slanje letjelice s nuklearnim oružjem. Dakle, opcija slična onoj u filmu “Armagedon” gdje Bruce Willis vodi svemirsku misiju čiji je cilj uništititi opasni asteroid pomoću nuklearnog eksploziva.

25. travanj 2024 17:45