HEH+

ZNANSTVENICI PRVI PUT U SVEMIRU OTKRILI MITSKU ČESTICU Odgovorna je za prijelomni trenutak u evoluciji, 'rađanje kemije'...

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 19.04.2019. u 08:23

Europe from Space. Photograph of northeastern Europe and the curvature of the Earth at night, taken by British ESA (European Space Agency) astronaut Tim Peake from the International Space Station (ISS) during the Prinicipia mission, 2015. Here the lights of towns and cities can be seen in the British Isles (top)., Image: 327869907, License: Rights-managed, Restrictions: This image may not be used to state or imply ESA endorsement of any company or product, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Sciencephoto RM
Profimedia, Sciencephoto RM

Znanstvenici su objavili da su prvi put u svemiru otkrili mitsku česticu nazvanu HeH+ koja bi mogla biti prva molekula formirana u svemiru i koja je označila "rađanje kemije".

Prema općeprihvaćenoj teoriji svemir je nastao prije 13,8 milijarda godina Velikim praskom. Bio je ispunjen uniformnim plinom, a činili su ga laki elementi kao što su vodik i helij.

Prema toj teoriji otprilike 100.000 godina poslije, kada su temperature počele padati, molekula HeH+ formirala se iz atoma helija i protona.

Taj prijelomni trenutak "prvi je korak u dugoj evoluciji koja je trajala milijardama godina i u konačnici stvorila molekule tako kompleksne kao što je DNK", objašnjava David Neufeld sa sveučilišta Johns Hopkins u Sjedinjenim Državama, koautor studije objavljene u časopisu Nature.

Iako je postojanje molekule HeH+ demonstrirano u laboratoriju 1925. godine, nikada nije bila otkrivena u svemiru. I s razlogom jer je s vremenom nestala iz našeg okružja, transformirana u molekule vodika i atome helija.

"Izostanak konačnog dokaza njezina postojanja u međuzvjezdanom prostoru pred astronome je stavljao istinsku dilemu", objasnio je Rolf Güsten s Instituta Max Planck za Radio Astronomy u Njemačkoj.

Rolf Güsten glavni je autor studije objavljene u srijedu.

Molekula se konačno pojavila u mladoj planetarnoj maglici NGC 7027, čiji su uvjeti odraz primitivnog svemira. Mitsku molekulu uočila je SOFIA, što je engleska kratica za Stratosfersku zvjezdarnicu za infracrvenu astronomiju (Stratospheric observatory for infrared astronomy), a riječ je o Boeingu 747 preinačenom u leteću zvjezdarnicu.

Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr