ONLINE TRGOVINA

Glavni konkurenti hrvatskim e-trgovinama dolaze iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva

Aktivni kupci u Hrvatskoj mjesečno naruče 4,3 paketa, a većina građana preko interneta trguje i međusobno

Panel Budućnosti e-trgovina u Jadranskoj regiji

 Goran Mehkek/CROPIX

Kategorija medicina, što uključuje sve vezano za proizvode farmaceutskih kompanija pa i lijekove, najbrže rastući je dio online trgovine u Hrvatskoj, objavio je Geopostov E-shopper barometar na godišnjoj konferenciji o online trgovini ‘CRO Commerce 2023.’ što se u petak održala u Zagrebu.

Prema istraživanju Geoposta, popis deset najprodavanijih kategorija robe nije se značajnije promijenio, osim u brzini rasta kategorije medicina.

Moda na vrhu

U Hrvatskoj su na internetu najviše prometa vrti u modi, koju kupuje 53 posto domaćih online kupaca, zatim obući, koju kupuje 49 posto domaćih online kupaca, i u ljepoti i njezi, koju kupuje 47 posto domaćih online kupaca.

Očigledno je da je u Hrvatskoj povjerenje u domaće internetske trgovce naraslo.

image

AliExpress najposjećenija je inozemna internetska trgovina u Hrvatskoj, a ponuda mu je tako široka da se na njemu prodaju i stare hrvatske novčanice

Aliexpress/

Unatoč tome, kako zbog većeg izbora i povoljnijih uvjeta dvije trećine Hrvata i dalje kupuje i sa stranih internetskih trgovina.

U tome dominiraju Kinezi, odnosno AliExpress.

Kineske trgovine najveća su konkurencija domaćim trgovinama, a u njima kupuje 62 posto domaćih onlina kupaca. Slijede njemačke online trgovine, odakle kupuje 47 posto domaćih online kupaca. Za pretpostaviti je da je riječ o Amazon.de, eBay.de i sličnim trgovinama, koje su unutar Unije pa nema uvoznih troškova i dostava je jeftinija nego izvan EU.

Na trećem mjestu su Britanci, u čijim online trgovinama kupuje 36 posto hrvatskih online kupaca.

Čak u većem broju nego od trgovaca, Hrvati su online iskoristili kako bi kupovali jedni od drugih.

Dvije trećina svih online kupaca u Hrvatskoj trguje međusobno - i kupuje i prodaje.

image

Udana žena, koja ima oko 42 godine, veće je platežne moći i živi u urbanoj sredini dominantan je kupac na internetu u Hrvatskoj

/Shutterstock

Za to se posebno aktivno koriste društvene mreže, kako navode u Geopostu, preko kojih se informira i doznaje o različitim ponudama čak 9 od 10 svih online kupaca u Hrvatskoj.

Kad kupuju u trgovinama, domaći kupci spremni su daleko više nego drugi kupci u Uniji čekati na popust. Tako čak 70 posto redovitih online kupaca u Hrvatskoj čeka sniženja za Black Friday, Cyber Monday i sezonske rasprodaje.

Iako dvije trećina ističe da im kupnja preko interneta štedi vrijeme, većina očekuje da im takva kupnja štedi i novac.

Najaktivnije žene

Ali treba uzeti u obzir da je ukupan broj online kupaca u Hrvatskoj, posebno onih aktivnih još uvijek manji nego u EU. Po ukupnom broju online kupaca Hrvati su u prosjeku Unije, sa 75 posto stanovništva koje kupuje online.

Međutim, po broju aktivnih kupaca ovo tržište zaostaje za prosjekom EU.

U Hrvatskoj svaki tjedan na internetu kupuje svega 40 posto populacije. Ti kupci dominiraju u online trgovinama u Hrvatskoj. Naručuju u prosjeku 4,3 paketa mjesečno.

U gotovo 60 posto slučajeva u Hrvatskoj na internetu kupuju žene.

U Geopostu navode da je jedan profil kupaca u tome dominantan. To je udana žena, koja ima oko 42 godine, veće je platežne moći i živi u urbanoj sredini.

image

Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska

Goran Mehkek/Cropix

Hrvatska kaska za EU, a zemlje regije za Hrvatskom

Hrvatska je par godina ispred Bosne, a koju godinu iza Slovenije. Tako se u svijetu online trgovine prate trendovi doznali smo na panelu ‘Budućnost e-trgovine u Jadranskoj regiji’ što se održala na konferenciji ‘CRO Commerce 2023.’ u Zagrebu.

Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska kaže da Hrvatska po broju online kupaca još uvijek zaostaje za EU.

- U EU je prosjek da 45 posto populacije kupuje online, a u Hrvatskoj redovito kupuje 40 posto što ukazuje da prostora za rast još uvijek ima - kaže Majsan.

Orhan Gazibegović, predsjednik udruženja eCommerca u BiH kaže da promatraju što se događa u Hrvatskoj i da ti trendovi s tri do pet godina dolaze na njihovo tržište.

- Slično kao i u Hrvatskoj i kod nas je online trgovina značajno skočila tijekom lockdowna i potom se normalizirala. Imamo nešto više od tisuću online trgovina, ali najveći problem nama su nelegalne trgovine - kaže Gazibegović.

Nikola Ilchev, osnivač eCommerce Academy u Bugarskoj kaže da je kod njih problem izračunati točan broj trgovina jer je država uvela administrativne prepreke, traži da se sve trgovine moraju posebno registrirati, a što je proizvelo niz efekata.

- Nemamo jasnu statistiku, jer smo dio EU pa se ovdje može prodavati od svuda. Neke od najjačih trgovina na našem tržištu tako dolaze iz Rumunjske, Grčke, Poljske i Mađatske - kaže Ilchev te dodaje da po njegovoj procjeni oko tisuću trgovina na njihovom tržištu posluje rentabilno.

image

Nikola Ilchev, osnivač eCommerce Academy u Bugarskoj

Goran Mehkek/Cropix

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 09:52