NEPOZNATA POZADINA USPJEHA

KAKO SAM STVORIO 2CELLOS 'Došli su mi kad nitko nije znao što bi s njima, a danas godišnje zarađuju 15,4 milijuna kuna'

Zagreb, 230318.
Koncert 2Cellos u Areni Zagreb.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Tomislav Krišto i Boris Kovačev / Hanza Media

Miro Vidović i koncert 2Cellos u Areni Zagreb

 

Drugi producenti nisu ih htjeli, nisu znali što bi s njima, nitko nije mogao predvidjeti u kojem će to smjeru ići. Zato su došli k meni, uvijek kažem da su oni otkrili mene, a na ja njih - kaže Miro Vidović, vlasnik zagrebačkog Morris studija, koji iz sjene rukovodi najuspješnijim hrvatskim glazbenim izvoznim brendom 2Cellos. Sjedimo u Vidovićevu studiju u podrumu zgrade u strogom centru, prostor nema više od 40-ak četvornih metara, a sva produkcija svjetski renomiranih violončelista radi se upravo ovdje, otkriva mi Vidović.

- ​Imam svu opremu koja se može naći i u bilo kojem studiju na svijetu, jedino nedostaje četvornih metara, ali i to se da riješiti kad ih zatrebamo - dodaje Vidović koji je sa Stjepanom Hauserom i Lukom Šulićem u posljednjih sedam godina proputovao cijeli svijet, i to, kaže, nekoliko puta.

- Godišnje imaju 200-tinjak koncerata, i tako već sedam godina - govori Vidović. Ni slutio nije, dodaje, da će to otići u tom smjeru kad ih je prvi put ugledao, dva studenta iz Pule i Maribora, ali nakon prezentacije u New Yorku pred vodećim ljudima Sonyja, uoči potpisivanja ugovora, shvatio je da za njih više ništa neće biti isto.

- Izveli su tada na toj prezentaciji za Sonyjevu ekipu Smooth Criminal i Welcome to the Jungle, a ovi su im samo rekli: “OK. Dečki, idemo raditi albume.” Već dan poslije na doručku slagali su set-listu za album. Uspjeh im se dogodio preko noći, ali oni mu nisu podlegli, što je jako važno. Vidio sam u ovih dvadeset godina, otkad imam studio, brojne, da tako kažem, prokockane prilike. Dogodio se prvi uspjeh, novac, alkohol... Ali njih dvojica, oni su vojnici, uvijek spremni za sljedeću svirku, uvježbani, disciplinirani, odgovorni, i za 80 posto njihova uspjeh je zaslužna odgovornost - kaže Vidović.

Vjernost Vidovićevu studiju

2Cellos su se na glazbenoj sceni pojavili 2011. godine, i to s obradom pjesme Smooth Criminal preminulog kralja popa Michaela Jacksona, te u prva dva tjedna na YouTubeu dostigli više od tri milijuna pregleda. Život im se promijenio s jednim videom. Već su u travnju 2012. godine u Zagrebu registrirali tvrtku koja se zove Šulić&Hauser d.o.o., a čiji prihodi otad samo rastu, kao i pregledi na internetu, prodaja karata za koncerte, prodaja CD-a (koji pak više nisu neko mjerilo uspjeha). Njihova tvrtka najveći prihod prijavila je 2017. godine u visini od 15,4 milijuna kuna te dobit od 4,7 milijuna kuna, što su iznosi kojima se rijetko koji izvođač s ovih prostora približi u godinu dana. Njihova je tvrtka registrirana na glavnom zagrebačkom trgu, na adresi odvjetničkog ureda koji ih zastupa. Direktor tvrtke je Luka Šulić, a osnivači su Hauser i Šulić te njihova tvrtka registrirana u SAD-u. Tvrtka ima dva zaposlena - dva violončelista.

- Nismo željeli tvrtku registrirati u Monte Carlu ili u nekoj offshore-zoni kao, primjerice, brojni poznati sportaši. Mi želimo živjeti i raditi u Hrvatskoj, a oni koji su nam savjetovali da ostanemo ovdje dobro su nam rekli - govori nam Šulić. Na svojim počecima, priča Šulić, nisu mnogo znali o biznisu, ali pomalo su se uhodali, “onoliko koliko im je potrebno”; jer oduvijek im je najvažnije bilo zadržati kontrolu nad svojim kreativnim radom, ali, naravno, i financijama. Međutim, i nakon što su potpisali ugovor sa Sony Music Entertainment/Sony Masterworks, koji u Hrvatskoj zastupa Menart, nastavili su snimati u Vidovićevu zagrebačkom studiju.

- Sony je bio zadovoljan proizvodom koji smo isporučili, tako da su na to pristali. Mi se u ovom studiju najbolje osjećamo, a onda i radimo - kaže Šulić. Vidović dodaje da je cijela produkcija 2Cellosa ostala u Hrvatskoj, a čine je njih dvojica - Hauser i Šulić - te u studiju - Miro Vidović i njegov suradnik Filip Vidović. Naravno, još je u taj projekt uključeno ljudi, od fotografa do snimatelja spotova, ali četvorka iz studija jezgra je brenda.

Zagreb, 130511.
Studio Morris.
Violoncelist Stjepan Hauser u studiu Morris radi na finalnoj postprodukciji prvog zajednickog albuma sa Lukom Sulicem. Producent je Miro Vidovic, a snimatelj Filip Vidovic.
Na slici: Miro Vidovic - producent.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Miro Vidović

- Kad dođemo van na koncerte, često me pitaju kad dolaze ostali, ali obično im objasnim da nitko više ne dolazi. Svi se onda čude. Jer zvijezde, u pravilu, prate timovi od desetak ljudi, ali mi se najbolje snalazimo ovako - kaže Vidović te dodaje da ništa od toga ne bi bilo moguće da Hauser i Šulić nisu jednostavni, a i odgovorni u poslu.

- Osobno nisam vidio odgovornije ljude, ne samo u glazbi nego i u poslu. Jer, kad se s njima nešto dogovorite, onda je to tako. Naučili su slušati, svjesni su da moraju vježbati, odnosno biti spremni za svaku svirku, te da ih neće čekati ni tour bus, ni avion, ni menadžer, nego, ako te nema, odoše svi. I zato kažem da je za velik dio njihova uspjeha zaslužna upravo ta odgovornost- kaže Vidović. Drži da ih ni novac nije mnogo promijenio.

- Stjepan nema ni auto i ne vozi, a Luka mislim da je sad kupio auto, kad je došla obitelj. Ali nisam ih doživio kao neke rastrošne, nisu kupili ni vile ni vikendice, imaju stan, kuću, i to je to - kaže Vidović.

Novac je slaba motivacija

Šulić dodaje kako ih u glazbi nikad nije motivirao novac.

- Sjećam se da me tata tjerao da vježbam i podupirao, ali mi je i znao reći: “Nikad ti se to neće vratiti, nećeš time zaraditi”, ali ja sam i dalje svirao - prisjeća se Šulić.

Kad im je krenulo, netko im je, kažu, savjetovao da registriraju tvrtku kako bi svom poslovanju dali neki poslovni okvir.

- Porezi u Hrvatskoj zaista su visoki, država bi u tome trebala biti fleksibilnija, ali mi nikako ne želimo kukati, nemamo na to pravo. I nismo željeli u tom našem uspjehu nikoga zakinuti, stoga smo svoj biznis bazirali u Hrvatskoj, gdje plaćamo poreze i živimo, pa zato ovdje imamo tvrtku preko koje zapravo ide naše poslovanje - kaže Šulić. Tijekom 2016. godine njihova je tvrtka prijavila prihod od 8,6 milijuna kuna (dobit 1,2 milijuna kuna), 2015. godine 8,2 milijuna kuna (dobit od milijun kuna), 2014. godine prihod od 7,3 milijuna kuna (dobit u visini od 3,6 milijuna kuna), 2013. godine 4,4 milijuna kuna (1,7 milijuna kuna dobit), a prve godine, 2012., ostvarili su tek 1,3 milijuna kuna prihoda (dobit nešto veću od 600 tisuća kuna). Dvojac se upoznao još za vrijeme studentskih dana u Zagrebu, gdje su pohađali Glazbenu akademiju, nakon čega su školovanje nastavili u Velikoj Britaniji, Šulić u Londonu, a Hauser u Manchesteru.

Prvi zajednički uradak javnosti su prezentirali te 2011. Nevjerojatna brojka pregleda natjerala ih je da se umjesto sviranju klasične glazbe više posvete obradama poznatih pop i rock pjesama, što se pokazalo kao pun pogodak jer ih je zamijetio ni više ni manje nego - Elton John. Poslije izlaska albuma prvijenca britanski pjevač pozvao ih je u ljeto 2011. godine da mu se pridruže na njegovoj aktualnoj turneji, a s njim su tijekom karijere nastupali na više od sto koncerata. Američka komičarka Ellen DeGeneres i bloger Perez Hilton među prvima su ih ugostili u televizijskim emisijama, a pojavili su se i u trećoj sezoni veoma gledane serije za mlade “Glee”, i to kao prvi instrumentalni glazbenici. I njihov uspjeh krenuo je samo uzlaznom putanjom. Jednim od najvažnijih nastupa karijere smatraju pojavljivanje na otvorenju finala Lige prvaka u Kijevu koje je bilo u svibnju prošle godine.

- Svirali su tada na violončelima koja sam osobno dizajnirao i dao izraditi - pokazuje mi Vidović snimku tog nastupa dok mi objašnjava da su pri završetku proizvoda koji će se najvjerojatnije prodavati pod brendom 2Cellos, a riječ je o električnim violončelima.

- Violončela razvijam posljednjih četiri-pet godina. Nisam više mogao slušati stara na kojima su svirali, pa sam počeo raditi na nekom svom proizvodu, dobio sam kvalitetniji zvuk, a promijenio sam im materijal, dizajn, elektroniku. Ova će violončela biti skuplja jer su u izradi skuplja, stajat će pet-šest tisuća eura - otkriva Vidović te dodaje da bi se uskoro trebala pojaviti u prodaji.

Dizajnirao je i kutije za violončela, i to jednu u koju stanu dva instrumenta, jer je njihov transport izuzetno skup. Vidović je odrastao u Vukovaru, gdje je pohađao glazbenu školu i učio svirati gitaru. Kad je Hrvatsku zahvatio rat, u Osijeku je studirao vanjsku trgovinu na Ekonomskom fakultetu pa je otišao u Njemačku kako bi na ulici svirao gitaru.

Zagreb, 230318.
Koncert 2Cellos u Areni Zagreb.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Koncert 2Cellos u Areni Zagreb

 

- Mogao se tada zaraditi ozbiljan novac svirajući na ulici. Sjećam se da sam se znao s ocem našaliti, ja bih ga pitao koliko je danas zaradio, pa kad bi mi rekao neki iznos, uzvratio bih mu neka doda još jednu nulu, da je to moj prihod. Uglavnom, počeo sam sanjati o vlastitom studiju pa sam 1997. godine osnovao Morris studio i krenuo - kaže Vidović, koji je otada radio s mnogima. “Bolje me pitaj s kim nisam radio nego s kim jesam”, dodaje. Njegov studio slovi za jedan od najjačih u Hrvatskoj, a mnogi ga poštuju i zbog samozatajnosti i profesionalnosti.

- Imali smo sreću da nas je uzeo Miro, jer da smo zapali nekim “lešinarima”, tko zna što bi sve od toga ispalo - kaže Šulić, koji ponosno govori o novim violončelima koja je osmislio Vidović. Hauser se pak ubacuje da se u Vidovićevu studiju osjećaju kao svoji na svome i da su tamo najkreativniji. Vidović kaže da je teško s njima raditi planove jer, kako im se uspjeh dogodio neplanski, tako izgledaju i njihovi dani.

- Nova ideja može se dogoditi tijekom bilo koje svirke u studiju - kaže Vidović i dodaje da dugo rade na svakom albumu te da svaki snimaju po dva mjeseca. Prema ugovoru sa Sonyjem, ostao im je još jedan album koji moraju snimiti za tu izdavačku kuću.

Vrijeme je za pauzu

Na pitanje hoće li nastaviti suradnju sa Sonyjem dvojac odgovara da će to tek vidjeti.

- Prvo će biti pauza - kaže Hauser te dodaje u šali da će onda i prihodi tvrtke 2019. godine vjerojatno pasti. Iako je najava stanke u kuloarima potaknula nagađanja o njihovu raspadu, obojica uzvraćaju da na to i ne pomišljaju.

- Pa predobro nam ide, to bi bila suluda odluka. 2Cellos su naša baza, a sve ostalo što radimo ne podrazumijeva naš razlaz - priča Hauser. Vidović kaže da mu se, zapravo, ideja o pauzi uopće ne čini lošom.

- Potroše čovjeka toliki koncerti, putovanja, snimanja, albumi, spotovi. Oni su proteklih sedam godina radili kao navijeni. I sad je vrijeme da stanu, razmisle i vide što dalje - smatra Vidović. Kaže da je logično da se mnogi onda pitaju što se događa.

- Ljudi se onda pitaju što ne štima kad netko tko je na vrhuncu uzima stanku. Ali Luka ima suprugu, čeka drugo dijete, pametan je lik, samosvjestan. Rekao je samom sebi bolje da malo stanem i nastavim sa žarom nego da se sad uništim. To je snaga, reći da je lova na desetom mjestu, stati i odmoriti se - uvjeren je Vidović, koji smatra da je njihova snaga upravo u toj različitosti karaktera.

- Nitko nikad još nije s obradom originala po broju pregleda prešao original - kaže Vidović. Na YouTubeu 2Cellos imaju čak 3,9 milijuna pretplatnika (primjera radi, Severina ima nešto manje od pola milijuna pretplatnika).

- Kad im je izašao drugi album, u Japanu su se prodavali bolje nego Beyonce. Tamo su dobili i svoj dan, 2Cellos day, koji je 20. siječnja - kaže Vidović. On smatra da je njihovu dobru poziciju među fanovima izgradilo i to što su se prezentirali kao pristupačni izvođači. I po dva sata su, kaže, znali stajati poslije koncerata i davati autograme dok zadnji obožavatelj ne izađe iz prostorije. Branko Komljenović iz Menarta smatra da su 2Cellos “hrvatski najjači izvozni glazbeni brend” i da im nitko s ovih prostora nije ni blizu.

- 2Cellos su najprodavaniji hrvatski izvođač na globalnoj razini - s najviše streamova i YouTube pretplatnika na svom kanalu. Njihov je prvi album u Hrvatskoj prodan u platinastoj nakladi - kaže Komljenović.

Međutim, uspjeh nekog glazbenika više se ne mjeri brojem prodanih primjeraka CD-a, jer je ta prodaja u stalnom padu. Svjesni su toga i 2Cellos, pa već sada razmišljaju što kad snime i posljednji album sukladno ugovoru. Nastaviti suradnju s nekom izdavačkom kućom ili pokušati samostalno?

- Zapravo smo sve sami napravili. Energija 2Cellosa pokrenula je lavinu koja bi se nastavila kotrljati i kad bismo mi sad otišli svaki na svoju stranu, iako na to još i ne pomišljamo - kaže Hauser.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo