SLIJEDE VELIKE PROMJENE

AGROKOROV POSAO STOLJEĆA Todorić sada dobiva pokriće za planove o partnerstvu s moćnim Tescom

Novi lanac promijenit će trgovinu u regiji, Todorić će u restrukturiranju prodaje i nabave imati strahovito jaku poziciju i moći će uštedjeti do 260 milijuna eura
 Boris Kovačev / CROPIX

Čak 64 tisuće zaposlenih, prihod od oko 7 milijardi eura, snažna pozicija kroz veliki udio na tržištu bivše Jugoslavije sa sjedištem u Zagrebu, jedna od 10 najvećih kompanija srednje Europe...Agrokorovom kupnjom Mercatora na ovim prostorima prvi put nastaje trgovac vrijedan pozornosti doista velikih igrača poput Tesca. Nova kompanija Adria Retail rezultat je 10 godina pokušaja rascjepkanog trgovačkog biznisa regije da pronađe način da se konsolidira.

- Kupnjom većinskog udjela u Mercatoru stvoren je najveći poslovni sustav u tranzicijskim zemljama. Počinjemo i ovim stvarati novu vrijednost za sve potrošače, veću sigurnost za zaposlenike, inicirati daljnji razvoj industrije u regiji, te otvarati nova tržišta za proizvođače - izjavio je Ivica Todorić.

Rizično financiranje

Visokozaduženi Agrokor kompletnu će operaciju platiti više od pola milijarde eura, za što je njegov vlasnik Ivica Todorić založio cijelu kompaniju, posudivši od međunarodnih investitora 485 milijuna eura kroz tzv. PIK kredit, visokoriznični financijski instrument koji bi ga u slučaju neuspjeha mogao stajati svog vlasništva.

Time kupuje visokozaduženi Mercator i preuzima refinanciranje njegova duga od milijardu eura, za što će uplatiti 200 milijuna eura u novcu za dokapitalizaciju, a 325 milijuna eura dat će prema procjenama dioničarima.

Lani, prije nego je Agrokor potpisao ugovor o kupovini Mercatora od konzorcija posrnulih slovenskih banaka i Pivovarne Laško, konzultantska kuća Roland Berger sažela je neumoljivu poslovnu činjenicu - sinergijski učinci spoja Agrokora i Mercatora već u prvoj godini mogu dovesti do 180 milijuna eura uštede, a u trećoj godini uštede se mogu popeti na 260 milijuna eura. Prema konzervativnoj procjeni Roland Bergera, godišnje se na spoju štedi 150 milijuna eura.

Budućnost Adria Retaila neupitno ide prema listanju dionica te kompanije na burzi, izvjesno onoj u Londonu ili New Yorku, što izvori bliski Agrokoru potvrđuju u završnici kupnje Mercatora.

Izlazak na burzu

Proces spajanja trajat će najmanje tri godine koliko će dvije kompanije raditi s odvojenim upravama, a pet će godina Mercator će biti na Ljubljanskoj burzi.

Ivica Todorić, jedini vlasnik vertikalno integriranog Agrokora, koji objedinjuje proizvodnju od poljoprivrede, preko prerađivačke industrije do trgovine, dosad zbijenog na premalo tržište za svoju veličinu, postao bi samo jedan od suvlasnika trgovačkog poduzeća s realnom snagom za ozbiljniji tržišni plasman brendova konkurentnih dobavljača. Prikupljanje kapitala izlaskom na burzu bit će nužno za daljnji razvoj najvećeg regionalnog trgovca. Želja za zadržavanjem većinskog vlasništva u rukama obitelji Todorić te mogućnost da pod tim uvjetom za partnera dobiju nekog poput Tesca - uz, kako je plan načelno zamišljen, desetogodišnji ugovor koji bi jamčio pozicije određenih brendova i dobavljača na policama - ostvarivi su ovisno o kvaliteti konsolidacije dvaju lanaca u idućih pet godina.

Trgovački će se bizni u regiji neupitno mijenjati. U restrukturiranju dobavljača objedinjenog trgovačkog lanca Agrokor će imati golemu pregovaračku moć.

- Neki će dobavljači ostati bez posla, a neki će dobiti više posla - ocjenjuje visokopozicionirani menadžer iz međunarodnog trgovačkog lanca koji je konkurent Konzumu i Mercatoru.

Studija Roland Bergera procijenila je mogućnost ušteda u nabavi do 110 milijuna eura. Zbog objektivnog straha da bi se uštede mogle prelomiti na leđima slovenske prerađivačke industrije, Todorić se morao obvezati da će oni zadržati imjeta na policama Mercatora tri godine, a na njegovim policama u Hrvatskoj pet će najvećih njegovih dobavljača zadržati poziciju za svoja najjača tri proizvoda. No, s obzirom na to da je riječ o stvaranju značajnog regionalnog igrača, poslovna logika nalaže s jedne strane jednaku bojazan, a s druge jednaku priliku za slovenske, hrvatske srpske i dobavljače iz BiH.

Pitanje koncentracije

Hrvatska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja je nametnula stroga pravila i Agrokor mora odustati od 230 milijuna eura dosadašnjeg Mercatorova prihoda s hrvatskog tržišta. Hoće li to učiniti prodajom trgovina konkurenciji ili će zatvarati trgovine, ovisit će o količini novca koji će Agrokoru trebati da osigura uspjeh operacije. Na kantonalno rascjepkanom tržištu Bosne i Hercegovine stvara se gotovo trgovački monopol, a nekadašni Delta Maxi Miroslava Miškovića u Srbiji, koji je kupio veliki belgijski Delhaze, u objedinjenoj Todorićevoj Ideji (Konzumov maloprodajni lanac u Srbiji) i Mercatoru dobiva konkurenciju koju mora smatrati ozbiljnim zalogajem.

Ovo je najbolji scenarij za hrvatsko gospodarstvo

Ivica Todorić je kupio Mercator. To znači da je najveći hrvatski privatni poduzetnik konačno kupio kompaniju veličine i značenja dostojnih veličini i potencijalu njegova Agrokora. Riječ je o 550 milijuna eura direktne strane investicije - hrvatske u slovensko tržište. Od toga 200 milijuna eura ostaje u Mercatoru, a 325 milijuna eura hrvatska kompanija daje slovenskim dioničarima Mercatora kako bi taj novac uložili u svoj opstanak. Primjerice, kako bi Pivovarna Laško imala šansu za preživljavanje, a njihovo pivo priliku za prodaju putem objedinjene trgovačke mreže regije.

Investicijskim iskorakom iz Hrvatske Agrokor je napravio veliki korak za hrvatsko gospodarstvo, ali i za vlastiti opstanak pred moćnijim igračima. Nakon što je prije deset godina propala svaka mogućnost prijateljskog spajanja Mercatora, Konzuma i bivšeg Delta Maxija Miroslava Miškovića, scenarij u kojem trgovinu u regiji konsolidira kompanija iz Hrvatske najbolji je mogući za hrvatsko gospodarstvo. Prije deset godina maštalo se da će Mercator biti taj koji kupuje Konzum, no vlasnici Mercatora nisu ga u tom desetljeću izgradili u lovca, nego u lovinu. Nedovoljno značajnu da je kupi netko drugi, tko joj nije izravni konkurent, i krene u konsolidaciju iz Ljubljane. Moralo se dogoditi obratno jer bi neko treće rješenje bilo loše za obje kompanije.

Hrvatska je javnost prežalila prodanu Plivu koja je danas na hrvatskom tržištu u izraelskom vlasništvu najveći strani investitor koji otvara radna mjesta i proizvodi. Tako će i slovenska javnost prežaliti Mercator, no zauzvrat mora dobiti priliku za razvoj tamošnje prehrambene industrije kao što je Hrvatska od izraelske Teve lani dobila 1,2 milijarde kuna investicija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 12:24