Drago Rogulj mobitelom snimio polijevanje tračnica

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 30.07.2009. u 15:00

SPLIT - Istražni sudac Davor Svalina samo je djelomično prihvatio istražni zahtjev splitskog Županijskog državnog odvjetništva protiv osumnjičenih za nesreću nagibnog vlaka kod Rudina.

Prema njegovoj odluci, donesenoj u četvrtak oko 15 sati, neće se otvarati istraga protiv Drage Rogulja, šefa protupožarne zaštite u splitskom HŽ-u i Branka Tišljara, voditelja DVD-a Stružac iz Popovače.

Za njih je Svalina utvrdio da u spisu nije dokazana njihova "svijest o protupravnosti", odnosno nisu bili svjesni, odnosno nisu bili dužni biti svjesni da čine nešto protivno zakonu.

Tako Rogulj i Tišljar mogu odmah slobodno izaći iz pritvora na splitskim Bilicama, no u njemu ostaju preostala trojica Ivan Medak, Ivan Tomašković i Jozo Bazina, za koje je Svalina našao dovoljno elemenata da se protiv njih otvori istraga, kako je zatražilo Županijsko državno odvjetništvo. Određen im je jednomjesečni pritvor.

Dopis iz SAD-a: Retardant TG-300 ne može izazvati ovakvu nesreću

Osumnjičeni za nesreću vlaka: Nismo krivi

ŽDO je zatražio otvaranje istrage i pritvor za svu petoricu zbog teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti počinjenog dovođenjem u opasnost života i imovine opće opasnom radnjom. Pritvor je zatražen zbog posebno teških okolnosti kaznenog djela i mogućeg utjecaja na svjedoke.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta dozvolio je sebi nedopustivi potez, potpuno abolirajući predsjednika Uprave HŽ Holdinga Zorana Popovca i proglašavajući ga "zdravom snagom" u željeznicama, rekao nam je Nenad Boban, odvjetnik osumnjičenika Drage Rogulja.

'Kalmeta mora dati ostavku'

- Prije nego je čak i otvorena istraga Kalmeta proglašava Popovca nedužnim, i na njemu temelji sve poteze koje kao ministar želi povući u HŽ-u, a da se još uopće ne zna hoće li se u istrazi o lancu u nabavljanju retardanta naći i on. Kalmeta zbog toga mora podnijeti ostavku, a ako to ne napravi svoju bi odgovornost trebao ponijeti i ministar pravosuđa Ivan Šimonović - rekao je Roguljev odvjetnik. 

Boban je u ime svoga klijenta kao dokazni materijal dao fotografije koje je Rogulj napravio mobitelom s pružnog vozila robel na dan nesreće, tijekom polijevanja tračnica retardantom.

Rogulj je na robelu vršio nadzor kako se posao obavlja. Neke su snimljene u neposrednoj blizini nesreće nagibnog vlaka kod Rudina, a na njima se vrlo razvidno vidi da se pruga i prostor oko nje polijevaju sasvim neselektivno, i protivno svim dosadašnjim uzusima u takvim situacijama, kad se polijevao korov u blizini pruge, a ne same tračnice koje se i ne mogu zapaliti.


Umjesto da je Tišljar polijevao dio koji bi bio udaljen najmanje po 6 metara sa svake strane od sredine tračnica u naseljenom i 8 metara u nenaseljenom području, tekućina se razbacivala po tračnicama i kamenom nasipu. Fotografije je Rogulj, kaže Boban, snimio baš zato jer je htio ukazati da se to tako ne smije raditi.

M edak odlučio ostati na vikendici

Međutim, nije to napravio zbog toga što je mislio da bi se nešto opasno moglo dogoditi, nego zato što je smatrao da je riječ o nepotrebnom razbacivanju. Nakon što su završili polijevanje, Rogulj je nazvao svoga šefa, glavnog osumnjičenog Ivana Medaka koji je zakasnio na robel s odmora jer je bio na vikendici, premda je trebao biti tamo.

Upozorio ga je da su posao napravili kako ne treba i to s improviziranom prskalicom, a ovaj mu je odgovorio da to nije njegov problem, jer su ljudi koji polijevaju prugu dovoljno stručni, pa ga uputio da on samo napiše izvještaj.

Rogulja je mučilo što boja tekućine nije ona na koju je navikao te način nanošenja u tom trenutku za njega predstavlja samo bacanje novca u vjetar
Nažalost, prije nego je izvještaj napisan već se dogodila tragedija. Rogulj ionako nije bio svjestan koliko će traljavo obavljen posao biti poguban za vlak koji je sa stotinjak bezbrižnih putnika nailazio prema Splitu, pa nije mogao upozoriti na opasnost.

Njega je mučilo što boja tekućine nije ona na koju je navikao te način nanošenja u tom trenutku za njega predstavlja samo bacanje novca u vjetar. Čak i nakon iskakanja nagibnog vlaka iz tračnica, Rogulj je ustvrdio u svojoj obrani kako nije ni pomislio da bi tekućina mogla biti uzrok nesreći.

Pruga se prethodnih godina održavala po svim pravilima, Rogulj je jednom godišnje nadgledao taj posao i navikao je da ga obavljaju djelatnici lokalnog DVD-a Kaštela, stručno i s posebnom pažnjom.

Istražnom sucu je kazao da bi se ranije znalo dogoditi da vjetar dio tekućine nanese na prugu, te da je pred nekoliko godina došlo do situacije u kojoj je vlaku zablokirao jedan kotač, no tada nije bilo nikakvih posljedica.

Na istom mjestu dogodila se nesreća i 1986. godine

Inače, odvjetnik Nenad Boban je već sudjelovao u obrani klijenta u istrazi oko nesreće vlaka iz 1986. godine gotovo na istom mjestu, kada je jedna osoba smrtno stradala pri iskakanju vlaka iz tračnica s 26 cisterni plina uvezenog iz Rusije.

Kako je uslijedio Domovinski rat, taj slučaj nikad nije dobio epilog na sudu. Očekivalo se da će na slučaju nagibnog vlaka u Rudinama biti angažiran ekspert svjetskog glasa dr. Vatroslav Grubišić, no upućeni drže da je njemački sudski vještak za željezničke nesreće namjerno zaobiđen, budući da je i prije pet godina upozoravao da hrvatske pruge nisu kompatibilne s nagibnim vlakovima, te da prijeti velika nesreća.

Ovako se istraga svela na uzak krug ljudi iz strukture HŽ-a na kojima leži direktna odgovornost vezana samo za službeni uzrok nesreće, sporni retardant.

Očekuje se da bi tužitelj Michele Squiccimarro trebao u poslijepodnevnim satima četvrtka predati sudu istražni zahtjev i zahtjev za određivanjem pritvora nad petoricom osumnjičenih. Navodno su iz Centra Ivan Vučetić prema Splitu upućeni rezultati vještačenja „crne kutije“ i žućkaste, ljepive materije nađene na šinama pod slojem retardanta.
Ivica Profaca i Andrea Kuzmić/EPEHA

Izdvajamo