ŠEF UDRUGE ZA ZAŠTITU POTROŠAČA

EPILOG POVLAČENJA MLIJEKA S POLICA Mlijeko možete vratiti, a na tužbe zaboravite

Potrošači koji su kupili sporno Dukatovo i Vindijino mlijeko , po usmenoj preporuci iz Ministarstva poljoprivrede , mogu to mlijeko vratiti u trgovinu i ako nemaju račun, a zauzvrat će dobiti povrat novca ili isti proizvod ako ga žele.

Dukat i Vindija na svojim internetskim stranicima obavijestili su potrošače o toj mogućnosti, ali bez ikakve isprike! Još se ne znaju ni količine povučenog mlijeka, a proizvođači su nam odbili odgovoriti na taj upit. Kolektivna tužba protiv proizvođača ne može se podnijeti po postojećem Zakonu o zaštiti potrošača.

To je rezime jučerašnjeg stanja s problemom opasnog mlijeka koje je u petak povučeno iz prodaje, a da se nitko od nadležnih službi nije obratio potrošačima s uputama kako postupati sa spornim mlijekom koje imaju u svom domaćinstvu. Samo je preporučeno da ga ne koriste. Potrošače je jednom jedinom rečenicom u cijeloj priči spomenula pomoćnica ministra, koja je rekla da se obrate Udruzi za zaštitu potrošača ako trgovci odbiju vratiti novac za mlijeko. - Da, to je jedna nespretna izjava i neozbiljno je da se Ministarstvo poziva na Udrugu. To prije što su nadležne službe u ovom slučaju trebale uključiti Državni inspektorat, koji je trebao postupati po Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda. Njime se propisuju svi postupci kad se na tržištu nađe opasan proizvod, što je sada slučaj - kaže Nenad Kurtović, predsjednik Saveza udruga za zaštitu potrošača Hrvatske.

Ovlasti inspektora

Taj zakon u članku 11. propisuje da inspektori za svaki opasan proizvod koji je već na tržištu imaju ovlasti, u razdoblju potrebnom za različite preglede, provjere i procjene sigurnosti, privremeno zabraniti isporuku, ponudu isporuke, oglašavanje ili izlaganje proizvoda. Za svaki opasni proizvod koji predstavlja ozbiljan rizik inspektori imaju sve ovlasti da se izbjegnu daljnji rizici, a ako se pokaže da je proizvođač kriv za rizike, troškove rada inspekcije snose sami proizvođači.

- Već smo se spremali napisati dopis Državnom inspektoratu da se pokrenu ti mehanizmi kad je stigla preporuka iz Ministarstva. Što savjetujemo potrošačima ako trgovci mlijeko ne žele primiti, zamijeniti ili vratiti novac? Treba zvati Državni inspektorat - kaže Kurtović. Dodaje da telefoni u svim udrugama zbog mlijeka ne prestaju zvoniti. Nažalost, po sadašnjem Zakonu o potrošačima, nastavlja, udruge potrošača nemaju ni osnove za pokretanje kolektivne tužbe.

- Mislim da ne bi bilo dobro ni da pozivamo na bojkot dok se ne utvrdi o čemu je zapravo riječ. Pojedinačne tužbe za ovakav slučaj zbog rizika pijenja mlijeka također mi se čine prekomplicirane - nastavlja Kurtović.

Svi sliježu ramenima

Ni odvjetnici s kojima smo razgovarali nemaju iskustva sa sličnim tužbama. Dakle, sve u svemu, od Udruge za zaštitu potrošača u ovom slučaju nema nikakve koristi? - pitamo Kurtovića. - Čujte, nakon izmjena i dopuna Zakona svi bi se ti problemi trebali drukčije definirati.Pokušali smo pronaći novac za projekt tajnog kupca koji bi u neovisnom laboratoriju analizirao proizvode koje kupimo u trgovini, ali taj projekt je propao - zaključuje Kurtović.

Proizvođači taje koliko su litara povukli

Umjesto da transparentnošću umire javnost, mljekarske industrije Vindija i Dukat, koje su prodavale kancerogeno mlijeko, nisu nam odgovorili koliko je litara njihovog kontaminiranog mlijeka povučeno s polica, a koliko ih je već prodano. Dukat, koji je u vlasništvu francuskog mljekarskog diva Lactalisa, nije odgovorio niti bi li tako lako, bez kolektivnih tužbi, prošli u, primjerice, Francuskoj. Na potpunu šutnju vezanu za prava osoba koje su popile kancerogeno mlijeko, kao i za osobe oboljele od neke bolesti vezanu za jetru, kao i za količine spornog mlijeka, naišli smo jučer i u Ministarstvu poljoprivrede.

( S. Trajković)

Izdvajamo