700 RADNIKA OSTAT ĆE BEZ POSLA

HŽ CARGO DUGUJE MILIJARDU KUNA 'Ili privatizacija ili bankrot'

Roberto Orlić/Cropix

Ministar Hajdaš Dončić kreće u prodaju 75 posto najvažnije tvrtke u HŽ Holdingu da bi je spasio!

HŽ Cargo, najveći prijevoznik tereta željeznicom u Hrvatskoj, ide u hitnu dokapitalizaciju kako bi izbjegao bankrot!

Time bi država izgubila glavnog distributera tereta pa se stoga planira dokapitalizacija 74 ili 75 posto tvrtke. Vlada je prošli tjedan ovlastila Ministarstvo prometa da pronađe strateškog partnera kako bi se spasila ta iznimno važna tvrtka.

Istodobno s dokapitalizacijom obavlja se i proces restrukturiranja tvrtke koji uključuje i otpuštanje uz otpremnine 700 radnika.

Ministarstvo prometa i Svjetska banka napravili su svaki zasebno dokument o stanju tvrtki koje su nekada bile sastavni dio HŽ holdinga. Zaključak oba dokumenta jest da je stanje u HŽ Cargu neodrživo i da se bez dokapitalizacije tvrtka ne može održati.

Dugovi samo rastu

Analizom je utvrđeno da je materijalna vrijednost tvrtke 1,3 milijarde kuna, a kratkoročna i dugoročna dugovanja kompanije popela su se na 1,1 milijardu kuna.

Dakle, dugovi su se gotovo izjednačili s vrijednošću tvrtke! Dio kratkoročnih obveza u vrijednosti 150 milijuna kuna tvrtka mora otplatiti u ovoj i sljedećoj godini, što ona jednostavno nije sposobna. I to je jedan od glavnih razloga za traženje strateškog partnera. Naši sugovornici tvrde da su velik broj zaposlenih i niska produktivnost jedan od glavnih problema tvrtke. Zaposlenih je ukupno 3348, a prihod po zaposleniku je 370.000 kuna godišnje, što je zanemarivo malo. Struktura zaposlenih pokazuje enorman broj službenika u administraciji nasuprot onih koji rade na terenu. Nadalje, raste i dug bankama. U ovoj se godini povećao za čak 25 posto, a novac je utrošen za obrtni kapital. Uz to, HŽ Cargo, ovakav kakav jest, danas ne može konkurirati liberalizaciji teretnog prijevoza nakon ulaska Hrvatske u Europsku Uniju.

Strateški partner

Naime, na hrvatsko će tržište ući snažne europske kompanije koje će jednostavno pojesti HŽ Cargo. Zbog toga Ministarstvo prometa i Uprava HŽ Carga ubrzano rade na pronalasku strateškog partnera.

Direktor HŽ Carga, Ivan Lešković, još je prije uputio pismo svjetskim nacionalnim željezničkim operaterima u kojemu ih obavještava da će tvrtka ići u dokapitalizaciju. Pisma su poslana u Austriju, Italiju, Češku, Njemačku i Kinu. Najveći interes zasad su pokazali češka tvrtka AWT i talijanska Trenitalia. Oni su čak već poslali pismo namjere za sudjelovanje u dokapitalizaciji. Zainteresiran je i jedan kineski željeznički operater. Sljedeći bi tjedan stručnjaci češkog AWT-a trebali početi dubinsko snimanje tvrtke. Iako se u javnosti ozbiljno spekuliralo da je njemački Deutsche Bahn zainteresiran za ovaj posao, to nije točno.

Vlasnička prava

U Ministarstvu očekuju da bi do sredine siječnja sljedeće godine barem dvije zainteresirane tvrtke mogle obaviti dubinsko snimanje. Slijedili bi obvezujuća ponuda i pregovori o konačnom ugovoru. Hrvatski pregovarači će od potencijalnog većinskog vlasnika tražiti da preuzme sve kreditne obaveze. Time bi se u jednoj mjeri smanjio i javni dug jer je država jamac za sva dugoročna zaduženja HŽ Carga.

Nadalje, od novog partnera očekuje se ulaganje u modernizaciju voznog parka, ali i u gradnju logističkih centara. S obzirom na strateški značaj HŽ Carga, u Ministarstvu priželjkuju dogovor prema kojemu bi država sa 24 ili 25 posto vlasništva imala prava pri odlučivanju kao da je suvlasnički odnos u omjeru 50:50. No, zasad je teško procijeniti što će se u pregovorima, ako do njih dođe, uspjeti dobiti i što će potencijalni partner ponuditi.

Spremne otpremnine

Istodobno s procesom dokapitalizacije odvija se i program restrukturiranja koji je Svjetska banka spremna kreditirati. Prema dostupnim podacima, 700 zaposlenih već je dobrovoljno iskazalo želju za odlazak uz isplatu otpremnina. Za isplatu otpremnina predviđeno je maksimalno 250.000 kuna bruto koje će se prema zadanim kriterijima određivati za svakog radnika. Procjenjuje se da bi prosječna otpremnina trebala iznositi oko 150.000 kuna bruto.

Izdvajamo