PROBLEMI, PROBLEMI...

LOŠE OBAVLJEN REMONT Zbog kašnjenja MiG-ova MORH Ukrajince kaznio s 2 milijuna kuna

MORH/CROPIX

Više se nitko ne usudi procijeniti kada bi mogao biti završen posao za koji je rok bio lipanj 2014.

Ministarstvo obrane uplatilo je nedavno ukrajinskom zavodu Ukrspecexport prva novčana sredstva za remont i modernizaciju MiG-ova 21.

Nakon što je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo preuzelo 6 aviona MiG 21, ukrajinskom je zavodu plaćeno 56 milijuna kuna, doznaje Jutarnji list u Ministarstvu obrane. Ukrajincima je ukupna isplaćena svota umanjenjena za 2,173 milijuna kuna na ime penala zbog kašnjenja u isporuci aviona.

Rok istekao 1.1.2014.

Naime, tih šest aviona trebalo je biti isporučeno do kraja 2013. godine, a radovi su završeni tek nedavno. Prema ugovoru, MORH je penale mogao naplatiti najviše do 3 posto ukupnog iznosa ugovora. Ukupna vrijednost ugovora je 139,2 milijuna kuna, što znači da je MORH zasad platio nešto manje od polovice ugovorenog iznosa.

Među 6 predanih i plaćenih aviona je i 5 aviona koji su kupljeni od ukrajinskog zavoda, a nekada su pripadali Ratnom zrakoplovstvu Jemena. U ovom trenutku u Hrvatskoj je 11 MiG-ova. Šest ih je predano Ratnom zrakoplovstvu, a pet ih je još na testiranju.

Jedan avion još je u Ukrajini i, prema neslužbenim informacijama, trebao bi uskoro krenuti prema Hrvatskoj. Prema ugovoru s ukrajinskim zavodom, svi avioni trebali su biti završeni do kraja lipnja ove godine, a u MORH-u su odavno prestali procjenjivati kada bi mogao biti završen cijeli posao.

Krivcem za kašnjenje proglašena je češka tvrtka ČLS koja je ugrađivala novu navigacijsku opremu. Dodatno kašnjenje prouzročila je i ratna situacija u Ukrajini zbog koje se testiranja na remontiranim avionima provode u Hrvatskoj, a ne, kako je predviđeno, u Ukrajini.

Osim toga, prilikom testiranja u zraku na prvih pet sklopljenih aviona pojavljivala su se odstupanja na radaru, sustav za identifikaciju neprijateljskog aviona nije funkcionirao kako treba, a bilo je i curenja goriva iz spremnika. Zbog toga je bilo i sukoba između ruskih inženjera i predstavnika Ratnog zrakoplovstva koji su odbijali preuzeti takve avione.

Jemenski kontingent

Problemi su se pojavljivali na tzv. jemenskim avionima i bilo je potrebno nekoliko mjeseci da se riješe. Potom se pojavio problem oko dva motora koji su remontirani u rumunjskom Aerostaru. Motori su poslani u Ukrajinu kako bi se utvrdilo njihovo stanje i Ukrajinci su utvrdili da motori nisu dobri, dok su Rumunji tvrdili suprotno pa su motori ponovno poslani u Rumunjsku na ispitivanje.

Piloti nezadovoljni

Ni taj problem još nije riješen. Iako u MORH-u i dalje tvrde da su zadovoljni poslom koji su obavili Ukrajinci, u vojsci sumnjičavo vrte glavom.

“Ne možeš na starog konja staviti moderne potkove i očekivati da će trčati kao nov. To jednostavno ne ide”, tvrde naši sugovornici iz vojske. No, i oni su svjesni da je u danim okolnostima alternativa bilo gašenje borbenog zrakoplovstva, a takvu odluku nitko od odgovornih u državi nije želio potpisati.

Što sve nije valjalo sa servisiranim avionima

- Navigacijska oprema koju je ugrađivala češka tvrtka ČLS nije radila, pa su avioni zbog toga kasnili nekoliko mjeseci

- Prilikom testiranja prvih pet sklopljenih aviona utvrđena su odstupanja na radaru

- Sustav za identifikaciju neprijateljskog aviona nije funkcionirao

- Na nekim je avionima iz spremnika curilo gorivo

- Dva motora nisu radila pa su poslani na remont u Rumunjsku. Otamo su ih pak poslali u Ukrajinu, a Ukrajinci su ih vratili u Hrvatsku uz obrazloženje da i dalje ne rade

- Ratno stanje u Ukrajini dodatno je usporilo isporuku aviona koji su u Hrvatsku morali putovati dužim putem izbjegavajući ratna područja, a probni letovi, umjesto u Ukrajini, kako je bilo ugovoreno, obavljeni su i još se obavljaju u Hrvatskoj

Izdvajamo