ČEKA SE POTVRDA SABORA

MAĐARI ĆE USKORO SVOJIM GRIPENIMA MOĆI NADZIRATI NAŠ ZRAČNI PROSTOR Vlada podržala sporazum za slučaj da više ne budemo sami mogli provoditi nadzor

A Hungarian Air Force pilot enters a Gripen JAS-39 fighter during NATO's air policing mission over the Baltics in Siauliai Air Base, Lithuania, December 8, 2015. REUTERS/Ints Kalnins - GF10000258781
Ints Kalnins / REUTERS

Gripen JAS-39

Hrvatska Vlada ovog je tjedna podržala prijedlog Sporazuma kojim su ukidaju zakonske i diplomatske prepreke da Mađarska, u slučaju potrebe, obavlja nadzor zračnog prostora Hrvatske. Ukoliko Sabor podrži taj međunarodni sporazum Hrvatske i Mađarske, on će NATO zapovjedništvu omogućiti da bez odlaganja i čekanja s mađarskim zračnim snagama organizira zaštitu zračnog prostora NATO-a ukoliko Hrvatska više to ne bude mogla sa svojim borbenim avionima.

Riječ je o Sporazumu između Hrvatske i Mađarske o suradnji u području vojnog zrakoplovstva i protuzračnih aktivnosti. Prema neslužbenim informacijama, sličan ili istovjetan sporazum Hrvatska dogovara i s Italijom. Sporazum s mađarskim ministrom ministar Damir Krstičević potpisao je u travnju u Budimpešti. Tada su u MORH-u naglašavali kako “Sporazum ne znači da će zračni prostor Hrvatske štititi borbeni avioni Mađarskog ratnog zrakoplovstva niti obratno te je nadzor i zaštita zračnog prostora Republike Hrvatske u nadležnosti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva”.

U tekstu usvojenog Sporazuma navodi se kako dvije zemlje nadzor i zaštitu zračnog prostora obavljaju u sklopu integriranog sustava protuzračne obrane i proturaketne obrane NATO-a. Najvažnija odredba sporazuma stoji u članku 5, a propisuje da “zrakoplov za nadzor i zaštitu zračnog prostora, uključujući i letove za obuku za nadzor i zaštitu zračnog prostora, može ući i koristiti nacionalni zračni prostor druge stranke bez podnošenja diplomatskog odobrenja ili plana leta”. Kako odredbe NATO-a određuju da zračni prostor članica Saveza mora biti pod zaštitom 24 sata dnevno, ova odredba Sporazuma omogućuje NATO zapovjedništvu u Španjolskoj, koje direktno zapovijeda zračnim snagama zemalja članica za zaštitu zračnog prostora, da u najkraćem mogućem roku bez pravnih zavrzlama naloži mađarskim zračnim snagama nadzor nad hrvatskim zračnim prostorom.

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona MiG-21, no to ne znači da je toliki broj operativan i speman za operacije. HRZ uvijek mora imati na raspolaganju dva dežurna aviona za nadzor zračnog prostora koji u slučaju alarmiranja mogu odmah poletjeti. S obzirom na tehničko stanje hrvatskih borbenih aviona, potpuno je očekivano donošenje jednog ovakvog sporazuma. Naime, već više od godinu dana u političkim i vojnim krugovima se govori o mogućem scenariju da Hrvatska više neće sama moći nadzirati svoj zračni prostor. Mađarska u svom sastavu ima 12 Gripena i u slučaju potrebe oni bi najvjerojatnije služili za nadzor zračnog prostora istočne i središnje Hrvatske, dok bi talijanski avioni, ako se potpiše bilateralni sporazum, nadzirali zračni prostor obalnog dijela i priobalnog dijela Hrvatske.

U Sporazumu s Mađarskom definirano je da naoružani avion jedne stranke u provedbi nadzora zračnog prostora druge stranke može upotrijebiti silu u skladu s NATO pravilima. Doduše, ona strana čiji avioni borbeno djeluju pritom moraju poštivati nacionalna ograničenja zemlje na čijem teritoriju djeluju. To, primjerice, znači da mađarski avioni ne bi smjeli srušiti civilni avion u hrvatskom zračnom prostoru jer hrvatski zakoni to ne dozvoljavaju.

Troškovi ispaljenih raketa, streljiva i pirotehnika u zaštiti zračnog prostora podmirila bi država u čijem je interesu djelovanje poduzeto. Sporazumom je također propisano da avioni u zaštiti zračnog prostora mogu slijetati na unaprijed određenim aerodromima. Osim letova borbenih zrakoplova sporazumom su definirani i letovi aviona za zaštitu i spšavanje.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo