AMERIČKA PONUDA

Stari F 16 besplatno, tristo milijuna dolara za obuku i dijelove

Američka ponuda hrvatskoj Vladi za spas Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva
 Arhiva

ZAGREB - Na nedavnoj proslavi obljetnice operacije Bljesak prvi put nije bilo preleta borbenih aviona jer su u tom trenutku samo dva MIG-a 21 bila ispravna. Ovaj podatak dovoljno govori o alarmantnoj situaciji u Ratnom zrakoplovstvu koje na papiru ima 12 MIG-ova, a prosječno su jedva četiri spremna za obavljanje zadaća.

Još nema analize

Prije otprilike godinu dana državni vrh je na osnovi ponuda sedam proizvođača aviona suzio broj adekvatnih na tri. Riječ je o avionima JAS 39 švedskog Gripena te moderniziranim verzijama američkog F-16 koje nude američki Lockheed Martin i izraelski Aerospace Industries. Osim toga postoji i ponuda američke vlade koja Hrvatskoj nudi 12 komada F16 block 25 iz sastava američke Nacionalne garde. Te avione Hrvatska bi dobila besplatno, ali bi trebala uložiti oko 300 milijuna dolara za rezervne dijelove, obuku pilota i tehničara te prilagođavanje hangara, pista i ostale infrastrukture.

Državni vrh je tada dao nalog Ratnom zrakoplovstvu da analizira sve četiri ponude i sa stručnog aspekta ponudi najbolje rješenje, no do danas analiza nije napravljena.

Teška odluka

- Ako do kraja godine ne donesemo neku ozbiljnu odluku, polako se možemo oprostiti od borbenog zrakoplovstva - rekli su ovih dana pojedini časnici, koji naglašavaju da su u MORH-u i Glavnom stožeru skloni američkoj “besplatnoj” ponudi. Avioni koje bi nam Amerikanci darovali stari su oko 20 i mogu letjeti još 10 godina. Poprilično su istrošeni, a posebno kad se uzme u obzir da se koriste za obuku. Dodatni problem je činjenica da bi Lockheed Martin ovu verziju aviona trebao prestati proizvoditi sljedeće godine te se postavlja pitanje nabave rezervnih dijelova. Amerikanci u svojoj ponudi ne nude nikakav offset, što dodatno umanjuje vrijednost ponude. Ali, Gripen je nedavno na stol stavio ponudu od 220 milijuna eura za osam aviona JAS 39, u što je uključena obuka pilota i rezervni dijelovi te offset.





Nitko ne želi postati vojni pilot

Osim s nedostatkom ispravnih aviona, HRZ muku muči i s pilotima. Na raspolaganju je tek šest pilota instruktora i još osam koji su osposobljeni za let MIG-om. Svaki pojedinačno godišnje leti jedva 30 sati, dok je NATO standard 150 sati. Posljednji put piloti su ispaljivali rakete u vrijeme Oluje, što znači da niti jedan mladi pilot nije obavio borbenu obuku. Sve to utječe i na zanimanje mladih ljudi za poziv pilota borbenih aviona. Prošle godine niti jedan student nije se odlučio za izobrazbu za vojnog pilota već su otišli na smjer civilnog zrakoplovstva.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. travanj 2024 20:10