NAKON ZATVARANJA

TREBA LI NAM UOPĆE NOVI ROTOR Iskusni prometni policajac objasnio kako to da nema gužvi, eksperti: Sad se vidi u što je zapravo trebalo uložiti novac

CROPIX

“Pa ovo je sjajno. Promet se odvija bolje nego kad je radio rotor”, komentiraju pripadnici policije i prometnog redarstva u ponedjeljak ujutro oko pola osam, u vrijeme najveće prometne špice, na Jadranskom mostu kojim prolazi tek pokoji auto.

“Inače je u ovo doba most bio pun auta. Sve je stajalo. A vidi sad, kao da nije ponedjeljak, kao da nije prvi dan”, smješka se drugi prometni redar dok nadgleda aute koji dolaze iz smjera Novog Zagreba.

Kontaktne točke

Prometni redari i policija bili su raspoređeni svuda oko rotora na novosagrađenim prometnicama i pomagali rijetkim zbunjenim vozačima da se snađu. Zaista je izgledalo nestvarno. Mjesecima se stvarala panika i histerija oko zatvaranja zagrebačkog rotora za promet. Ljude se plašilo, manipuliralo, a onda su ti isti ljudi pažljivo prateći signalizaciju sasvim normalno i bez nervoze prelazili Savu s juga na sjever i obrnuto. Tamo gdje se policija bojala gužvi, na ulasku u grad iz smjera zapada - nije ih bilo. “Nema kontaktnih točki. To je cijela mudrost”, objašnjava nam iskusni prometni policajac.

“Kad ste dolazili do rotora, morali ste stati, čekati, i to je bilo dovoljno za stvaranje kolona i gužvi. Sada toga nema. Promet se kreće bez zadrške.” Priznaje nam da su se najviše bojali mogućih kolona kod novopostavljenog semafora na samom Jadranskom mostu. No, i to je izostalo. Crveno svjetlo zbunjivalo je samo vozače koji su iz smjera sjevera preko mosta išli krajnjom desnom trakom prema izlazu iz grada. Mislili su da i oni moraju stati na tom crvenom, a ne moraju. Uz pomoć malo fizičke snage i zakretanja semafora ulijevo, i ta je “nezgoda” riješena.

I dok na Jadranskom mostu nije bilo gužve, na policijsku motorolu stizale su informacije iz Buzina i lokacije motela Plitvice da se stvaraju veće gužve nego inače ponedjeljkom. “Možda neki bježe od rotora pa su krenuli na obilaznicu, a sad je tamo znatno više kamiona jer je njima prolaz oko rotora zabranjen”, smatraju naši sugovornici.

Golema investicija

Izostanak gužvi zatvaranjem rotora razbio je još jednu veliku famu zagrebačkog gradskog prometa - on nije toliko problematičan i preko njega se ne odvija toliki promet kako se stalno govorilo, čime se opravdavala ova ogromna financijska investicija, tvrdi Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu. “U Zagrebu ima prometnih lokacija gdje su daleko veće gužve nego na i oko rotora, i sad se to pokazuje”. Ševrović smatra da je rotor trebalo ostaviti kakav je, uz promjenu vertikalne i horizontalne signalizacije, a stotine milijuna kuna za njegovu rekonstrukciju uložiti u puno pametnija prometna rješenja.

Prema njegovim riječima, novi rotor je premegalomansko rješenje. Posebno gradnja tunela. “U novi rotor će se utrošiti više od 200 milijuna kuna, čemu treba dodati i cijenu održavanja ovih tunela, koja neće biti mala, a rotor uopće nije prometno problematičan”, naglašava Ševrović. Dodaje da bi bilo pametnije taj novac utrošiti u izgradnju novog mosta preko Save, Jarunskog ili nekog drugog, te tako otvoriti novi ulaz u grad iz smjera juga i novi ulaz u grad sa zapadne strane preko obilaznice. Kao argument za svoju tezu navodi i činjenicu da je nakon potpunog završetka izgradnje Radničke ceste došlo do nove preraspodjele prometa.

Sve više ljudi koristi tu prometnicu umjesto rotora za ulazak u grad s juga. Nadalje, Ševrović podsjeća i na nikad realizirani projekt izgradnje mosta preko Ranžirnog kolodvora, kojim bi se promet s obilaznice usmjerio na Sarajevsku cestu. Treća stvar je otvaranje novog zapadnog ulaza u grad s autoceste A2 Zagreb - Macelj. “Na Prometnom fakultetu već smo razradili ideju da se kod Podsusedskog mosta napravi jedan veliki čvor.

Turbo raskrižje

S autoceste bi se preko mosta Podsused i novog čvora promet usmjeravao na Aleju Bologne i dalje na Ilicu ili Samoborsku cestu. Još jedan, zapadni ulaz u grad dodatno bi rasteretio promet u i oko Novog Zagreba.” Ševrović ukazuje na još jedan detalj. Zbog rekonstrukcije rotora napravljena je nova prometnica uz sami savski nasip koja vodi prema naselju Remetinec.

Ta bi se cesta mogla povući dalje uz Sveučilišnu bolnicu, golf-igralište i spojiti na zapadu s Jankomirskim mostom i obilaznicom. “To je samo dokaz koliki je neiskorišteni potencijal uz rijeku Savu u prometnom smislu”, naglašava Ševrović.

Umjesto izgradnje novih mostova preko Save, Zagreb bi za 13 mjeseci na mjestu rotora trebao dobiti novo, turbo kružno raskrižje.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo