STIŽU ŠEICI

ZAKON ZA KATARSKE INVESTITORE Ministar Vrdoljak: Spriječit ću vlasnike terena da ne unište projekt LNG terminal

Novi zakon onemogućit će da vlasnici zemljišta ucjenama ne upropaste velike strateške investicije, kao što je LNG

Hrvatska vlada poslala je jučer na razmatranje prijedlog Zakona o strateškim investicijskim projektima, koji je najvažniji dokument koji bi trebao osigurati dolazak investitora iz Katara, potvrdio je u srijedu navečer visoki Vladin dužnosnik u razgovoru za Jutarnji list.

Ovaj zakon imati će i vrlo restriktivne odredbe kojima će se onemogućiti da, recimo, nekolicina vlasnika zemljišta koje je predviđeno za veće investicije, ucjenjuju ulagače i tako upropaste zaključenje posla.

Olakšati velika ulaganja

Jučerašnji dan obilovao je intenzivnim kontaktima povezanim sa potencijalnim ulaskom katarskog kapitala u Hrvatsku. Na adrese predsjednika Ive Josipovića, premijera Zorana Milanovića i ministra gospodarstva Ivana Vrdoljaka iz Katara je stigla promemorija u kojoj se - premda u vladi nerado prenose detalje - od hrvatske strane traže detaljni uvjeti i rokovi za realizaciju posla oko LNG terminala. Kako tvrdi sugovornik Jutarnjeg lista, promemorija je pozitivno intonirana i postoje realne šanse za sklapanje unosnih poslova.

Sada se kao primarni zadatak postavlja brzo donošenje Zakona o strateškim investicijskim projektima, koji će bitno olakšati dolazak velikih inozemnih investitora. To je potvrdio i Ivan Vrdoljak: “Cilj ovog zakona je otvaranje novih radnih mjesta, oporavak gospodarstva i podizanje konkurentnosti Hrvatske. Kriterij ulaska na listu strateških investicija su ulaganja do 150 milijuna kuna u industriju i 375 milijuna kuna u turizam”, izjavio je u utorak ministar gospodarstva Vrdoljak.

Pismo emiru

U tom smislu dogovor sa Katarom oko 25-godišnjeg ugovora o isporuci plina biti prvi dio projekta. Drugi dio projekta će se odnositi na izgradnju LNG terminala za što će vlada raspisati javni natječaj, a potom će u poslovanju slijediti i prodaja viška plina

Prema izvorima iz vlade, visoki hrvatski dužnosnici su katarskom emiru Al-Thaniju pismeno garantirali interes za realizaciju poslova. Tako je prije tjedan dana, ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić u Katar poslala pismo u kojem je naglasila hrvatski interes za suradnju, ali i dodala kako se ništa ne mijenja zbog odlaska iz vlade bivšeg prvog potpredsjednika Radimira Čačića. Poruku sličnog sadržaja uputio je i predsjednik Ivo Josipović.

U izjavi koju je u srijedu da za Novu TV predsjednik Josipović je potvrdio kako hrvatska vlada ulaže napore u dogovor s Katarom:

Poslovni model

“Sad je loptica na našoj strani, moramo učiniti sve da se razgovori koji smo u Kataru imali, realiziraju. Sad inicijativu ima Vlada. Čuo sam i najave da bi i premijer Milanović mogao otići u Katar. Mislim da bi bilo dobro, da bilo premijer, bilo ministar gospodarstva ili drugi ljudi u Vladi koji su zaduženi za ovakve investicije uzmu stvar čvrsto u svoje ruke”, potvrdio je predsjednik države.

Projekt gradnje LNG terminala u ovom se trenutku priprema na nekoliko razina. Danska tvrtka Cowi izrađuje pripremnu dokumentaciju, HEP dogovara kupnju zemljišta za gradnju terminala, a Ministarstvo gospodarstva i predsjednik RH nastoje uvjeriti katarske vlasti da nam postanu dobavljači plina.

Stižu šeici

Iako se nakon povrtka državne delegacije iz Katara, gdje su se vodili razgovori o dobavi plina za teminal, stekao dojam da je početak gradnje LNG terminala na Krku samo pitanje vremena, konačna odluka o gradnji donijet će se tek u drugoj polovici 2013. Naime, danska tvrtka Cowi do svibnja će izraditi studiju izvodljivosti i poslovni model rada terminala, a mjesec dana kasnije idejni projekt i studiju utjecaja na okoliš. Tek na osnovu tih dokumenata moći će se donijeti odluka o gradnji. Sa zaključcima studije potom će se upoznati katarske vlasti, koje će onda odlučiti hoće li sudjelovanju u projektu.

Naši nas sugovornici uvjeravaju da se prije dovršetka navedenih studija neće potpisati niti jedan ugovor o dobavljanju plina. Prema njihovim riječima, razgovori u Kataru bili su samo provjera jesu li katarske vlasti spremne na angažman u ovom projektu. Nakon načelnog izražavanja zanimanja za projekt otvorene su mogućnosti za daljnje razgovore. Njihov se nastavak očekuje početkom sljedeće godine, kada bi katarska državna delegacija trebala doputovati u Hrvatsku.

Vrijednost gradnje terminala procjenjuje se na 600 milijuna eura

Prema dostupnim informacijama, u njegovu bivšem ministarstvu i dalje tako razmišljaju i nitko ne želi javno prognozirati što će se dogoditi s projektom ako Katar ne uđe u posao i 25 godina opskrbljuje terminal plinom.

Naime, procjenjuje se da bi nabava plina od Katara bila cjenovno najpovoljnija i najsigurnija. Osim toga, postoji i mogućnost da Katar sufinancira gradnju terminala, što bi HEP-u i tvrtki Plinacro znatno olakšalo realizaciju projekta. Procjenjuje se da će se graditi terminal kapaciteta 5 milijardi prostornih metara plina ili manje, a vrijednost gradnje bila bi oko 600 milijuna eura.

Ako Katar ne bi bio dobavljač, Hrvatska bi, tvrde naši sugovornici, plin kupovala na SWAT tržištima, gdje je cijena mnogo viša, a dobava je rizičnija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. svibanj 2024 21:03