DIGITALNA NASTAVA

Školski su zadaci za četiri predmeta pretvoreni u igre

 
Branka Vuk
 CROPIX

Nakon što pregledaju dvoipolminutni video o proizvodnji kuhinjske soli u Stonu, Ninu i na Pagu, učenici dobiju zadatak promotriti sliku nepoznatog obalnog pojasa natopljenog solju. Potom na stranicama Maker National Geographica, u alatu Map Maker, na praznoj karti označuju položaje mora i jezera za koje pretpostavljaju da prikazuju obalni pojas sa slike.

Karta i video

O evoluciji uče rekonstruiranjem interaktivne karte Darwinova putovanja, to kako djeluje žgaravica i kako je ublažiti proučavaju kroz kratki video. U drugome mogu vidjeti kako djeluje kisela kiša na vapnenac. Što se događa s kristalom natrijeva klorida tijekom otapanja u vodi? Pokus je u sljedećem klipu.

Svim učenicima i nastavnicima osnovnih i srednjih škola dostupni su novonastali digitalni obrazovni sadržaji na kojima je radilo više od stotinu nastavnika, sveučilišnih profesora, metodičara, inkluzivnih stručnjaka, ilustratora, animatora, snimatelja, programera, testera, dizajnera, stručnjaka za pristupačnost... Sadržaji su potpuno otvoreni, što znači da ih, uz škole uključene u CARNetov pilot-projekt e-škole, mogu koristiti i ostale škole, ali i svi građani.

Interaktivni sadržaji, grafikoni, karte, pitalice, koje je moguće odraditi na bilo kojoj platformi - različitim vrstama mobilnih ili stolnih uređaja - prvi put su objedinjeni i svima dostupni u digitalnoj knjižnici Edutoriju, trenutačno popunjenom sadržajima iz četiri predmeta - matematike, fizike, kemije i biologije za 7. i 8. razrede osnovne i 1. i 2. razrede srednje škole. Riječ je o prvim digitalnim obrazovnim sadržajima (DOS) nastalim u sklopu pilot-projekta e-Škole.

Kratki prikaz

Iako zasad nisu poznati podaci koliko ih je nastavnika primijenilo u nastavi, pojedini učitelji koriste ih na svakome satu, a učeniku odsutnom s nastave - šalju link s obrađenim modulom koji samostalno rješavaju od kuće. Neki dan je to učinila učiteljica biologije Ana Poropat Janković iz Osnovne škole Klana u Primorsko-goranskoj županiji, koja je među prvima “testirala” nove digitalne sadržaje. Na prvu joj se, kaže, svidjelo što su DOS-ovi napravljeni po modulima, kao logično povezana priča koja prati nastavni plan i program.

- Sadržaji u mom predmetu dobro su sastavljeni, video prikazi su kratki, što je dobro, jer u 45 minuta nastave nemamo vremena gledati film koji traje pola sata. Učenici jako dobro reagiraju, probudila se euforija za znanjem jer digitalne sadržaje doživljavaju kao igru na tabletu kroz koju na zabavan način nauče i puno više toga nego kroz klasičnu nastavu.

Puno su slobodniji u komunikaciji, opušteniji, ovo im definitivno nije stres već prirodna okolina. Primjećujem i da bolje pamte naučeno. Više ne pitaju kad će zvoniti, nego - zar već zvoni - kaže učiteljica, pohvaljujući što su DOS-ovi prilagođeni i učenicima s teškoćama kroz posebni prozorčić “inkluzivno”. U svakom modulu su i zadaci za samoprovjeru znanja sa skrivenim rezultatima i opcijom - pokušajte ponovo.

Besplatno za sve

Branka Vuk, pomoćnica ravnatelja CARNet-a, napominje da su DOS-ovi izrađeni kao otvoreni obrazovni sadržaji pod Creative commons licencom koja omogućava besplatno korištenje, preradu i dijeljenje obrazovnih materijala.

- Matematiku, fiziku, kemiju i biologiju odabrali smo kao prve predmete jer su učenicima teže savladivi, a ujedno zgodni za vizualizaciju. Sada nam je cilj vidjeti kako multimedijalna edukacija i digitalni prikazi odgovaraju nastavnicima i učenicima.

Kreativnija nastava

Popravak je uvijek moguć i zato ćemo osluškivati njihove reakcije - kaže Branka Vuk, uz naglasak da, iako DOS-ovi nisu zamjena za klasične udžbenike, imaju široku primjenu koja definitivno vodi zanimljivijoj i kreativnijoj nastavi. Otkriva da su DOS-ovi za ostale predmete također u pripremi, pa je u planu do lipnja iduće godine otvoriti sadržaje za informatiku.

Digitalni materijali za ostale predmete bit će usklađeni s implementacijom novih kurikularnih dokumenata. Paralelno su učiteljima i nastavnicima dostupni scenariji poučavanja - digitalni materijali sa smjernicama kako modernizirati nastavu i usmjeriti je prema istraživačkoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 08:51