Manifestacija IAA Mobility koja se održava ovog tjedna u Münchenu mogla bi se nazvati prvim velikim salonom automobila održanim na tlu Europe još od naprasno otkazanog salona u Ženevi u proljeće 2019. zbog pandemije korona virusa.
Međutim to je tek djelomično točno: IAA Mobility nije klasična pozornica za predstavljanje novih modela automobila (premda su brojni izloženi), već je kako mu i samo ime govori, fokus je stavljen na održivu mobilnost i rješenja po tom pitanju.
Nedvojbeno, u budućnosti će se mobilnost kakvu poznajemo sada sasvim promijeniti. Tako bi već 2024. godine autonomna vozila mogla nadmašiti vozače po pitanju sigurne vožnje što bi se uzelo kao referenca za potpuno autonomnu vožnju do 2040 godine.
Premda je uslijed krize izazvane pandemijom posljednje dvije godine razvoj autonomnih vozila pomalo posustao u usporedbi s početnim najavama i testiranjima, autonomne tehnologije su ovdje i s godinama sve češće u novim vozilima.
Primjerice adaptivni tempomat do nedavno se smatrao skupom opcijom, a danas ga kupci novih automobila drže bitnim u novim automobilima tako da je polako ušao u gotovo sve klase i cjenovne razrede.
Primjerice značajke poput zadržavanje trake smatrane su revolucionarnima kada su se prvi put pojavile na Tesli Modelu S krajem 2014., a sada su uobičajene.
Uz sav ovaj brzi razvoj tehnologije autonomne vožnje, mnogi vjeruju da je samo pitanje vremena kada će se svi automobili na cesti sami voziti i komunicirati. U svakom slučaju, tako barem misle u istraživačkoj tvrtki IDTechEx.
U novom izvješću pod naslovom "Autonomni automobili, robotaxiji i senzori 2022-2042", IDTechEx daje osvrt na budućnost automatizirane mobilnosti.
Tvrtka tako primjerice kaže da autonomne sustave ne ometaju stvari koje mogu utjecati na ljude, poput drugih vozača ili mobitela što je prednost te vjeruje da će 5G povezivanje omogućiti samovozećim vozilima da u stvarnom vremenu primaju više informacija o svojoj okolini nego što ih čovjek ikad može obraditi.
Idu i korak dalje, te u IDTechEx-u procjenjuje da bi s trenutnim razvojem autonomna vozila mogla doseći ili premašiti razinu ljudskog utjecaja na sigurnost već 2024.
Ako se rast održi, izvješće sugerira da bi do 2046. autonomna vozila mogla zadovoljiti ukupnu potražnju za mobilnošću Sjedinjenih Država, odnosno "pokriti" 3000 milijardi kilometara godišnje.
Podsjetimo, Mate Rimac je svoj robotaxi koji bi vozio Zagrebom najavio do 2024. godine, a na čemu se već sada radi. Pitanje je samo, hoće li do te godine biti gotova i dostupna sva infrastruktura koja uključuje mjesta s kojih će robotaxiji odlaziti i na koja će dolaziti.
Teoretiziraju i u IDTechEx-u pa tako navode da bi do 2050. autonomna vozila teoretski mogla zadovoljiti sve svjetske transportne potrebe, s manje od jedne prometne nesreće godišnje.
Pritom predviđaju i da će u mnogim zemljama ljudska vožnja javnim cestama biti zabranjena kako bi se izbjegle ozljede, nesreće i smetnje u autonomnim vozilima koja međusobno komuniciraju. Ludo!
Međutim, glavni problem koji predviđaju nije kontinuirani razvoj i poboljšanje autonomnih tehnologija, već regulairanje zakona.
Regulatori u raznim zemljama bi mogli biti potencijalne prepreke napretku, a IDTechEx je kao ključni primjer identificirao Teslin gubitak najbolje sigurnosne ocjene NHTSA -e za Modele 3 i Y. Tesla je u svibnju uklonio radar s oba vozila u pokušaju da poboljša njihove autonomne sustave s manje smetnji, ali NHTSA je otkrila da su oba automobila sigurnija s ovim sustavom, što je u suprotnosti s Teslinom stručnošću, podacima i istraživanjima.
Čini se kako ćemo u narednim godinama zasigurno doživjeti promjene po pitanju mobilnosti i auto industrije koja već sada u cjelini ulazi u novu električnu i autonomnu eru i pritom se vrlo lako i brzo odriče tehnologija "prošlosti".
Napredak po pitanju autonomne vožnje je neumoljiv pa vozite dok možete. To je, čini se, privilegija da sada imamo tu priliku...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....