AMMIRAGLIA IZ DUGOG SELA

LEGENDE: ALFA ROMEO 164 QV Paklena djetelina s četiri lista od koje i danas srce brže zakuca

Ivan Lacković

Velike sportske limuzine brutalnih performansi s hrpom konja pod poklopcem, koje su se vozile kao da sutra ne postoji i kad se nije toliko brinulo o CO2 i potrošnji, u svom su zenitu bile početkom 1990-ih. S jednom takvom, danas rijetkom Alfom 164 mitske oznake QV družili smo se na cestama u okolici Zagreba

Dok stojite pokraj crvenog Alfa Romea 164 QV, ostajete očarani jednom od najpoznatijih superlimuzina 1990-ih, i prije nego što ste pokrenuli kultni V6 Busso benzinac s 24 ventila karakterističnog svilenkastog moćnog zvuka. Ta sportska limuzina proizvedena je daleke 1993. godine, a u posve očuvanom stanju pronašli smo je kod vlasnika u okolici Zagreba. Nastala je kad su klinci ručicama mastili automobilska stakla da doznaju posljednju brojku na brzinomjeru i divili se klinastoj 4,6 metara dugoj karoseriji s golemim plastičnim sportskim dodacima. Quadrifoglio verde! Ta mitska oznaka zelene četverolisne djeteline milansku tvornicu neraskidivo veže uz autoutrke. Alfa 164 QV ni početkom 1990-ih nije bila osobito česta pojava, koja je kao najprestižniji model nova stajala čak 71.700 njemačkih maraka, a još je to manje danas, posebice u Hrvatskoj, pa nam je bilo pravo zadovoljstvo družiti se s tim autom i vlasnikom iz Dugog Sela koji ju je kupio od prijašnjeg vlasnika iz Dalmacije, a ni on ne zna ima li uopće još koja registrirana u nas.

 

Foto: Ivan Lacković

Ovo je svakako auto posebne sorte, jer je nastao kad su sportske limuzine visoke srednje klase brojnih proizvođača, za razliku od današnjih auta kod kojih je bitna veličina ekrana multimedije i serijski sustav koji upozorava na promjenu vozne trake, imale miris, okus i boju i kad je bilo najvažnije koliko je konja pod poklopcem i koja je maksimalna brzina. No sve stroži zakoni o ispušnim plinovima i zahtjevi za nižom potrošnjom do danas su kod brojnih proizvođača uspjeli ubiti interes za gradnju sportskih limuzina.

Tada su u toj klasi osim BMW-a s modelom M5 (e34), Mercedesa 500 E, Jaguara XJR TWR bili još i Alfa Romeo 164 QV, Lancia Thema 8.32 (s Ferrarijevim V8 motorom!), Opel s Omegom Lotus te Renault s brutalnom limuzinom Safrane Biturbo 4x4 Baccara. Danas ne samo da su sportske limuzine gotovo potpuno zaboravljena klasa, nego većina spomenutih proizvođača u programu uopće i nema limuzine visoke srednje klase. Danas su prave sportske limuzine visoke srednje klase samo još BMW M5, Mercedes E63 AMG i Jaguar XJR, kojima se poslije pridružio i Audi.

Ivan Lacković
 

Razvoj modela 164 započeo je početkom 1980-ih kao posljednji projekt Alfa Romea u državnom vlasništvu, a preuzimanje Fiata zapravo je označio početak renesanse za marku. Premda je 164 bila prva velika Alfa s prednjim pogonom uopće i premda je postavljena na zajedničku platformu s Lanciom Themom, Fiatom Cromom i SAAB-om 9000 zahvaljujući sporazumu “Tipo 4” Talijana i Šveđana o proizvodnji velike limuzine radi što bolje kvalitete i manjih troškova, kad je 1987. najveća i najskuplja Alfa u programu predstavljena na Salonu automobila u Frankfurtu, brzo je osvojila simpatije. Osim 2.0 TS i 2.0 turbobenzinaca i 2,5-litrenog dizelaša tijekom proizvodnje stožerni motori bili su kultni benzinci 2.0 V6 Turbo i 3.0 V6 Busso, a oznaka QV pojavila se tek 1990. kad 164 doživljava prvi redizajn, s velikim 3,0-litrenim V6 Busso motorom s dva ventila po cilindru i 200 KS ispod poklopca te setom golemih plastičnih dodataka na dvobojnoj karoseriji.

Dvije godine poslije “dvoventilac” prepušta mjesto unaprijeđenoj izvedbi s 24 ventila i 232 KS (upravo je takav naš QV s fotografija), koja se proizvodila samo 1992 i 1993., kad prepušta mjesto jednako snažnoj izvedbi s oznakom Q4. Taj se pak model sa Steyr-Puch Viscomatic pogonom na sva četiri kotača i Torsenovim diferencijalom, koji je moment raspoređivao od 0 do 100 posto na stražnju osovinu, ovisno o uvjetima na cesti, proizvodio u malim serijama sve do 1997., kad ga je naslijedio novi model 166, s kojim oznaka QV odlazi u mirovinu.

Ivan Lacković
 

Čim sjednete za volan Alfe 164 QV, jasno je kao dan da sjedite u Alfi, nestrpljivi da što prije okrenete ključ u bravi jer tada počinje simfonija velikog V6 Bussa, koji zvuči svilenkasto pri manjem broju okretaja, a vrlo srdito kad se nagazi gas. Dobro uhranjeni konji po mnogim kriterijima ponajboljeg V6 motora svih vremena ovu veliku limuzinu pretvaraju u pravu trkačicu u kojoj volan uvijek treba čvrsto držati. Dan u druženju s mitskom Alfom iz 1990-ih s djetelinom na stražnjem poklopcu prebrzo je prošao, a nasljednika čekamo i danas. Možda Talijani baš u Frankfurtu nakon punih 20 godina pokažu novu ammiragliu Alfettu s djetelinom!

Ukratko

Ratnički ukrasi 1990-ih: predimenzionirani pragovi i branici, spojler na prtljažniku, dvostruki završetak ispuha i 16-colni trodijelni Speedline alunaplaci. Klinasti elegantan oblik Alfe 164 s tada najboljim koeficijentom otpora zraka u klasi od 0,30 kreirao je Enrico Fumia iz studija Pininfarina (zaslužan i za izgled Lancie Y, Alf GTV i Spider, Maseratija 3200 GT)

Kultni Alfin Arese V6 benzinac remek-djelo je inženjera Giuseppea Bussa koji je konstruirao motore za brojne Ferrarije i Alfe, ovdje s obujmom od 3 litre i 232 KS. Alfa 164 QV je rijedak kolekcionarski auto, pogotovo ovakav u savršenom tvorničkom stanju sa 217.000 prijeđenih kilometara. Cijene se kreću od 5 do 20 tisuća eura

Sportski ovjes osigurava sjajan kontakt s cestom, a kombinacija motora 3.0 V6 sa 323 KS i 6-stupanjskog Getragova ručnog mjenjača savršena je i za zavoje i za krstarenje autocestom

Tipična Alfa: kombinacija tamne plastike i bež kožnih sportskih sjedala te trokraki upravljač. Elektronički prilagodljiv ovjes i “sve na gumbiće” dolazili su u serijskoj opremi. Straga se sjedi odlično, mjesta za dvoje odraslih ima napretek, koža je odlično očuvana i nakon 24 godine, a originalna je čak i na ručici mjenjača. Na dugačkom popisu opreme nalaze se i elektronički podesiva sjedala s memorijom, a na boku je dizajnerski potpis - Pininfarina

Alfa 164 QV (1993.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, 2959 ccm, V6 24v

Snaga 171 kW/232 KS pri 6300 o/min

Moment 284 Nm pri 5000 o/min

Mjenjač ručni, 6 stupnjeva

Dimenzije 455 x 176 x 139 cm

Gume 205 55 ZR 16

Pogon na prednje kotače

Masa 1530 kg

Brzina 246 km/h

0 do 100 km/h 7,9 s

Potrošnja 10,8 litara

Cijena novog (1993.) 71.700 DEM

 

Iz drugih medija

Izdvajamo