SCENARIJ ZA SPAS

PRED BANKROTOM Država otpisuje 685 milijuna kuna duga Croatia Airlinesu!

 Roberto Orlić/Cropix

Croatia Airlines je 30. lipnja ove godine imala gubitak 47 milijuna kuna veći od temeljnog kapitala i značajno otežanu likvidnost. Time su se stvorili uvjeti za pokretanje stečajnog postupka, zaključak je tri konzultantske tvrtke BDO Savjetovanje, Intel i KPMG Croatia koje su napravile analizu stanja tvrtke. Na osnovi te analize vodstvo tvrtke je napravilo Program restrukturiranja za iduće četiri godine (2013-2017).

Put do bankrota

U ovom trenutku ukupni dug Croatia Airlinesa je 1,064 milijarde kuna, a temeljni kapital je oko 985 milijuna kuna. Financijsko stanje tvrtke je tako teško da ona ne može plaćati svoje kredite koji su se popeli na 616 milijuna kuna, a državi mora vratiti još 448 milijuna kuna. Gorući problem joj predstavlja rata kredita Bayerische Landesbanku od 77 milijuna kuna koja dolazi na naplatu 1. prosinca, navodi se u dokumentu. Jutarnji list posjeduje Programa restrukturiranja Croatia Airlinesa u kojem se na sedamdesetak strana vrlo detaljno seciraju loše poslovne odluke vodstva tvrtke, ali i maćehinski odnos države kao vlasnika i tvrtki u njenom vlasništvu (Zračne luke Zagreb, Kontrole zračnog prometa...) prema Croatia Airlinesu u proteklih skoro 20 godina, što je u konačnici nacionalnog zračnog prijevoznika dovelo pred bankrot.

U navedenom dokumentu nude se tri prijedloga za spas CA. Prva opcija je stečaj, druga “bazni scenarij” i treća “razvojni scenarij”. Na Skupštini tvrtke je da odabere koji će od predloženih scenarija prihvatiti. Stečaj bi ugrozio egzistenciju oko 3500 zaposlenih u sustavu zračnog prometa, a tržište bi se prepustilo stranim prijevoznicima. Hrvatsko gospodarstvo bi, prema izračunu konzultanata, ostalo bez 619 milijuna kuna godišnje, koliko Croatia Airlines plaća za razne usluge kao što je gorivo, razne takse, catering, carine, porezi i drugo.

Dug u kapital

Stoga su u tvrtki više za primjenu baznog ili razvojnog scenarija restrukturiranja. Zajedničke točke financijskog restrukturiranja u oba scenarija su knjigovodstveno smanjenje vrijednosti 13 zrakoplova koje CA sada koristi za 438 milijuna kuna. Prema baznom scenariju, Vlada bi sa 500 milijuna kuna dokapitalizirala tvrtku, a u razvojnom još nešto više - 685 milijuna kuna. Nije riječ o upumpavanju svježeg novca, već o pretvaranju duga Croatia Airlinesa prema državi u temeljni kapital tvrtke. Uz to, u razvojnom scenariju predlaže se dotok svježeg kapital u iznosu 150 milijuna kuna kroz novo izdavanje dionica. U oba scenarija se sugerira da se daljnja dokapitalizacija obavi pretvaranjem duga Croatia Airlinesa prema Zračanoj luci Zagreb od 47 milijuna kuna, a ZLZ bi povećao svoj vlasnički udio u Croatiji Airlines. Nadalje, CA bi u sljedećim godinama vratila 48,4 milijuna kuna duga državi na ime naplaćenih državnih jamstava iz 2006. godine, a država bi otpisala zatezne kamate na taj dug. Država bi također otkupila povlaštene dionice, o čemu se sada vode pregovori s dioničarima. I posljednja točka financijskog restrukuriranja je reprogram obveza prema bankama. Financijsku sliku Croatia Airlinesa dodatno otežava ugovor s tvrtkom Airbus o kupnji četiri nova aviona A319 potpisan 2008. godine.

Ugovor je težak 175 milijuna USD i već je nekoliko puta prolongirana njegova realizacija. Dosad je za te avione plaćeno 41 milijun kuna predujma. Stoga se predlažu hitni pregovori s Airbusom o modalitetima odgode nabave aviona uz što manje penale. No, u sklopu razvojnog scenarija predlažu zakup jednog aviona A319 bez posade od 2015. godine.

Otpuštanje zaposlenih

U sklopu operativnog restukturiranja u oba scenarija predlaže se smanjenje isplate državne potpore za domaći avionski promet. U baznom scenariju do 2017. bi se isplatilo 419 milijuna kuna, a u razvojnom 375 milijuna kuna. U oba scenarija predviđeno je smanjenje broja zaposlenih za 109, ukidanje nekih prava iz kolektivnog ugovora.

Operativnim restrukturiranjem do 2017. godine predviđa se ušteda od 288,5 milijuna kuna, dok bi trošak restrukturiranja bio 23,6 milijuna kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 01:02