BEZ GAĆA U SHAKESPEARU

'32 GODINE NAKON GOTOVCA NERVOZNI SMO ZBOG GOLOG VILIJA MATULE' Prolazi sve, ali malograđanski moralizam ostaje

 Babić/CROPIX
Ide, dođe rok, kadli, evo, nove gole glumice ili glumca: skok na skok. Prolazi sve, ali lažni, malogradski moralizam ostaje. Je li to lažni ili ipak većinski, pa stoga demokratski moralizam?

Ide, dođe rok, kadli, evo, nove gole glumice ili glumca: skok na skok. Prolazi sve, ali lažni, malogradski moralizam ostaje. Je li to lažni ili ipak većinski, pa stoga demokratski moralizam? Vjerojatno moral-dvocijevka. Jer, umjetnici godinama dovode na hrvatsku scenu gole glumce, ali javnost svaki put reagira ćudoredno.

Danas je na meti ćudoređa Vili Matula, i to u predstavi “Timon Atenjanin” redatelja Georgija Para na Splitskom ljetu. Jučer je to bila Lucija Šerbedžija u “Žutoj crti” Ivice Buljana. A prekjučer Perica Martinović u predstavi “Barbello, o psima i djeci” Paola Magellija. Tada, 2009. Dubrovački vjesnik to je objasnio ovako: “gola za potrebe umjetnosti”. I podsjetio kako je Martinovićka “prije trideset godina odbila” da se slika gola za časopis “Start”. Sama glumica u nekom je razgovoru izjavila ono što bi, vjerojatno, rekli svi spomenuti i nespomenuti glumci: “Beskrajno vjerujem režiseru”.

Intervenirala milicija

Posljednju spomenutu predstavu gledao sam u Gavelli, sjedeći dva reda iza umjetnice Vlaste Delimar, ako se ne varam. Delimar je nedavno izjavila da su je susjedi opisivali rođenoj majci kao - kurvu, samo zato što u mnogim performansima nastupa gola. Naposljetku, bio sam prisutan 1981. kada su organi reda - milicajci vježbali strogoću na Tomislavu Gotovcu. Svukao se u nekoj veži u Ilici i hodao gol do Trga, gdje su ga zatvorili u danas nepostojećoj tramvajskoj kućici i, potom, priveli u Petrinjsku. Bila je to legendarna akcija “Zagreb, volim te”.

Kako god bilo, dobro je da se o umjetnosti uopće govori, pa makar zbog golog umjetnika. Na zagrebačkoj sceni pojavio se igrom slučaja, davne 1971. Tada je pukla naramenica mladoj balerini Astrid Turini tijekom izvedbe opere “Samson i Dalila” - Dalilu je pjevala Ruža Pospiš Baldani. Polugola Turina nastavila je plesati. “Sve je zanimalo je li naramenica pukla slučajno ili namjerno”, prisjetila se balerina nakon nekoliko desetljeća. Otišla je raditi u Kanadu, zato što joj je bilo naporno da njen život “bude stalno u medijima”. Prošlo je od tada 40 godina, a u međuvremenu Jugoslavija je nestala i rodila se Hrvatska, no golo tijelo podjednako uznemiruje duh javnosti. Zašto? Bi li Shakespeare ocjenjivao Para i Matulu samo po svlačenju ili ipak po cjelini? U njihovu opusu jedno svlačenje je manje značajno. Zašto ga pretvarati u njihovo središnje mjesto? Možda zato što je to lakše nego postaviti bitna pitanja za kazalište.

Što je govorio Šoljan

“Bitno je da sam sretna s onim što radim i da vjerujem u to. Ako nije tako, onda je teško s odjećom ili bez nje”, izjavila je glumica Ana Majhenić, koja se svukla do gola u predstavi “Kolo” Kazališta Virovitica. Za nas - publiku, ako nismo “napaljeni”, ostaje kao podsjetnik Šoljanova izjava iz 1966.: “S naše scene danas se praktički ništa ne govori ni nama ni o nama”. Valjda je danas, 2013. bolja situacija. Zbog toga bih želio pogledati “Timona Atenjanina” u Splitu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 08:06