Prije tri godine, neposredno prije pandemije koja je naglavačke okrenula sektore obrazovanja i kulture, pet hrvatskih fakulteta predvođenih Akademijom dramske umjetnosti u Zagrebu pokrenuli su projekt Edu4Games, čiji je cilj pripremiti teren za uvođenje novih studijskih programa koji će Hrvate osposobljavati za rad u propulzivnoj industriji videoigara.
U ponedjeljak je na Novoj akademijskoj sceni F22 Akademije dramske umjetnosti održana završna konferencija pod nazivom “GAME OVER” projekta EDU4GAMES – Izrada standarda zanimanja i kvalifikacija te novih studijskih programa za područje dizajna i razvoja videoigara
Projekt Edu4Games pokrenut je u ožujku 2019. godine s ciljem da se doprinese razvoju i kvaliteti igara u zemlji i regiji, a proveden je u suradnji nekoliko sastavnica Sveučilišta u Zagrebu – Akademije dramske umjetnosti, Akademije likovnih umjetnosti, Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu, Fakulteta organizacije i informatike te Fakulteta elektrotehnike i računarstva, kao i u suradnji sa stručnjacima iz industrije. Osmišljen je tako da procesi poučavanja i učenja budućih kreatora videoigara budu usmjereni na umjetničku i znanstvenu praksu te na istraživanje. Uz diplomski studijski program s četiri usmjerenja - dizajn videoigara, vizualna umjetnost videoigara, programiranje videoigara, produkcija videoigara, izrađeni su i standardi zanimanja i kvalifikacija te program cjeloživotnog obrazovanja.
Tijekom projekta angažiran je velik broj nastavnika Sveučilišta u Zagrebu, a u njegovoj je provedbi ostvarena i bliska suradnja s domaćom gaming industrijom. Stručnjaci iz industrije predavali su na obrazovnom pilot programu cjeloživotnog učenja te sudjelovali u raspisu predmeta budućeg studijskog programa.
Tijekom projekta ostvarena je suradnja s Klasterom hrvatskih proizvođača videoigara CGDA (Croatian Game Developers Alliance) te Poduzetničkim inkubatorom PISMO u Novskoj, a nastavnici Sveučilišta prošli su edukaciju u studiju za razvoj videoigara Gamechuck.
Na razvoju samog programa surađivalo se sa stručnjacima iz inozemnih tvrtki i fakulteta koji će nastaviti surađivati na projektu kao evaluatori, dok će se u nastavi suradnja nastaviti razvijati s domaćim tvrtkama poput GameChuck, Playrix Croatia, Exordium Games, ZEROlife, Nanobit, CroTeam uz freelancere koji nisu vezani uz pojedine produkcijske kuće, a pokrivaju područje teorije, povijesti i analize videoigara, kao i pisanja scenarija za videoigre.
U sklopu projekta nabavljena je vrijedna oprema kojom su opremljeni prostori Akademije dramske umjetnosti u kojima je i održan pilot program cjeloživotnog učenja. Nabavljena oprema omogućit će i nesmetano buduće obavljanje razvijenih diplomskih programa, kao i umjetničko – istraživačke djelatnosti. Uz gaming računala i prezentacijsku opremu, nabavljene su naočale za virtualnu i proširenu stvarnost, eye-tracking oprema te grafički tableti.
Projekt je predstavljen na nizu domaćih festivala i konferencija – Reboot Online Games Week, CASE 2022, Zagreb Film Festival, Animafest, MIPRO, a tijekom izrade studijskog programa ostvarene su suradnje s nekoliko stranih obrazovnih ustanova – nastavnici uključeni u projekt posjetili su jedan od najvažnijih europskih gaming obrazovnih programa, francuski CNAM-ENJMIN, a s Francuskim institutom u Zagrebu te Goethe-Institutom Kroatien realiziran je Digitelling, prvi regionalni program mentoriranja inovativnih indie videoigara.
Ovaj trogodišnji projekt završio je konferencijom na kojoj je dekan Akademije dramske umjetnosti i voditelj projekta izv. prof. art. Davor Švaić predstavio provedene aktivnosti te plan provedbe budućeg studijskog programa i programa cjeloživotnog učenja Dizajn i razvoj videoigara.
Ovaj idejni začetnik projekta govorio je o tome kako se industrija videoigara na globalnom tržištu, pa i kod nas, izrazito brzo razvija. Tome je doprinijelo i pandemijsko doba, jer se tijekom lockdowna pojačalo interes publike za sadržaje u kojima mogu uživati doma, što je logično povečalo i broj igrača. Ta situacija dala je mogućnost i mnogima iz područja kulturnih i kreativnih industrija da se usmjere prema industriji videoigara kao gospodarskoj grani u kojoj se može raditi i napredovati bez obzira na epidemiološke restrikcije.
Videoigre su u Hrvatskoj kroz legislativu ušle u audiovizualno područje uz bok, primjerice filmu i serijama, a kao što je čitavo to područje deficitarno, deficitarna je i grana gaming industrije. Na domaćem tržištu dogodilo se i nekoliko preuzimanja naših tvrtki od strane velikih međunarodnih kompanija, kao činjenica da strane tvrtke koje otvaraju podružnice u Hrvatskoj. Sve to daje dodatni zamah i tako brzorastućoj industriji i povećava kadrovski deficit koji nastojimo pokriti novim javnoobrazovnim programima.
Zanimljivo je da europsko iskustvo pokazuje da samo pola ljudi koji završavaju ovakve programe pronalaze svoj put u industriji videoigara, a u Americi tek trećina. Ostali pronalaze karijere u područjima u kojima se njihova znanja i vještine mogu primijeniti u takozvanom procesu igrifikacije, bilo da se radi o igrifikaciji obrazovanja, poslovanja ili nekih drugih procesa. Njihova zapošljivost viša je od 90 posto, što je nevjerojatna statistika. Na konferenciji su sudjelovati i polaznici pilot programa održanog u sklopu projekta, koji su predstavili napredak svojih timova s izradom videoigara te iskustva u gaming industriji nakon završetka programa.
Također, u sklopu događanja organizirana je i panel-diskusija na temu visokog obrazovanja u području videoigara te suradnje s gospodarstvom i javnim institucijama u Republici Hrvatskoj. Moderator panela, Andrej Kovačević iz Exordium Gamesa otvorio je zanimljivu raspravu u kojoj su sudjelovali: Aleksandar Gavrilović iz klastera hrvatskih proizvođača video igara CGDA i Gamechucka koji je naglasio kako će gaming industrija imati veliki doprinos od uvođenja video igara u visoko obrazovanje zbog nedostatka kadra, a s obzirom na vidljivi trend rasta ovog područja. Izv. prof. art. Vedran Kasap (Arhitektonski fakultet – odsjek Studij dizajna), as. Ida Loher, (Akademija likovnih umjetnosti), izv. prof. dr. sc. Dijana Plantak Vukovac (Fakultet organizacije i informatike) i doc. dr. sc. Mirko Sužnjević (Fakultet elektrotehnike i računarstva) podijelili su svoja iskustva tijekom rada sa studentima polaznicima pilot projekta te su govorili o potrebi za intredisciplinarnim pristupom pri stvaranju studijskog programa iz gaminga te stavljanju naglaska na umjetnički aspekt video igara. Christopher P. Marchich, ravnatelj HAVC-a, govorio je o perspektivi i poveznici između AV sektora i gaminga.
Akademija dramske umjetnosti želi razvijati igre koje će imati određenu kulturnu vrijednost. U Hrvatskoj je malo prilika za proizvodnju takozvanih AAA igara, koje su ekvivalent Hollywoodskim blockbusterima, iako će se baviti i tom tržišnom nišom i žanrovima. Većina polaznika ipak će biti usmjerena prema nezavisnoj produkciji, naslovima koji imaju umjetničku kvalitetu i za koje se nadamo da će biti prepoznati kao doprinos hrvatskoj kulturi i društvu u cijelosti. Dosadašnja iskustva sa studentima to potvrđuju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....