STEM DAN U CANKARICI

Mala tvornica čuda na Črnomercu: ‘Osnovci isprobali bicikl koji melje plastiku i leteću metlu‘

 Damir Krajac/Cropix
Roboti, maleni autići kojima se upravlja s pemtnim telefonima, papirnati avioni s malenim motorima, sve to moglo se vidjeti na STEM danu

Bicikl koji pedaliranjem pokreće noževe koji zatim melju i recikliraju plastične čepove, papirnati avioni s mehaničkim propelerima, roboti i autići kojima se upravlja pomoću pametnog telefona samo su neki od izuma raznih udruga koje su danas došle u Osnovnu školu Ivana Cankara s ciljem da osnovnoškolce upoznaju sa STEM područjima.

Tamo se danas održao STEM dan, zabavni trosatni program u kojemu su sudjelovale razne udruge i edukatori predstavljajući svoja područja znanosti. Oduševljeni mališani svoju zainteresiranost nisu mogli skriti, sve su htjeli probati i naučiti, neprestano su se javljali i ispitivali moderatore i isprobavali izume.

image

Bicikl za recikliranje plastike

/Privatna Arhiva

Tako su osnovnoškolci mogli čuti, vidjeti ali i sudjelovati u raznim igrama koje su ih učile osnovama robotike, elektrotehnike, biologije ili pak matematike. Među udrugama sudjelovale su Bioplanet, Mobilni zez centar, Baltazar, Hrvatska zajednica tehničke kulture, Robokacija, Školska knjiga koja je na svojem štandu imala matematičku radionicu, Gradionica, STEMerica, STEM edukatori, Didacta advance iz Čakovca.

- Ove godine smo se odlučili za STEM dan, odnosno približiti djeci od prvog do osmog razreda STEM područja. Kroz zabavu će vidjeti svašta, upravljat će malim avionima, moći će letjeti na metli, imaju robote koje mogu upravljati, doista svega, rekao je ravnatelj škole Boris Počuća.

image
Damir Krajac/Cropix

Dan je započeo STEM edukacijom u sportskoj dvorani gdje je predavač Krešimir Čanić, kroz nekoliko interaktivnih pokusa djecu uveo u samu srž projekta. Nakon toga, djeca su vrstama iza svojih učitelja i učiteljica otišla u prostorije hodnika škole gdje su bili smješteni štandovi raznih udruga.

U hodniku škole tako se nalazio se jedan bicikl koji na vrhu upravljača ima noževe, a odmah ispod njih kutijicu koja služi za prihvat finalnog proizvoda. Djeca, koja su ga opazila, odmah su se oko njega okupila i započela ispitivati kako bi saznali nešto više. Pedalirajući bicikl, mališani su vrlo brzo shvatili kako taj bicikl služi za reciklažu. Ova neobična sprava došla je iz prostorija udruge Bioplanet.

image
Damir Krajac/Cropix

- Prvi korak u našem projektu je sakupljanje materije i recikliranje. Kada sakupimo više materijala idemo na bicikl. Taj bicikl koristi ljudske potencijale, pokreti se prenose na jedan set noževa koji onda sjecka plastiku. On čepove pretvori u usitnjenu plastiku koja pada dolje u jednu kutiju. To je drugi korak. Nakon toga taj materijal koristimo u izradu drugih predmeta, što god mašti padne na volju, rekao je Roberto iz projekta Bioplanet.

Najviše mališana zasigurno se okupilo oko platna koje se nalazilo na podu hodniku. To je platno predstavljalo stazu za robote i autiće koje su izradila djeca iz udruge Robokacija. Ovi osnovnoškolci mogli su čuti kako funkcionira izrada robota, ali i ono najvažnije – mogli su upravljati njima.

image
Damir Krajac/Cropix

- Mi u tvrtki Robokacija imamo za cilj da učimo djecu da sami izrađuju svoje robote. Oni ovdje uče osnove programiranja, osnove robotike i onda naprave proizvod koji nose doma. Dalke za početak imamo jednu lampu koja ima senzor i mikrofon. Kada djeca pljesnu, ovdje postoje ledice koje se na zvuk aktiviraju. Preko toga djeca mogu raditi razne igre s pljeskom i bojama. Nakon toga imamo interaktivni klavir koji djecu može učiti svirati i još neke razne igre koji oni znaju improvizirati. Najbitnije ovdje je da djeca sama, naravno uz našu pomoć, stvore sve što ovdje imamo. Zapravo igrom i druženjem uče razne stvari iz robotike, stječu nova znanja, radimo čak i na novom dronu. Imamo još i mali autić koji pušta svoj WiFi. Mi se spojimo na njega i onda djeca upravljaju njime. Ti auti imaju mala računala koja daju informacije ovisno o tome što djeca žele napraviti. Imamo plavog robota koji se može kupiti, on je već programiran, dok su ostale napravila djeca. Izrada je jednostavna, ali treba doći do toga. Ovo što sada imamo ovdje je trud od dvije godine koji su ova djeca uložila. Naravno, rade jednostavnije stvari, ali kroz neko učenje idemo do malo kompleksnijih napredovanja, rekao je Josip, edukator Robokracije.

image
Damir Krajac/Cropix

Osim robotike, u školu je došao i štand biologije. Na svojim stolovima imali su nekoliko mikroskopa koja su omogućavala osnovnoškolcima da pobliže vide kako izgledaju organizmi koje je golim okom nemoguće vidjeti.

- Kod nas djeca mogu vidjeti živi svijet u kapljici vode koji se gleda kroz većim povećanjem. Onda oni zapravo mogu vidjeti mikroorganizme i organizme koji žive u potocima jezerima i slično. Djeca su jako zainteresirana, zanima ih što gledaju, što to vide, kako se ti organizmi mogu nalaziti u kapljici vode jer to ne vide golim okom pa im je zanimljivo, rekla je studentica Petra iz udruge Baltazar.

image
Damir Krajac/Cropix

No, nije samo u hodniku bilo edukativno. Mnogo je učenika viših razreda išlo u školsku dvoranu koja se za njih u tri sata, koliko je trajao ovaj program, pretvorila u pistu za male avione. Djeca su izrađivala avione od papira u koje su zatim lijepili propelere s vlastitim motorom. Nakon izrade, naravno, došlo je vrijeme i za let koji se upravljao putem mobilne aplikacije.

- Učenici viših razreda osnovnih škola pomoću mobitela koji se inače koristi za igranje, u ovom slučaju imaju motor koji stavljaju na običan papirnati motor koji su radili kao djeca i onda s tim spojem motora i aviona lete. Ono što je ovdje jako važno da djeca ni sama nisu svjesna kako uče svojstva aerodinamike, kako će svinuti krila da odlučuje o samim manevarskim sposobnostima. Nakon svega par minuta zapravo shvate kako treba svinuti krila, kako će avion poletjeti lakše, kako će se sigurno spustiti. Radit će vježbe i teške elemente s avionom. Oni ta krila moraju zarezivati jer u samoj aplikaciji ima objašnjenje kroz video. Sva djeca su odabrala različite tipove aviona za koji svaki ima posebne manevarske sposobnosti. Oni moraju njima prilagoditi papirnate avione kako bi što bolje bilo. Nije svejedno da li su krila dolje ili gore, zavisi od modela krila aviona, rekao je Krešimir Čanić iz udruge Fablab.

image
/Privatna Arhiva

Organizatorica ovog STEM dana govori nam kako je zadovoljnom projektom. Po osmjehu i zainteresiranosti djeci može vidjeti da je dan prošao uspješno te da je mnogo mališana shvatilo barem nešto o tome što su zapravo STEM područja i da ona mogu biti zabavna.

- Htjeli smo djecu privući na sva STEM područja da sve bude nekako ravnopravno, da djeca ne misle kako je to samo robotika već da ima ostalih zabavnih područja. Na početku, kada im najavimo ovo, oni nemaju pojma što je STEM, nemaju neko očekivanje. Ali kada dođemo sve postane zanimljivo i onda zapravo shvate što je STEM, kažu da bi oni to htjeli raditi i doma odlaze puni dojmova. Upravo je to zašto radimo ove projekte, rekla je Maja Mačinko, organizatorica STEM dana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. travanj 2024 23:44