TAJNA AUTOFAGIJE

KAKO SE ŠTITIMO OD ŠTETNIH TVARI? Hrvatski znanstvenik Ivan Đikić za istraživanje dobio 11 milijuna eura

Split, 250711.Profesor dr. Ivan Djikic hrvatski znanstvenik sa splitskog medicinskog fakulteta.Foto: Duje Klaric / CROPIX
 Duje Klarić / CROPIX
U naš projekt uključeno je 17 znanstvenih grupa, a moguć je i produžetak financiranja na ukupno 12 godina pa svota može narasti na oko 33 milijuna eura, objasnio je Ivan Đikić

Hrvatski znanstvenik prof. Ivan Đikić na čelu velikog projekta u sklopu tzv. znanstvenih centara izvrsnosti u Njemačkoj prije nekoliko dana dobio je čak 11 milijuna eura za istraživanja.

Ta svota koju mu je dodijelila njemačka država, ekvivalentna sredstvima koja se godišnje utroše na sve znanstvene projekte u Hrvatskoj, bit će utrošena na istraživanje autofagije, jednog od zaštitnih mehanizama kojim se iz stanice uklanjaju štetni dijelovi.

- U naše istraživanje uključeno je 17 znanstvenih grupa fokusiranih na istraživanje procesa autofagije: od molekularnih principa do kliničke primjene tog zaštitnog mehanizma koji štiti organizam od nakupljanja proteinskih agregata, nefunkcionalnih mitohondrija i drugih organela, zatim za uklanjanje patogena poput bakterija i virusa, kao i blokiranje razvoja tumora - pojasnio je Ivan Đikić, profesor na Sveučilištu Goethe u Frankfurtu. Iznos od 11 milijuna eura namijenjen je za prve četiri godine istraživanja.

- Moguć je produžetak od još 4+4 godine nakon dvije evaluacije. Dakle, moguće je financiranje 12 godina istraživanja pa svota može narasti i na oko 33 milijuna eura. Od 1. siječnja 2016. godine počinjemo s istraživanjem, a godišnje imamo oko 2,7 milijuna eura za znanost, regrutiranje novih grupa te kupovinu novih instrumenata i tehnologija. Primjerice, u proteomiku ćemo početkom 2016. uložiti 800.000 eura - naglasio je Đikić, koji smatra da je najvažnije da je na čelu odlične grupe znanstvenika.

- Raspoloženje je vrhunsko i očekujemo puno novih otkrića u sljedećem četverogodišnjem periodu - naglasio je Đikić koji će slobodnu studijsku godinu 2016./2017. provesti u Americi.

- Dobio sam poziv vodeće onkološke kompanije Genentech u SAD-u da provedem studijsku godinu u njihovim laboratorijima u San Franciscu te da zajednički istražujemo ulogu autofagije kao ciljane terapije kod brojnih tumora. To je velik izazov jer ću raditi u drukčijem okruženju i biti fokusiran na primjenu akademskih otkrića u stvaranju novih lijekova - rekao je Đikić, koji će u SAD-u živjeti od kolovoza 2016. do srpnja 2017.

- Obitelj ide sa mnom i djeca će provesti jednu školsku godinu u Palo Altu, gdje ćemo živjeti - naglasio je Đikić.

11. svibanj 2024 10:49