Važno je znati

Jedan svakodnevni predmet često bez razmišljanja bacimo, a može se koristiti do 20 puta

Reciklaža višekratnih staklenih boca omogućuje uštedu od 51 posto vode i čak 79 posto energije u usporedbi s jednokratnim bocama
 Frazao Studio Latino/Getty Images
Reciklaža višekratnih staklenih boca omogućuje uštedu od 51 posto vode i čak 79 posto energije u usporedbi s jednokratnim bocama

Nakon što ispijemo posljednji gutljaj piva iz staklene boce, većina nas ne razmišlja o tome što se dalje događa s njom. No, ako je riječ o povratnoj staklenoj boci, njezino putovanje tek počinje. Ta ista boca, koju mnogi možda doživljavaju kao otpad, može poslužiti još brojnim ljubiteljima piva, ponovno i ponovno, sve dok je tehnički ispravna. Povratna staklena ambalaža danas se često navodi kao dobar primjer kružnog gospodarstva, gdje se ambalaža vraća u proces proizvodnje više puta.

Kada vratite praznu bocu u trgovinu, ona ne odlazi na otpad niti u reciklažno postrojenje. Umjesto toga, kreće na svoj put natrag prema pivovari – preciznije, u punionicu. Ondje započinje sofisticirani tehnološki proces koji omogućuje boci da ponovno dođe do police.

Temeljita kontrola

Proces započinje sortiranjem i razvrstavanjem boca. Nakon toga boce ulaze u strojeve za industrijsko pranje, gdje se u više faza izlažu visokim temperaturama i posebnim sredstvima za čišćenje kako bi se uklonili svi organski ostaci, etikete, ljepila i druge nečistoće. Pranje se odvija automatizirano i traje svega nekoliko minuta, ali je iznimno temeljito. Svaka boca mora biti potpuno čista prije nego nastavi svoje daljnje putovanje.

No čišćenje je samo prvi korak. Slijedi kontrola kvalitete – precizan i rigorozan postupak koji koristi kamere visoke rezolucije, infracrvene zrake i digitalne senzore. Analizira se svaki milimetar boce: njezine dimenzije, debljinu stijenki, stanje grla i dna. Traže se mikropukotine, ogrebotine, oštećenja koja nisu vidljiva golim okom, ali mogu utjecati na sigurnost, higijenu i funkcionalnost boce. Samo boce koje prođu ovaj postupak dobivaju odobrenje za ponovnu upotrebu. Ostale se uklanjaju i šalju u reciklažu.

image
Mario Antonić/Vetropack

One koje uspješno prođu sve kontrole ponovno se pune pivom, zatvaraju, označavaju i pakiraju. Nakon toga kreću natrag prema trgovinama ili ugostiteljskim objektima, gdje ih čeka novi korisnik i novi ciklus života. Taj se postupak, zahvaljujući kvaliteti stakla i sustavu kontrole, može ponoviti i do 20 puta, bez kompromisa po pitanju sigurnosti i kvalitete.

Smanjen negativni utjecaj na okoliš

Upravo ta višekratna mogućnost korištenja donosi brojne pozitivne učinke. Prema podacima Francuske agencije za zaštitu okoliša (ADEME), koja je 2018. provela istraživanje o upotrebi staklene ambalaže, višekratne staklene boce omogućuju uštedu od 51 posto vode i čak 79 posto energije u usporedbi s jednokratnim bocama. Njihov ukupni negativni utjecaj na okoliš smanjen je za 77 posto. Osim toga, kada se povratna boca koristi svih 20 puta emisije stakleničkih plinova mogu se smanjiti i do 85 posto u odnosu na jednokratne staklene boce. U današnjem kontekstu borbe protiv klimatskih promjena i prekomjerne potrošnje resursa ti su brojevi itekako značajni.

image
Mario Antonić/Vetropack

Povratna ambalaža također znači manju potrebu za sirovinama, poput pijeska i sode, koje su ključne komponente u proizvodnji stakla. Istodobno, takav sustav omogućuje i značajne uštede za same proizvođače jer proizvodnja novih boca iz sirovina zahtijeva više energije i veće troškove nego pranje i ponovna upotreba postojećih boca.

Nažalost, podaci za Hrvatsku pokazuju da je iskorištenost ovog sustava još uvijek daleko ispod potencijala. Prema procjenama, u našoj zemlji godišnje nastane preko 81 tisuću tona staklenog ambalažnog otpada, od čega više od 77 tisuća tona otpada na jednokratnu ambalažu. Ovakvi podaci jasno pokazuju zašto je edukacija potrošača i jačanje svijesti o važnosti povratne ambalaže toliko važna.

Višekratna upotreba kao idealni model

Upravo tu poruku u središte stavlja kampanja „Vrati me“, koju provodi Grupacija proizvođača piva Hrvatske gospodarske komore (HGK). Kampanja je pokrenuta 2024., a ove godine ulazi u svoje drugo izdanje, s dodatnim naglaskom na ekološku i društvenu vrijednost povratne pivske boce.

image
HGK

Važno je napomenuti da povratna pivska boca nije isto što i boce i limenke iz sustava povratne naknade. Sustav kaucije prvenstveno je namijenjen jednokratnoj ambalaži koja se nakon povrata šalje u reciklažu. Kod povratne ambalaže, boca se ne reciklira, već se ponovno koristi u originalnoj svrsi.

Nakon korištenja povratne pivske staklene bsoce u ugostiteljskom objektu ili njezinog povratka u trgovinu, ona ulazi u dobro organiziran sustav proizvođača, distributera i punionica. I upravo u toj jednostavnosti leži snaga kampanje „Vrati me“, jer ona pokazuje kako i male navike, poput vraćanja prazne povratne staklene boce, mogu imati veliki učinak – na primjer, kao što je pokazala studija Francuske agencije za zaštitu okoliša, uštedjeti čak 79 posto energije u odnosu na korištenje jednokratne staklene ambalaže.

Naši osobni izbori, koliko god se činili nevažnima, imaju zbirni učinak. Tako i korištenje povratne pivske staklene boce može doprinijeti smanjenju količinu otpada, štednji resursa i očuvanju okoliša.

Povratna pivska staklena boca ima povijest, a ako je vratite, imat će i budućnost.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Grupacije proizvođača piva HGK.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. kolovoz 2025 09:14