Prije pandemije koronavirusa bilo je najnormalnije da žena dođe kući s posla i, nakon cjelodnevnog plaćenog rada, krene s neplaćenim. To je značilo kuhanje, pospremanje te brigu oko djece. Prije godinu dana, kada je rad od kuće postao norma, a države su se zatvarale jedna za drugom, mediji su počeli istraživati zanimljiv obrat situacije u kućanstvima. Inozemna istraživanja imala su oprečne rezultate – neka su tvrdila kako muškarci pomažu u kućanstvu više nego ranije, a druga da će ova situacija još unazaditi žene i borbu za ženska prava. Dosad nije bilo provedeno istraživanje o podjeli kućanskih poslova prije i tijekom pandemije u Hrvatskoj.
Upravo zato, IKEA je angažirala agenciju Ipsos da provjeri koliko se situacija promijenila za žene u Hrvatskoj, a rezultati nisu toliko ohrabrujući. Istraživanje na reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika koji žive s partnerom pokazalo je kako se kod čak 70 posto parova situacija s podjelom kućanskih poslova tijekom pandemije nije nimalo promijenila te i dalje većinu poslova obavljaju žene. Razlika je posebno očita kada su u pitanju teži kućanski zadaci - žene u Hrvatskoj u 89 posto slučajeva isključivo ili češće od partnera peru prozore, u 88 posto slučajeva peglaju rublje, čiste kupaonicu i peru podove, dok muškarci mijenjaju žarulje (92 posto) i obavljaju manje popravke u domu (91 posto). Jedini, donekle ravnopravan kućanski posao, je kupovina namirnica.
Pogledajte detaljnije rezultate o raspodjeli pojedinih poslova:
Na pitanje je li raspodjela poslova sada ravnopravnija nego prije pandemije, 70 posto ispitanika je reklo da nema nikakve promjene, njih 20 posto smatra da je sada bolja, a 9 posto tvrdi kako sada kod kuće rade više nego ranije.
Rezultate je sažela i prokomentirala Vida Cencič, voditeljica istraživanja.
- Unatoč velikom broju ljudi koji su tijekom pandemije, barem djelomično, radili od kuće nije došlo do značajne promjene u dinamici kućanskih poslova. I dalje je kod većine partnera vidljiva podjela na muške i ženske poslove s dominacijom ženskih kućanskih poslova. Ono što je zanimljivo je činjenica da se čak 53 posto muškaraca slaže s tvrdnjom da njihova partnerica radi više kućanskih poslova jer je u tome spretnija, što na neki način može biti vrlo dobar izgovor za prepuštanje obavljanja kućanskih poslova partnerici – prokomentirala je Cencič.
Za osvrt na rezultate istraživanja smo pitali i Brunu Šimlešu, diplomiranog sociologa.
- Rezultati su očekivani i razočaravajući. Zaposlene žene i dalje rade veliku većinu kućanskih poslova, a u 9 posto slučajeva rade još i više nego prije pandemije. Jedino ohrabrujuće je da je utvrđena nešto manja razlika kod mlađe populacije, iako i dalje više rade žene – smatra Šimleša.
Bruno i njegova supruga su freelanceri i oboje rade od kuće, a uz to su i roditelji jedanaestogodišnje djevojčice. Kaže kako se u njihovom domu poslovi dijele pola-pola i radi ih onaj tko u tom trenutku ima manje plaćenog posla.
- Nemamo podjelu na muške ili ženske poslove, ja i kuham, iako priznajem da supruga to radi češće. No, zato su smeće, nabava namirnica i briga za mačka uglavnom moja zaduženja. Nisam lud za kućanskim poslovima, nije ni supruga, pa mislim da je jedino fer da ih podijelimo. Od početka pandemije nam se jedino promijenilo to da smo oboje više kod kuće, ali raspodjela poslova je ista. Supruga inače radi u Bruxellesu i Strasbourgu, no zbog korone nije putovala već 11 mjeseci, ali i ja sam više bio kod kuće pa smo ostali ravnopravni kod kućanskih poslova – tvrdi Šimleša.
Napominje kako u kućanske poslove uskače i njegova jedanaestogodišnja kćer, naravno koliko je primjereno za njenu dob. Istraživanje tvrtke IKEA je pokazalo kako djeca najčešće sudjeluju u postavljanju i raspremanju stola, iznose smeće, usisavaju i peru suđe ili ga stavljaju u perilicu.
Problem za djevojčice i mlade žene
No, i kod mlađe dobi treba imati na umu neravnotežu spolova. Istraživanje britanske agencije Theirworld pokazalo je kako u kućanskim poslovima za vrijeme pandemije češće sudjeluju djevojčice i mlade žene nego dječaci. Zbog toga im ostaje manje vremena da se fokusiraju na edukaciju, a najčešće kuhaju, čiste te paze na vršnjake.
IKEA je istraživanje provela u sklopu kampanje za Dan žena pod nazivom 'Ravnopravnost je bolja za sve'
- Tvrtki IKEA ravnopravnost je temeljno ljudsko pravo, a u Hrvatskoj četiri godine zaredom želimo doprinijeti većoj rodnoj ravnopravnosti na radnom mjestu, kod kuće i u društvu. Ove se godine bavimo podjelom kućanskih obveza uslijed pandemije i više vremena koje provodimo kod kuće. Naime, pokazuje se kako upravo zbog neravnopravnosti kod kuće - odnosno zbog više obveza koje žene kod kuće obavljaju - one nemaju jednaku priliku za napredak u karijeri. Istraživanjem koje smo proveli u Hrvatskoj želimo skrenuti pažnju na ovaj društveni problem, ali i potaknuti raspravu o ravnopravnosti kod kuće - istaknuo je Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska.
U tvrtki IKEA plaćeni dopust nemaju samo mame već i tate, a imaju i program Mjesec prilagodbe za roditelje u kojemu se novopečenim mamama i tatama omogućuje da rade na pola radnog vremena, a plaćeni su kao da rade puno radno vrijeme.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i IKEA Hrvatske.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....