ISTRAŽIVANJE JUTARNJEG

Bandić i Vidošević u bitki za drugi izborni krug

SDP-ov kandidat Ivo Josipović ostalim kandidatima bježi za najmanje deset posto glasova
 Damir Krajač/Cropix

ZAGREB - Spektakularna objava kandidature na Sljemenu i svakodnevna kampanja u proteklih desetak dana Milanu Bandiću za sada nije donijela očekivani skok popularnosti među biračima.

INFOGRAFIKA - Veliko istraživanje Jutarnjeg: Za koga će Hrvati glasati

Sa 15,4 posto podrške sigurnih glasača zagrebački gradonačelnik drži drugo mjesto, ali i dalje dosta zaostaje za SDP-ovim kandidatom Ivom Josipovićem koji je favorit prvog kruga predsjedničkih izbora.

Maksimalna promocija

Josipović, naime, dobiva 27,6 posto među biračima koji će sigurno izaći na izbore. Pokazalo je to veliko terensko istraživanje koje je za Jutarnji list provela Mediana Fides od 10. do 17. studenoga, dakle nakon što su već objavljene sve kandidature.

Za razliku od Josipovića kojemu sada nitko ne ugrožava vodeću poziciju, Bandićevo drugo mjesto nije sigurno. Realne šanse za ulazak u drugi krug ima i nezavisni kandidat Nadan Vidošević, za kojega bi glasalo 12,7 posto anketiranih građana i koji za Bandićem zaostaje tek nekoliko postotaka (razlika među njima je unutar granice statističke pogreške).

Ako se ostvari ono čega se najviše pribojavaju u SDP-u, dakle, ako Bandić uđe u drugi krug, on će se ipak morati ozbiljno potruditi da odnese konačnu pobjedu. Naše istraživanje pokazuje da samo u slučaju da se u drugom krugu nađu Bandić i HDZ-ov kandidat Andrija Hebrang, zagrebački gradonačelnik bi lako pobijedio i postao predsjednik države.

No, kako Hebrang ima male šanse za ulazak u drugi krug jer osvaja manje od deset posto glasova, takav dvoboj teško je očekivati. I sva druga istraživanja pokazuju da Hebrang teško može doći do finala predsjedničke utrke iako njegova stranka posljednjih dana ulaže maksimalne napore u njegovu promociju. Mnogo je realnije da se Bandić u drugom krugu sučeli s Josipovićem, a u tom slučaju SDP-ov kandidat ima veće šanse za pobjedu. Prema sadašnjem stanju, Bandića bi u drugom krugu pobijedio i Vidošević.

Disperzija glasova

I dok Bandićev rejting uglavnom stoji na mjestu usprkos jakoj kampanji koju je počeo 5. studenoga, objava kandidature i početak kampanje pozitivno su se odrazili na rejting Dragana Primorca. Bivši HDZ-ov ministar, pokazuje naše istraživanje, gotovo se izjednačio s Hebrangom jer je dobio podršku 8,1 posto ispitanika, a iza sebe je ostavio i HNS-ovu kandidatkinju Vesnu Pusić.

Budući da je neodlučnih birača 15 posto, kandidati se u kampanji neće morati boriti samo za njihove glasove, već će možda ključno biti i “otimanje” već opredijeljenih birača. To bi moglo biti presudno za ulazak u drugi krug, pogotovo što je upravo na desnom centru najveća disperzija glasova (između Bandića, Vidoševića, Hebranga i Primorca).

Zagrebačke afere

Konačni rezultat ovisit će i o tome koliko će pojedini kandidat u sljedećih 40 dana uvjeriti birače da ima osobine koje su anketiranim građanima najvažnije. Naime, briga za dobrobit ljudi, poštenje i zastupanje interesa građana ključne su osobine koje se očekuju od novog šefa države.

Birači već sada kod Bandića prepoznaju da mu je interes građana na prvom mjestu, te da je blizak običnim ljudima. Bandić je na takav, populistički način vodio Zagreb i sada očito to kapitalizira. Tu činjenicu koristi i Bandićev izborni stožer, pa on u skladu s tim i vodi svoju kampanju: neprestano ističe svoju brigu za običnog čovjeka, rukuje se i grli sa svima koje sretne, svakome dijeli poklone.

Ali Bandićev je problem što građani njega ne povezuju s poštenjem, što bi trebala biti jedna od najvažnijih osobina predsjednika. Dapače, poštenje i borba protiv korupcije osobine su koje građani kod Bandića najmanje prepoznaju. To je posljedica brojnih zagrebačkih afera koje se vežu uz Bandića i njegove suradnike.

Za razliku od Bandića, istraživanje je pokazalo da Josipović i Hebrang imaju imidž poštenjaka. Osim poštenja, uz njih se najviše vezuje sposobnost i stručnost. Takva percepcija Josipovića vjerojatno je i posljedica njegova višemjesečnog propagiranja pravednosti kao temeljne vrijednosti njegova programa.

Njegova, ali i Hebrangova prednost je što ih građani ne povezuju s gospodarskim i korupcionaškim aferama koje potresaju zemlju. Međutim, za bolji izborni rezultat njih bi dvojica morala uvjeriti građane da su spremni više raditi za dobrobit običnih građana.

Sumnjiva imovina

Nadana Vidoševića, pak, birači percipiraju kao sposobnog, stručnog i odlučnog kandidata, ali nisu uvjereni u njegovo poštenje i spremnost da se brine za dobrobit svih ljudi. Takav stav može se tumačiti činjenicom da je već godinama na čelu Komore i vodi uspješnu kompaniju (Kraš), ali ljudima očito smetaju sumnje vezane uz stjecanje njegove imovine.

Zanimljivo je da ispitanim biračima gotovo uopće nije važno hoće li se novi predsjednik zalagati za ubrzanje ulaska Hrvatske u Europsku Uniju. Proeuropska opredijeljenost zadnja je na popisu osobina koje građani smatraju najvažnijima za budućeg šefa države. Osim toga, birači od novog predsjednika ne očekuju da bude posebno dobar govornik niti im je posebno važno je li obiteljski čovjek. Na tim osobinama očito nitko neće profitirati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. travanj 2024 07:12