OD ATLANTICA JAČI SAMO TODORIĆ

Emil Tedeschi jednim potezom oteo Slovencima Cocktu i pretekao Podravku

Akvizicijom Droge Kolinske Atlantic grupa postaje jedna od najvećih prehrambenih tvrtki u jugoistočnoj Europi
Koprivnica, 140110.Emil Tedeschi sef Atlantic grupe najavljuje preuzimanje Podravke.Na slici: Emil Tedeschi. Foto: Nikola Wolf / CROPIX
 Nikola Wolf / CROPIX

ZAGREB - Emil Tedeschi i njegova Atlantic grupa odavno znaju kako proizvesti vijest. Analogija “to je kao da čovjek ugrize psa” prvi puta se u priči o Atlanticu čula 2005. kada je kompanija kupila Haleko, vodećeg europskog proizvođača hrane za sportaše sa sjedištem u Hamburgu. Do tada hrvatske privatne tvrtke nisu odlazile u veliki shopping na Zapadu.

Brendovi kojih se sjećamo

Jučerašnje preuzimanje slovenske kompanije Droga Kolinska još je važniji korak u razvoju Atlantica. Ujedno, to je i gotovo revolucionarni pomak u ekonomskim odnosima dviju susjednih država - Hrvatske i Slovenije.

Atlantic, doduše, jest aktivan na slovenskom tržištu još od 2003. godine, kada je kompanija u Ljubljani otvorila svoju podružnicu, no ovo je prvi puta da netko iz Hrvatske u Sloveniji preuzima proizvodnu kompaniju koja je snažan brand, čijih se proizvoda dobro sjećamo još iz vremena bivše države.

Kada je Belišće 2002. uz financijsku pomoć IFC-a preuzelo Valkarton, značaj te akvizicije koja je bila značajna za širenje kompanije nije bio ni blizu psihološke granice koju danas probija Atlantic sa svojim slovenskim shoppingom.

Kaskaju u zaleđu

Ukratko - akvizicijom Droge Kolinske Atlantic Grupa postaje jedna od najvećih prehrambenih kompanija u jugoistočnoj Europi, s prihodom od 600 milijuna eura, 4300 zaposlenih te jednim od najsnažnijih portfelja proizvoda široke potrošnje s vodećim brendovima iz vlastite proizvodnje kao što su Cedevita, Argeta, Barcaffe, Grand Kafa, Cockta, Smoki i Multipower, zajedno s globalnim liderima - Wrigley, Ferrero, Hipp i Johnson&Johnson, koje kompanija distribuira na području regije.

Atlantic je na domaćem terenu novom akvizicijom jednim potezom pretekao Podravku koja je prošlu godinu završila s prihodom od 530 milijuna eura i postao druga najjača prehrambena kompanija u Hrvatskoj, nakon zasad nedostižnog Agrokora Ivice Todorića koji s više od 40 tisuća zaposlenih i godišnjim prihodom iznad dvije milijarde eura danas još uvijek zapravo nema pravog konkurenta na domaćem tržištu. Dragutin Drk i njegova Vindija odsad su četvrti na domaćoj ljestvici sa 3500 zaposlenih i s prihodom od 350 milijuna eura, Dukat je sa 250 milijuna eura prihoda peti, dok ostali kaskaju negdje u zaleđu.

Što svima nama znači Tedeschijev ulazak u Sloveniju?

Prije svega to je signal da su se prilike promijenile, i to barem u ovom jednom slučaju - nabolje. Kada smo tijekom nekoliko proteklih dana od Emila Tedeschija htjeli čuti njegovo mišljenje o godini dana rade vlade koju je sastavila premijerka Jadranka Kosor, Tedeschi se, što je za njega neobično, suzdržao od komentara.





Vidljivo na prvu loptu

Danas čini se da možemo reći i da znamo zašto. Barem naoko, ulazak hrvatskih kompanija u Sloveniju vrlo je vjerojatno bio paketu koji je hrvatska premijerka dogovorila sa slovenskim kolegom Borutom Pahorom, a detalje kojega ćemo i dalje saznavati na kapaljku. Ono što je vidljivo na prvu loptu činjenica je da je nakon niza njihovih prijateljskih susreta i potpisanog sporazuma vrlo brzo odmrznut proces hrvatskog ulaska u EU, dovršen autocesta Zagreb - Ljubljana i sada jedna snažna hrvatska kompanija ulazi na slovensko inače vrlo zatvoreno prehrambeno tržište.

U kompaniji, ali i u političkim krugovima barem jučer nitko nije bio sklon vezati Atlanticov uspjeh uz državnu dnevnu politiku.

- Sasvim je sigurno da je politika imala određen utjecaj na taj proces, kao što utječe i na sve što se događa u regiji, ali u ovom slučaju njen je utjecaj bio daleko manji nego što će se to ubuduće vjerovatno prikazivati - rekao nam je jučer sugovornik blizak procesu prodaje Kolinske.

Sačuvati proizvodnju

Slovenskoj je strani u ovom slučaju najvažnije od svega bilo sačuvati proizvodnju Droge -Kolinske unutar slovenskih granica. U tom kontekstu Atlanticu je pomoglo što se na natječaju pojavio kao jedina kompanija “iz faha”. Njihovi protivnici - tri međunarodna investicijska fonda - Mid Europa, Partners, Advent i Warburg Pincus - ne bi previše brinuli o sudbini Droginih pogona, niti o slovenskoj stopi zaposlenosti.

Kada se politika ostavi po strani, Atlanticu se mora priznati da je jedna od rijetkih kompanja u regiji koja je i protekle dvije godine nastavila s rastom i širenjem svojih aktivnosti, pretvarajući se sve više iz nekad “posve distribucijske” tvrtke koja je na domaćem tržištu zastupala velike strane robne marke u proizvodnu kompaniju sa širokom paletom vlastitih brandova.

Snažan konkurent

Grupa je u prvom kvartalu 2010. godine ostvarila ukupan prihod od prodaje u visini od 504,2 milijuna kuna (2,6 posto više u odnosu na prošlogodišnje rezultate razdoblja) i neto dobit od 56,7 milijuna kuna (16,8 milijuna kuna isključi li se iz poslovne dobiti jednokratna zarada ostvarena prodajom stare lokacije Neve).

U svakom slučaju, Atlantic je danas dobar partner za Drogu-Kolinsku, ali i budući snažan konkurent slovenskim kompanijama na njihovom domaćem tržištu i u Srbiji gdje Droga nastupa kroz Soko-Štark.

Istovremeno, navodne prikrivene ambicije uzdrmanog Istrabenza, dosadašnjeg vlasnika Droge-Kolinske, da kompaniju vrati u svoje okrilje nakon što sam ozdravi, danas se ne čine ostvarivima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. travanj 2024 03:37