ISTRAŽIVANJE

NA STRUJI JE MOGUĆE UŠTEDJETI I 100 EURA GODIŠNJE, ALI... Zbog agresivnih prodavatelja Hrvati nerado mijenjaju opskrbljivača struje

 
 HANZA MEDIA

Čini se kako liberalizacija europskog energetskog tržišta baš i nije godila europskim potrošačima: Europljani vrlo rijetko i nerado mijenjaju pružatelje energetskih usluga, a istraživanje koje je provela europska krovna udruga za zaštitu potrošača BEUC otkrila je da Hrvati imaju specifičan problem.

On, naime, leži u agresivnoj naravi telefonskih prodavatelja energetskih usluga koji se u Hrvatskoj, ali i Češkoj koriste perfidnim vidovima prevare: pretvaraju se da su predstavnici regulatornih tijela ili čak trenutnih pružatelja usluga korisnika kako bi od potrošača na prevaru dobili sve potrebne osobne informacije te potom bez njihova znanja, ali u njihovo ime sklopili pisane ugovore za novu vrstu usluge.

Tip prevare

BEUC je također otkrio kako većina prodavatelja nakon sklapanja ugovora taj isti ugovor nikad ne bi dostavila potrošačima, nakon čega bi ovi postali korisnici nekih novih usluga - iako ih nisu tražili, a kamoli išta potpisali.

Hrvati i Česi su najčešće, ali ne i jedini izloženi ovakvom tipu prevare.

Na kućnom pragu

U Portugalu se ovakve vrste prodaje odvijaju na kućnim pragovima gdje prodavači od potrošača traže da im pokažu stare račune te potom uvale papir na potpis.

Agresivnost prodavatelja jedna je od pet prepreka koje je BEUC detektirao kao razloge vrlo niske stope mijenjanja pružatelja energetskih usluga među europskim potrošačima.

Samo u sedam zemalja EU stopa mijenjanja pružatelja energetskih usluga prelazi deset posto, a među njih nije ušla čak ni Njemačka, u kojoj je ta stopa ispod 9 posto.

Stvar još više zabrinjava s obzirom na računicu BEUC-a prema kojoj bi europski potrošači, potragom za boljim i isplativijim distributerom energije, godišnje u prosjeku mogli uštedjeti 100 eura po kućanstvu, točnije od 39 pa sve do 389 eura na godinu.

Pored agresivnih i lažnih prodavatelja, niskoj stopi mijenjanja energetskih operatera pogoduje i vrlo niska razina informiranosti o trenutnim operaterima i tarifama koje potrošači koriste, a za koje nisu nužno sami krivi.

Objedinjavanje

Istraga je pokazala kako operateri Česima odbijaju dati informacije o načinima otkazivanja ugovora i iznosima eventualnih penala, dok talijanski, poljski i slovenski računi za energiju na sebi uopće nemaju informaciju o mogućnosti otkazivanja ugovora.

Treću prepreku čini sve češća praksa operatera da potrošačima masovno nude objedinjene usluge - recimo, uslugu popravaka kućanskih aparata uz uslugu energije - zbog čega potrošači vrlo teško mogu uspoređivati ponude kako bi odabrali najpovoljniju, a nerijetko potom ne mogu ostvariti pravo na dodatne usluge koje su ugovorili.

Naknada za raskid

Prelasku na jeftinijeg operatera ne pogoduje niti činjenica da više od 20 posto europskih potrošača za raskid starog ugovora mora platiti naknadu, često toliko visoku da ona poništi učinke uštede, a neki operateri, poput onih u Češkoj, od potrošača pored naknade za raskid traže još i plaćanje kompenzacije.

Iako je zakonski period za raskid ugovora i prelazak na novog operatera na razini EU ograničen na tri tjedna, praksa pokazuje kako operateri čine sve što je u njihovoj moći da taj proces dodatno administrativno zakompliciraju i odulje.

Najapsurdnija je latvijska praksa koja od potrošača traži da zahtjev za prelazak na drugog operatera dostave najkasnije do 15. u mjesecu. Učine li to nakon tog datuma, moraju čekati novu priliku sljedeći mjesec.

Pružatelji usluga prodaju su predali vanjskim tvrtkama

Kako je za Jutarnji list potvrdio predsjednik Društva za zaštitu potrošača Igor Vujović, krajem 2016. godine dogodio se najveći val prigovora potrošača koji su na prevaru prebačeni novim pružateljima energetskih usluga.

- Kad su nove kompanije ušle na tržište, one su prodaju usluga prepustile vanjskim tvrtkama koje su pak unajmljivale studente kako bi im dovukli što više novih korisnika.

Većina ih je prvo krenula po ruralnim dijelovima Hrvatske, na početku po Međimurju, gdje su računali da će naletjeti na manje informirane potrošače - kaže Vujović i dodaje kako je ubrzo nakon pojave ove prakse cijeloj priči doskočila, a nakon toga uz manji, administrativni trošak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 01:52