PRIČA O USPIJEHU

Viktor Marohnić: Zašto je STARTUP sto puta lakše pokrenuti u Americi

Viktor Marohnić suosnivač je tvrtke Pet minuta i direktor startupa ShoutEm koji je razvio platformu za jednostavnu izradu mobilnih aplikacija. ShoutEm je prije više od dvije godine dobio prvih 1,2 milijuna dolara investicije od slovenskog fonda RSG Capital, što je bila glavna stepenica za osvajanje svjetskog tržišta, nakon čega su otvorili ured u Londonu, a zatim i u New Yorku gdje Viktor živi i radi.

Nakon nekoliko godina poslovanja na američkom tržištu uočio sam neke bitne razlike u poslovanju u Americi i u Hrvatskoj. Neke od tih praksi mogu biti primjenjive kod nas, ali na žalost većinu je nemoguće ostvariti na malom i za startupe relativno zatvorenom tržištu poput hrvatskog.

Ovo je moja lista razloga zašto je u Americi lakše pokrenuti startup i pretvoriti ga u tvrtke značajnije veličine koje dugoročno stvaraju vrijednost.

1. Veličina tržišta

Američko tržište je dovoljno veliko da se proizvod koje je dobro osmišljen može prodavati u velikim količinama i da se iz toga mogu stvoriti stotine milijuna dolara prihoda. Osim toga tržište je dovoljno veliko da proguta veću količinu sličnih startupa, potakne konkurenciju među njima i svima omogući značajne prihode. Na žalost, ovo je teško preslikati u Hrvatsku, pa čak i u Europu gdje su tržišta mala i prerazličita.

Možda zvuči suludo i ja sam definitivno premlad da imam cijelu sliku, ali meni se čini da je najgora stvar koja nam se dogodila u ekonomskom smislu raspad Jugoslavije. Da je došlo do nekog mirnog rješenja i da smo uspjeli zadržati ondašnje tržište od preko 20-ak milijuna ljudi danas bi bili puno konkurentniji u Europi i svijetu s vlastitim tvrtkama.

S druge strane to što smo prisiljeni okrenuti se svijetu odmah u startu nije loše jer odmah razmišljamo globalno, ali neiskustvo i neznanje nam je najveći problem. Svaki poduzetnik koji kreće u razvoj proizvoda za američko tržište mora proći kroz godine učenja i stvaranja kontakata, nešto što Amerikanci imaju čim se rode.

2. Otvorenost velikih tvrtki da rade s malim startupima

Ovo je jednostavno nešto što je u duhu ljudi koji rade u većim firmama. Spremni su riskirati i raditi s malim tvrtkama i svjesni su da na taj način pomažu pokrenuti nečiji posao, ali svejedno ne traže previše zauzvrat. Meni se nekako čini da je cijelo društvo generalno tako odgojeno i ljudi su spremni pomoći bilo kome, bez da u tome vide neku instantnu korist. Takva situacija je neprocjenjiva za tvrtku koja tek kreće i treba prve klijente, reference i prihode.

Nama je, za razliku, u Hrvatskoj trebalo i po pet ili šest godina da počnemo surađivati s nekim našim velikim tvrtkama. Ne moram ni reći koliko bi nam značilo da smo tu suradnju mogli ostvariti dok smo bili godinu ili dvije stara tvrtka. Nismo bili ništa manje sposobni nego danas, ali nismo imali povjerenje ljudi u velikim firmama i nismo naišli na spremnost na suradnju. Iznimno nam je drago da sada surađujemo, ali nije nam to više presudno za uspjeh, u međuvremenu smo već uspjeli i sami.

Osim toga, odnos ljudi u velikim tvrtkama u Americi kad dođete ne sastanak s njima je nevjerojatno uljudan i pun poštovanja. Nikad nećete doživjeti omalovažavanje ili demonstraciju moći. Ja sam uspio sam s lakoćom dobiti sastanke s ljudima koji vode poslove od milijardu dolara godišnje i razgovarati s njima kao da smo na istoj razini.

No, korupcija na ovoj razini ne postoji, ili bar ja ne znam za takve slučajeve. Uglavnom se sve svodi na to imate li kvalitetan prozivod i donosite li neku vrijednost ili ne. I to je sve. Računica je vrlo čista.

3. Jaki poduzetnički duh i status poduzetnika kao stupova društva

Ako ste ikad pratili javne političke rasprave ili predsjedničke debate, one se u pravilu većinu vremena bave ekonomijom i poduzetništvom.

Cijelo društvo je svjesno da poduzetnici stvaraju vrijednost koja se kasnije prenosi na sve ostale u vidu kvalitete života.

Nisam nikad doživio da bi netko za poduzetnika mislio da je kriminalac samo zbog toga što je poduzetnik, kao što je to često slučaj u Hrvatskoj.

Stvari se mijenjaju, ali proći će još puno vremena da dođemo do te razine da se ljudi koji su izgradili tvrtke i obogatili se na tome smatraju ne samo društveno prihvatljivim, nego i da se cijene u društvu i služe kao uzor svima ostalima.

4. Legendarne priče o uspjehu

Ljudi koji su se obogatili na svojim tvrtkama ima nevjerojatno puno i plus prethodni razlog daje motivaciju i hrabrost velikom broju ljudi da se upuste u poduzetničke vode. Veliki broj tih propadne, ali nekolicina uspije i kad uspiju to je uglavnom veliki uspjeh koji za sobom pokrene još stotine i tisuće drugih.

Poduzetništvo je u Americi poput zlatne groznice. Svaki čovjek ima barem jednog ako ne i više prijatelja koji su se obogatili na udjelima u tvrtkama poput Googlea ili Facebooka i znaju da ako žele postići nešto imalo blizu moraju na vrijeme početi raditi u nekom startupu i dati sve od sebe da on uspije.

5. Dostupnost kapitala je ogromna

Ljudi financiraju svoje poduzetničke pothvate na najrazličitije načine. Sreo sam ljude koji su uštedili novac na prethodnom poslu, dali otkaz i posvetili se godinu dana svojem projektu. Tako nešto je moguće u društvu gdje se može jako dobro zaraditi na sve strane.

Osim toga, količina tzv. investitora anđela je ogromna i oni bez problema daju investicije reda 100-500 tisuća dolara koje su za naše pojmove ogromne i nerealne.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. svibanj 2024 10:55