GOLEMI NAPOR

FOTO: GIGANTSKI POTHVAT Transformator od 136 tona teglili na Pleso, u 18 sati slijeće Antonov

Najveći operativni zrakoplov na svijetu dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta
Zagreb, 071113.Veceras je od tvornice Koncar Energetski transformatori zapocet prijevoz transformatora u projektu San Lorenzo, snage 318 MVA, napona 240 - 16,5 KV, mase 210 tona, sa najvecom transportnom masom 140 tona. Tijekom sutrasnjeg dana transformator ce biti isporucen za Filipine avionom Antonov 225, najvecim transportnim avionom na svijetu. Na fotografiji: Transformator na vozilu koje ga prvozi do Plesa.Foto: Damir Krajac / CROPIX
 Damir Krajač / CROPIX

ZAGREB - Zrakoplov Antonov An-225, najveći zrakoplov na svijetu i koji može ponijeti najviše tereta sletjet će danas na Pleso, zagrebačku zračnu luku u kojoj će ukrcati 140 tona težak transformator tvrtke Končar i odvesti ga za elektranu San Lorenzo na Filipinima.

Najveći operativni zrakoplov na svijetu nazvan Mriya, što na ukrajinskom znači "san", dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica. Za tu jedinstvenu leteću grdosiju dužine 84 metra, raspona krila 88 i visine 18 metara vlada veliko zanimanje zrakoplovnih entuzijasta koji putuju po svijetu kako bi ga vidjeli i snimili.

FOTOGALERIJA: Sinoć je od tvornice Končar Energetski transformatori započet prijevoz transformatora u projektu San Lorenzo, snage 318 MVA, napona 240 - 16,5 KV, mase 136 tona, sa najvećom transportnom masom 140 tona. Tijekom današnjeg dana transformator će biti isporučen za Filipine avionom Antonov 225, najvećim transportnim avionom na svijetu.





An-225 projektnog ureda Antonov nastao je povećanjem transportnog zrakoplova An-124 Ruslan, transportera s četiri motora za strateške vojne operacije. Projektanti su produžili trup zrakoplova, dodali dva motora i promijenili repne upravljačke površine tako da bi bio lakše upravljiv kad nosi teret na leđima - jer upravo za to je bio i napravljen.

Naime tadašnji SSSR- je trebao zrakoplov koji je na leđima mogao nositi raketoplan Buran i raketne nosače Atlant prema kosmodromu Bajkonur u Kazahstanu, kao što je SAD imao dva prerađena Boeinga 747 koji su prevozili space shuttle.

AFP

Dovršen je jedan primjerak Mriye, koja je od NATO-vih stručnjaka dobila kodni naziv Cossack (Kozak), dok je za drugog proizvedeno oko 60 posto trupa. Prvi let obavljen je u prosincu 1988. Mihail Haračenko, glavni pilot na probnom letu, rekao je da je pri prvom susretu s Mriyom dok su još trajali radovi u hangaru, pomislio: "Ovaj zrakoplov neće poletjeti". Iduće dvije godine An-225 nastupio je na najpoznatijim svjetskim zrakoplovnim izložbama u Parizu i u Londonu.

Nakon propasti SSSR-a i istočnog bloka te otkazivanja svemirskog programa zrakoplov je umalo završio u rezalištu kad su ga 1994. stavili u skladište i skinuli mu motore. Međutim u međvremenu je osnovana tvrtka Antonov Airlines kojoj je uz "manje" zrakoplove An-124 zatrebao i avion za prijevoz iznimno velikih i teških tereta pa se pristupilo ponovnom osposobljavanju Mriye za let.

Antonov 225 prazan teži oko 300 tona, a rekordan teret koji je dosad prevezao je 189 tona težak generator 2009. godine. Maksimalna težina tereta u teretnom prostoru je 250 tona a najveća težina koju može ponijeti "na leđima" je 200 tona a s takvim teretom može letjeti na udaljenosti 4500 kilometara, dok s maksimalnom količinom goriva stiže na odredišta udaljena 13 do 15 tisuća kilometara. Ovaj leteći div drži gotovo 240 rekorda u svijetu zrakoplovstva i zračnog prijevoza.

Prvi let zrakoplovom koji su braća Wilbur i Orville uspjeli postići svojim zrakoplovom 1903. godine od 37 metara, kraći je od 43 metra dugog teretnog prostora An-225 u koji može stati rastavljen trup Boeinga 737. Šest motora Progress D-18, od kojih svaki može dati 229.5 kN potiska, čini ga zrakoplovom s najjačom pogonskom skupinom. Radi sigurnosti svi bitni sustavi u zrakoplovu su učetvorostručeni tako da kvar ne bude fatalan za šesteročlanu posadu.

Bivši hladnoratovski protivnici također koriste An-225 pa su tako Mriyom prevozili hranu za kanadske i američke vojnike tijekom rata u Iraku.

Antonov bi trebao prevesti glavni dio transformatora snage 318 megavoltampera, a ostatak će biti transportiran redovnim aviolinijama. Rok za njegovu izradu bio je pet i pol mjeseci, ali je skraćen za 35 dana.

Filipinski kupac odlučio se za prijevoz transformatora zrakoplovom koji će trajati dva dana kako bi uštedio na vremenu jer zbog kvara postojećeg transformatora snosi gubitke. Prijevoz brodom potrajao bi 40 do 45 dana. Prijevoz zrakoplovom košta tri milijuna dolara i skuplji je od samog transformatora jedan i pol puta.

Očekivano vrijeme slijetanja zrakoplova u Zračnu luku Zagreb je danas u 18 sati, utovar je u subotu i trajat će oko 14 sati, a predviđeno vrijeme polijetanja je u nedjelju u šest sati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 17:12