100.000 ljudi na otvorenju novog shopping centra

ZAGREB - Kilometarske gužve na Ljubljanskoj aveniji, redovi pred ulazom u centar te nepregledne kolone ljudi koji s prepunim kolicima namirnica strpljivo čekaju na zagušenim blagajnama obilježili su današnji dan u novootvorenom City Centru One na zagrebačkom Jankomiru.



Prvih stotinjak kupaca stiglo je na Jankomir još sat vremena prije otvorenja da bi, odmah nakon govora gradonačelnika Zagreba Milana Bandića, tisuće kupaca pohrlilo u obilazak 85 trgovina odjeće, obuće, tehnike, namirnica, kozmetike i raznih drugih sadržaja. Golema gužva ispred i unutar trgovina te na blagajnama svoj je vrhunac dosegnula već u 11 sati kada su zbog naguravanja morali intervenirati redari, pa su posjetioce u Centar puštali jedan po jedan.



Sve trgovine i lokali potrudili su se ovih dana privući kupce povoljnim akcijskim cijenama, sniženjima, bogatim programom i nagradnim igrama, ali, sudeći po broju kupaca, to uopće nije bilo potrebno. Zagrepčani su, kako se moglo vidjeti danas, jednostavno "ludi" za shoppingom, a voditelji centra procjenjuju da je danas do kraja dana 100 tisuća građana pohrlilo u kupnju u City Center One.



- Svaki novi shopping centar je prava atrakcija, a posebno sam došla zbog povoljnih akcijskih cijena i zadovoljenja znatiželje - rekla je posjetiteljica Ana Vučić, koja je za svaki slučaj imala tisuću kuna za obnovu garderobe.



Novi shopping centar u zapadnom dijelu Zagreba posjetio je i Mario, student s Trešnjevke, koji je s dvjestotinjak penzionera čekao sat vremena pred centrom za otvorenje. Njega su, pak, zanimale skije za kojima je danas, zbog izuzetno niske cijene, vladala prava pomama.



- Došao sam kupiti skije Hervis koje umjesto 5000 kuna stoje svega 1400 - rekao je Mario, objašnjavajući kako se bojao da popodne skija više neće biti.  Velike gužve i naguravanje obilježile su cijeli današnji dan u Hervisu, Intersparu, Mangu, Morganu, Tally Weijlu, Bati, Naf Nafu, Espritu, Mexxu, Turbo limaču te zasigurno New Yorkeru, koji su mladi Zagrepčani s nestrpljenjem iščekivali. Veliko je zanimanje, unatoč nešto višim cijenama, vladalo i za trgovinu Peek & Cloppenburg u kojem se prodaje dizajnerska odjeća.



Sandra Obrecht, PR menadžer City Centra, zadovoljna odličnim odazivom i velikom posjećenosti kaže kako se za svaku kupnju dobiva kupon za nagradnu igru, čija je glavna nagrada Volkswagen Polo.






- U trgovačke centre ljudi ne odlaze samo radi kupnje, nego zbog druženja, razgledavanja i ispijanja kavica. Smiješno je što se čak i djeca radije igraju u igraonicama u trgovačkom centru, umjesto na igralištima u prirodi - rekao je sociolog Filajdić. Kaže kako je slična situacija u ostalim tranzicijskim zemljama u kojima je shopping postao omiljeni hobi.



- Smatram da ljudi obično dolaze na otvorenje centara iz velike znatiželje i bojazni da će akcije prestati, te da će se sve što vrijedi prodati - kaže Filajdić, objašnjavajući da stanovnike manje razvijenih zemlja najviše zanima otvaranje trgovina s hranom, odjećom i obućom, odnosno zadovoljenje primarnih ljudskih potreba.     (B. B.)

Shopping zamjena za obiteljska druženja

Sociolog Igor Filajdić kaže da su u Hrvatskoj shopping centri postali središnje mjesto društvenog života i okupljanja, te da su gotovo u potpunosti zamijenili obiteljske odlaske u kazalište, kina i izlete u prirodu.



23. rujna 2002.: oko 90.000 ljudi, zapadni dio grada blokiran, a u Ipercoopu je 10.000 kupaca potrošilo 2 milijuna kuna

MERCATONE

1. prosinca 1999.: oko 70.000 ljudi, zapadni dio grada i Donji Stupnik bili su blokirani čak 9 sati

KIKA

7. travnja 2006.: oko 20.000 ljudi, ispred centra ostalo je stotinjak ljudi koji ni do 19.30 sati nisu uspjeli ući, parkiralište blokirano

MCDONALD'S

2. veljače 1996.: 5000 ljudi čekalo je od 5 sati ujutro na otvorenje

Dosadašnji rekordi

KING CROSS



Hrvati troše čak deset puta više novca na odjeću i obuću nego na obrazovanje! Podaci Državnog zavoda za statistiku o potrošnji pokazuju da je prosječno kućanstvo prošle godine na odjeću i obuću potrošilo 5377 kuna, a za obrazovanje je izdvojilo svega 528 kuna. Poražavajući je i podatak da Hrvati na odjeću i obuću troše više čak i od nas bogatijih Europljana. Prema podacima Eurostata, Hrvati za odjeću i obuću izdvajaju 8,6 posto svojih primanja za razliku od Europljana; oni su za to spremni izdvojiti 6 posto.



Prema podacima DZS-a, prosječno hrvatsko kućanstvo prošle je godine potrošilo 69.683 kune. Čak jedna trećina potrošnje, odnosno 23.139 kuna, odlazi za hranu i bezalkoholna pića. Pri tome je upravo obrazovanje posljednje na ljestvici potrošnje budući da će prosječno kućanstvo potrošiti daleko više čak i na hotele i restorane te na rekreaciju i kulturu. S takvom strukturom potrošnje ne začuđuju prepuna parkirališta ispred brojnih shopping centara koji su posljednjih godina preplavili Hrvatsku.



Prema podacima Centra za istraživanje tržišta GfK od 1994. do 2004. godine otvoreno je čak milijun četvornih metara novih trgovačkih centara. 



- Posljednjih nekoliko godina situacija na tržištu bitno se izmijenila pa deset vodećih trgovačkih lanaca sada posjeduje 56 posto tržišta, dok su 2000. godine imali samo 17 posto. U malim sredinama nema megacentara, ali zato se u Zagrebu, Splitu, Osijeku, Rijeci i Zadru godišnje otvore deseci novih centara koji čine gotovo trećinu tržišta u cijeloj Hrvatskoj - ističe glasnogovornica GfK Vlasta Kroflin-Fišek.    (G. Ga., B. B.)

Hrvati na odjeću troše deset puta više nego na obrazovanje





Boba Blašković
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 19:44