ZAGREB - U Hrvatskoj u siječnju počinje primjena osobnog identifikacijskog broja (OIB), jedinstvenog identifikatora za građane i tvrtke.
Za razliku od dosadašnjeg jedinstvenog matičnog broja građanina (JMBG), koji se sastoji od 13 znamenki, ili matičnog broja tvrtki, koji sadrži sedam znamenki, OIB će sadržavati 11 znamenki, i to 10 znamenki do kojih se dolazi slučajnim odabirom i jednom znamenkom koja služi kao kontrolni broj.
To je u skladu s međunarodnim i propisima Europske Unije (EU), koji broj znamenki u identifikacijskom broju ograničava na 12. No, broj znamenki i usklađivanje s pravnom stečevinom EU nije jedini razlog za napuštanje JMBG-a. Naime, osim što je JMBG naslijeđe bivše države, u njemu su sadržani i podaci koji zadiru u privatnost građana, poput datuma rođenja, spola i narodnosti, a i zakonom je svojedobno proglašen tajnim, pa ne može služiti za razmjenu podataka.
Najprije Porezna uprava
Uvođenjem OIB-a trebao bi doći kraj nejednakom upisu građana u službene evidencije. Doduše, većina institucija i sada, unatoč tajnosti toga podatka, koristi JMBG, no pojedine institucije koriste druge identifikatore. Stoga se informatizacijom državne uprave javlja potreba uvođenja jedinstvenog identifikatora, koji bi bio usklađen s međunarodnim standardima, a sadržavao bi i sve podatke vezane uz imovinsko stanje građanina, te za potrebe oporezivanja, socijalnog i mirovinskog osiguranja. Iz njega bi se, primjerice, vidjelo koje nekretnine i dionice posjeduje građanin, kakva su mu stvarna primanja i bavi li se “mutnim poslovima”.
U sustav OIB-a najprije će ući Porezna uprava, koja će i voditi Središnji registar, zatim Ministarstvo unutarnjih poslova, Središnji državni ured za uporabu, sudski registri trgovačkih sudova i Državni zavod za statistiku. Postupno će se umrežavati i ostala tijela državne uprave, a zadnji su na redu, prema riječima ministra financija Ivana Šukera, gruntovnica i katastar. Tijekom sljedeće godine, koja predstavlja svojevrsno prijelazno razdoblje, evidencije će se voditi i u sustavu JMBG-a i OIB-a, a od 2010. godine JMBG bi definitivno trebao otići u povijest.
Protiv kriminala i korupcije
Dostava potvrda o OIB-u građanima i tvrtkama počet će 12. siječnja, a građani će ih dobivati na adrese prebivališta. Samim tim neće morati ići po njih u Poreznu upravu, niti će plaćati upravne pristojbe i druge naknade. Štoviše, neće morati mijenjati ni osobne dokumente, jer će nove osobne iskaznice i vozačke dozvole na kojima je ispisan OIB dobivati tek kada starim dokumentima istekne valjanost. Osobe s doživotnim osobnim iskaznicama neće ni dobivati nove dokumente s OIB-om, nego će po potrebi koristiti potvrdu o OIB-u.
Što se tiče upisivanja OIB-a u putovnice, taj dio još nije razjašnjen, a ovisit će o pravnoj stečevini EU. U slučaju problema s dostavom potvrde o OIB-u, građani će svoj OIB moći saznati putem SMS-a (na broj 61642), upitom preko interneta ili tako da izvade uvjerenje u Poreznoj upravi. Svi podaci bit će dostupni i na internetskoj stranici www.oib.hr ili preko besplatnog telefona 0800/1811, kažu u Ministarstvu financija.
- OIB je jedina sustavna mjera za borbu protiv kriminala i korupcije, poručio je Šuker na današnjoj prezentaciji tog identifikacijskog broja.
Iz OIB-a će, naime, Porezna uprava moći iščitati stvarno imovinsko stanje građana. Taj će identifikator biti dostupan i drugim tijelima državne uprave, no samo do razine za koju su ovlašteni, a služit će i za određivanje imovinskog cenzusa.
Djeca koja se rode poslije Nove godine i tvrtke koje se tada budu osnivale dobivat će i JMBG, odnosno matični broj u slučaju tvrtki, i OIB. Od 2010. godine dodjeljivat će se samo OIB.
Inače, cijeli projekt informatizacije državne uprave težak je oko 100 milijuna kuna, od čega na uvođenje OIB-a otpada 30-ak milijuna, tvrdi Šuker.
Novi broj i inozemcima
Osim hrvatskim građanima i strancima koji žive u Hrvatskoj te tvrtkama koje su ovdje registrirane, OIB će se dodjeljivati i hrvatskim građanima u inozemstvu, kaže Šuker.
- usklađivanje s EU i međunarodnim standardima;
- jedinstveni identifikacijski broj za potrebe oporezivanja, korištenje socijalnih i mirovinskih prava te za međunarodnu razmjenu podataka;
- početak informatizacije državne uprave, povezivanje i automatska razmjena podataka;
- bolji pregled nad imovinom građana i pravnih osoba te priljevom i odljevom novca:
- olakšava borbu protiv korupcije.
Zašto ne JMBG:
- nije u skladu s pravnom stečevinom EU, jer ima previše znamenki i otkriva previše osobnih podataka (datum rođenja, spol, etničku pripadnost);
- zakonom je propisano da je tajan, premda je i dalje u širokoj upotrebi;
- ne koriste ga sve institucije, pa postoji neujednačenost upisa osoba u službene evidencije;
- ne može se koristiti za međunarodnu razmjenu podataka o osobi za koju se zahtijevaju podaci.
Adriano Milovan
Za razliku od dosadašnjeg jedinstvenog matičnog broja građanina (JMBG), koji se sastoji od 13 znamenki, ili matičnog broja tvrtki, koji sadrži sedam znamenki, OIB će sadržavati 11 znamenki, i to 10 znamenki do kojih se dolazi slučajnim odabirom i jednom znamenkom koja služi kao kontrolni broj.
To je u skladu s međunarodnim i propisima Europske Unije (EU), koji broj znamenki u identifikacijskom broju ograničava na 12. No, broj znamenki i usklađivanje s pravnom stečevinom EU nije jedini razlog za napuštanje JMBG-a. Naime, osim što je JMBG naslijeđe bivše države, u njemu su sadržani i podaci koji zadiru u privatnost građana, poput datuma rođenja, spola i narodnosti, a i zakonom je svojedobno proglašen tajnim, pa ne može služiti za razmjenu podataka.
Najprije Porezna uprava
Uvođenjem OIB-a trebao bi doći kraj nejednakom upisu građana u službene evidencije. Doduše, većina institucija i sada, unatoč tajnosti toga podatka, koristi JMBG, no pojedine institucije koriste druge identifikatore. Stoga se informatizacijom državne uprave javlja potreba uvođenja jedinstvenog identifikatora, koji bi bio usklađen s međunarodnim standardima, a sadržavao bi i sve podatke vezane uz imovinsko stanje građanina, te za potrebe oporezivanja, socijalnog i mirovinskog osiguranja. Iz njega bi se, primjerice, vidjelo koje nekretnine i dionice posjeduje građanin, kakva su mu stvarna primanja i bavi li se “mutnim poslovima”.
Klikni za uvećanje:
U sustav OIB-a najprije će ući Porezna uprava, koja će i voditi Središnji registar, zatim Ministarstvo unutarnjih poslova, Središnji državni ured za uporabu, sudski registri trgovačkih sudova i Državni zavod za statistiku. Postupno će se umrežavati i ostala tijela državne uprave, a zadnji su na redu, prema riječima ministra financija Ivana Šukera, gruntovnica i katastar. Tijekom sljedeće godine, koja predstavlja svojevrsno prijelazno razdoblje, evidencije će se voditi i u sustavu JMBG-a i OIB-a, a od 2010. godine JMBG bi definitivno trebao otići u povijest.
Protiv kriminala i korupcije
Dostava potvrda o OIB-u građanima i tvrtkama počet će 12. siječnja, a građani će ih dobivati na adrese prebivališta. Samim tim neće morati ići po njih u Poreznu upravu, niti će plaćati upravne pristojbe i druge naknade. Štoviše, neće morati mijenjati ni osobne dokumente, jer će nove osobne iskaznice i vozačke dozvole na kojima je ispisan OIB dobivati tek kada starim dokumentima istekne valjanost. Osobe s doživotnim osobnim iskaznicama neće ni dobivati nove dokumente s OIB-om, nego će po potrebi koristiti potvrdu o OIB-u.
Što se tiče upisivanja OIB-a u putovnice, taj dio još nije razjašnjen, a ovisit će o pravnoj stečevini EU. U slučaju problema s dostavom potvrde o OIB-u, građani će svoj OIB moći saznati putem SMS-a (na broj 61642), upitom preko interneta ili tako da izvade uvjerenje u Poreznoj upravi. Svi podaci bit će dostupni i na internetskoj stranici www.oib.hr ili preko besplatnog telefona 0800/1811, kažu u Ministarstvu financija.
- OIB je jedina sustavna mjera za borbu protiv kriminala i korupcije, poručio je Šuker na današnjoj prezentaciji tog identifikacijskog broja.
Iz OIB-a će, naime, Porezna uprava moći iščitati stvarno imovinsko stanje građana. Taj će identifikator biti dostupan i drugim tijelima državne uprave, no samo do razine za koju su ovlašteni, a služit će i za određivanje imovinskog cenzusa.
Djeca koja se rode poslije Nove godine i tvrtke koje se tada budu osnivale dobivat će i JMBG, odnosno matični broj u slučaju tvrtki, i OIB. Od 2010. godine dodjeljivat će se samo OIB.
Inače, cijeli projekt informatizacije državne uprave težak je oko 100 milijuna kuna, od čega na uvođenje OIB-a otpada 30-ak milijuna, tvrdi Šuker.
Novi broj i inozemcima
Osim hrvatskim građanima i strancima koji žive u Hrvatskoj te tvrtkama koje su ovdje registrirane, OIB će se dodjeljivati i hrvatskim građanima u inozemstvu, kaže Šuker.
- usklađivanje s EU i međunarodnim standardima;
- jedinstveni identifikacijski broj za potrebe oporezivanja, korištenje socijalnih i mirovinskih prava te za međunarodnu razmjenu podataka;
- početak informatizacije državne uprave, povezivanje i automatska razmjena podataka;
- bolji pregled nad imovinom građana i pravnih osoba te priljevom i odljevom novca:
- olakšava borbu protiv korupcije.
Zašto ne JMBG:
- nije u skladu s pravnom stečevinom EU, jer ima previše znamenki i otkriva previše osobnih podataka (datum rođenja, spol, etničku pripadnost);
- zakonom je propisano da je tajan, premda je i dalje u širokoj upotrebi;
- ne koriste ga sve institucije, pa postoji neujednačenost upisa osoba u službene evidencije;
- ne može se koristiti za međunarodnu razmjenu podataka o osobi za koju se zahtijevaju podaci.
Prednosti nove identifikacijeZašto OIB: |
Adriano Milovan
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....