Slovenska vinjeta - 35 eura za 6 mjeseci, 55 eura za 12 mjeseci
GP Macelj – Maribor – GP Šentilj
Usprkos brojnim prosvjedima i negodovanjima niza europskih nacionalnih automobilističkih klubova, prvim danom srpnja prometovanje slovenskim autocestama i brzim cestama legalno je samo uz posjedovanje cestarinske vinjete. Zbog razmjerno visokih cijena, 35 eura za šestomjesečno ili 55 eura za jednogodišnje razdoblje, naše Ministarstvo turizma u suradnji s HAK-om predložilo je sedam alternativnih pravaca. Isprobali smo dva od njih – najkraći i najčešće korišteni, od graničnog prijelaza Macelj, preko Maribora do Šentilja, te pravac od Dravograda preko Celja do GP Bregana.
Granični prijelaz Macelj prolazimo u 8 ujutro, i krećemo standardnom rutom prema Mariboru. Nakon nekoliko kilometara stajemo na prvoj benzinskoj postaji, gdje se sudaramo s nekolicinom sugrađana s istim namjerama – kupovina vinjete. Teška srca odvajamo se od 35 eura i primjećujemo da, slučajno ili namjerno, slovenski prodavači sugeriraju kako do Šentilja vinjete nisu potrebne, iako će se slabije informirani do Austrije zasigurno uputiti mariborskom obilaznicom, koja je također pod novim sustavom naplate.
Do Maribora se krećemo u koloni prosječnom brzinom između 40 i 50 km/h, te nakon 50 min stižemo na ulaz u grad. Upozorenje za sve vozače – od svibnja je na snazi novi zakon o prometu koji propisuje drakonske kazne, a na samo 40-tak km dugoj dionici susreli smo čak četiri policijske patrole, u čiju smo se revnost i sami uvjerili. Za orijentaciju kroz Maribor koristimo ranije objavljene karte i bez većih poteškoća izlazimo iz grada. Nakon izlaska skrećemo prema Šentilju i tu nailazimo na prve probleme. Naime, unatoč preciznosti karte, zbog slabog obilježavanja, nekoliko smo puta promašili skretanje. No, nakon kraćeg lutanja, nadvožnjakom prelazimo autocestu, na manjem kružnom toku skrećemo za Pesnicu, te nakon 45 min od ulaska u Maribor stižemo na odredište – GP Šentilj.
Zagušene lokalne ceste uzrokuju česte zastoje te vozači stječu dojam kako 60-tak kilometra od Macelja do Šentilja traju beskrajno dugo
Vraćamo se natrag u grad i ponovno krećemo prema austrijskoj granici, no ovaj put koristimo obilaznicu i desetak km dugu dionicu autoceste. Poštivajući prometne propise na GP Šentilj stižemo za 12 minuta. Zaključujemo da smo kupovinom vinjete uštedjeli nešto više od pola sata, možda i više da smo kojim slučajem upali u gradsku gužvu. Prava ušteda vidljiva bi bila tek da smo se kojim slučajem izgubili, i s lokalne ceste bez vinjete skrenuli na brzu cestu – kazna za neposjedovanje iste je čak 800 eura!
Gust promet u centru Maribora produžuje prolazak kroz grad na 30 minuta
Dravograd – Celje – Bregana
Pri povratku u Hrvatsku isprobali smo još jedan preporučeni alternativni pravac, onaj koji vodi preko Dravograda. Daleko od idealnih lokalnim prometnicama, uz česte zastoje uzrokovane radovima, kamionima i poljoprivrednim strojevima, putovali smo gotovo tri sata.
Momci u plavom (zbog kontrole vinjeta regrutirani su i pripadnici rezervnih snaga policije i vojske) na svakim naplatnim kućicama kontroliraju vinjete na automobilima. Kazna za ovaj prekršaj iznosi drakonskih 800 eura!
Na uskim lokalnim cestuljcima velike prometne zagušenosti vlada još jedna opasnost za vozače – slovenska policija! Osjetili smo to i na vlastitoj koži, kada smo zbog prekoračenja brzine od 15 km/h dobili kaznu na 250 eura! Šokantno! Ipak, ako kaznu plaćate odmah, Slovenci vam odobravaju 50 posto popusta (baš kao u šoping centru), pa su nam lisnicu olakšali za „samo“ 125 eura.
Vozili smo 65 km/h kada su iz žbunja izletjeli slovenski policajci u civilnoj Škodi Fabiji. Bilanca nam nije bila dobra, po novom zakonu zgriješili smo 250 eura, no za plaćanje u gotovini odobreno nam je 50 posto popusta!
Isplativost alternativnih pravaca
Jedina ruta koja je vrijedna spomena jest ona preko Maribora za stari granični prijelaz Šentilj. Prolaskom kroz centar Maribora možete izbjeći obilaznicu i samim time uštedjeti 35 eura za vinjetu. Kartu s uputama za prolazak kroz Maribor možete pronaći OVDJE.
Prolazak ostalim pravcima je financijski neisplativ jer ćete vrlo vjerojatno pasti u zamku slovenske policije koja se skriva po busijama, grmljima, kantama za smeće, autobusnim stanicama, šahtovima... ukratko, nalaze se posvuda. Na dionici Dravograd-Celje-Bregana vidjeli smo više patrola u civilnim automobilima za koje nismo ni znali da su u vlasništvu slovenske policije.
Obrazloženje slovenskih političara da na ovaj način žele promicati slovenski turizam bez svake je osnove. Naši susjedi su odlučili uvesti prometnu državu te na svaki mogući način iskoristiti tranzitna vozila, bilo vinjetama, bilo kaznama.
Davor Grubić
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....