Banke: Skidanje s crne liste samo s potvrdom o vraćenom dugu

ZAGREB - Banke, kao što je bilo i očekivano, ne žele "popljuvati" svoj vlastiti projekt crnih lista i registra obveza po kreditima.



Sudeći po odgovorima onih najvećih, podatke o neurednim platišama, putem Hrvatske udruge banaka, smatraju točnima i pouzdanima, a cijeli sustav korisnim. Bankari imaju uvid u vrstu dugovanja, što znači da vide je li dug nastao temeljem kredita, tekućeg računa ili kartica, ili pak vrlo ozbiljnih razloga kao što je prijevara.



Razmjenjuju se i podaci o utuženim dugovima. Točni iznosi duga nisu dostupni na listi, ali se mogu dobiti na zahtjev.



Ako banka utvrdi da se klijent na listi nalazi iz neopravdanog razloga, može intervenirati preko HUB-a da ga se s nje skine. U HVB Splitskoj banci ističu da je presudno da građani čuvaju potvrde kako bi mogli, nakon podmirenja dugova ili zatvaranja kredita, reklamirati moguće pogreške.

Bankarima olakšan posao



Što se tiče tekućih računa, u HVB-u kažu da se slučajevi s naknadno otkrivenim dugovima po tekućem računu ili karticama kod njih ne mogu dogoditi jer banka ostavlja razdoblje od dva mjeseca dok se račun konačno ne zatvori i dospiju sva nepodmirena dugovanja.



Erste & Steiermärkische banka ističe dobre strane crnih listi - izostanak zloporabe nesavjesnih korisnika kredita i bolja mogućnost za procjenu realne zaduženosti svakog klijenta i njegove izloženosti po kreditima.



Zagrebačka banka također redovito koristi liste neurednih dužnika HUB-a, a iako je riječ o međukoraku do uspostave cijelog Registra obveznika po kreditima, razmjenu smatraju korisnom za kvalitetniju procjenu kreditne sposobnosti te jednostavnije odobravanje kredita onima koji uredno podmiruju obveze.



U Zabi i PBZ-u tvrde da građanin, ako smatra da je neopravdano evidentiran u razmjeni podataka, reklamaciju može riješiti samo s bankom koja je inicirala njegov ulazak na listu. Zaba, kažu, odobrava kredite i onima s crne liste, ovisno o vrsti dugova, a može zatražiti i dodatne elemente osiguranja za novi kredit.

Reklamacije HUB-u



Zanimljivo je da, usprkos našim primjerima u kojima su upravo klijenti Zabe došli na crnu listu zbog dugovanja nakon zatvaranja računa, u banci tvrde da su takvi slučajevi "vrlo neuobičajeni i rijetki, a može biti riječ samo o dugu po čeku ili kartici zbog zakašnjelog slipa trgovca".



Zanimljivo je da su jedino Hypo Alpe-Adria-Bank i Raiffeisen banka građane uputile na eventualne reklamacije u HUB.



Jadranka Šević
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 08:43