Borba za rahat lokum

Grčki Ciprani uputili su zahtjev EU da rahat lokum, slatkiš u svijetu poznat kao Turkish Delight, postane zaštićeno ime u njihovu vlasništvu koje bi se registriralo pod nazivom Loukoumi Yeroskipou.



Naravno, turski proizvođači odmah su reagirali pozivajući se na tradiciju i činjenicu da je lokum već godinama na svjetskom tržištu poznat kao isključivo turski proizvod.



Usto, tvrde kako Grci ne znaju ništa o proizvodnji toga tradicionalnog slatkog proizvoda, no isto tako je i njihov propust što nikada do sada rahat lokum nisu službeno proglasili originalnim turskim proizvodom.



Međutim, unatoč tome što ih zaštita imena Turkish Delight do sada nije previše zabrinjavala, Turci su odlučili naknadno aplicirati za to ime, ali šanse da dobiju bitku s Cipranima vrlo su malene. Naime, Cipar je član Europske unije, pa već samim tim ima znakovitu prednost, a i prvi je tražio pravo da postane vlasnik tog brenda.



George Gabriel, vlasnik Aphrodite Delightsa, tvornice lokuma u Yeroskipou, inače industrijske zone Cipra te mjesta u kojem je rođena Afrodita, božica ljubavi, navodi kako trenutačno nitko ne može reći da je lokum isključivo proizvod jedne države. Njegova tvornica na godinu proizvede 400 tona lokuma, što je polovica godišnje proizvodnje na cijelom otoku.



- Samo se u Velikoj Britaniji ovaj proizvod naziva Turkish Delight, a svuda drugdje poznat je samo kao lokum, kaže Gabriel.



Turcima je lokum stvar nacionalnog ponosa, a ne zarade i izvoza, što je razlog njihove pobune, iako će ga i dalje moći prodavati kao Turkish Delight ili lokum.



No, ako EU pozitivno odgovori na zahtjev Ciprana, neće više moći za taj slatkiš tvrditi da je njihov. Međutim, na nekim tržištima, kao što je Velika Britanija, Turci će biti u prednosti. Naime, ciparski proizvođači već su naišli na otpor britanskih kupaca koji nisu htjeli kupovati lokum zato što na ambalaži nije pisalo Turkish Delight.




Merita Arslani
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 03:52